Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Funderar också på min första digitala systemare...

Känns skitsvårt.

D90 eller D5000...

Vilka objektiv?

Funderat på 16-85 + 70-300 + ett extra batteri, som en början.
16-85 är bra, men kan inte köptas som paketglugg, väl? Det gör det extra dyr jämfört med t.ex. 18-105. Men 16-85 är bättre inte tu tal om den saken.

Min rekommendation är att inte köpa så mycket utrustning när man köper första kamera. Varför måste du köpa ett batteri? Och varför köpa 70-300 innan du vet vilka brännvidder du vill ha?

Spar åtminstone in pengarna på det där batteriet innan du vet att du behöver ett!

Per.
 

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Hej.

Jo jag har fotat en hel del i mitt gamla liv, med Nikon och analogt..

Fotar mycket på vintern, och kylan gör ju att man nästan måste ha ett extra battrei med.

Gluggarna jag spanat in finns inte i paket med D5000 (16-85 finns till D90) men mailar man runt vad man vill ha brukar man kunna få ett paketpris.

Hellre bra saker på en gång än att handla två ggr.

Men visst, jag är sjukt tveksam vad jag ska köpa..

Är en glad amatörfotograf, som fotar massor utomhus i naturen (jakt, fiske, skoter mm)

Inte lätt..
 

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Tja, mest för att jag tror att det kostar mer pengar att göra det två ggr.

Men, det kan även bli bättre på ditt sätt.

Det är väl lite hur man är som person..
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tja, mest för att jag tror att det kostar mer pengar att göra det två ggr.

Men, det kan även bli bättre på ditt sätt.

Det är väl lite hur man är som person..
Givetvis. Sedan har "min" metod fördelen att inte belasta kassa så hårt vid ett enda tillfälle.

Men alla dansar efter egen pipa, det blir nog bäst.

Per.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man ställer in det där "quiet mode" på D5000? Jag lyckas inte hitta det i (engelska) menyerna..?
Går det inte att ställa in språket till svenska? Eller vill du ha engelska?

Såvitt jag vet finns i princip alla vanliga språk i kamerorna, oavsett var de kommer från!
 

DSProtection

Avslutat medlemskap
Hej.

Jo jag har fotat en hel del i mitt gamla liv, med Nikon och analogt..

Fotar mycket på vintern, och kylan gör ju att man nästan måste ha ett extra battrei med.

Gluggarna jag spanat in finns inte i paket med D5000 (16-85 finns till D90) men mailar man runt vad man vill ha brukar man kunna få ett paketpris.

Hellre bra saker på en gång än att handla två ggr.

Men visst, jag är sjukt tveksam vad jag ska köpa..

Är en glad amatörfotograf, som fotar massor utomhus i naturen (jakt, fiske, skoter mm)

Inte lätt..
Vill bara säga att det är ruskigt bra batteri i D5000. Antar att det är samma i D90. Jag tror nog du kroknar före batteriet när det är kallt;-)

Skämt åsido, jag har aldrig kännt ett behov att ha ett batteri till. Har dragit iväg över 1000 bilder på en laddning och då var inte batteriet slut ännu.

MVH/Danne
 

Aldalfo

Aktiv medlem
vitbalans på D5000

Jag har fn knappen på vitbalans, för snabb åtkomst.
Skulle också vilja se vald vitbalans i SÖKAREN, men det verkar inte gå att få in. Bara vald ISO.
Någon som vet om det går?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag vill bara säga att min D5000 är helt otrolig på att exponera korrekt. Jag kör i autoläget utan blixt (ikonen före den gröna helautomatiska på hjulet) Och det blir fan rätt nästan varje gång! Min D3 är värdelös i jämförelse. Jag är helt otroligt nöjd med den kameran. TACK NIKON!
 
ANNONS