Annons

Peleng 8 mm eller Zenitar 16 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smw

Aktiv medlem
Jag gillar Pelengen. Den ger rejäl Fisheye effekt på min 40d. Jag använder den för effekter och för 360x180 panoraman. Här ett exempel taget inifrån en telefonkiosk i London =)

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Och här en bild rakt upp, vid Sergels Torg.

http://www.pellepiano.com/thread_images/peleng_sergel.jpg
Hej !
Var gömde du dej i telefonkiosken ?
Jag blir besviken om du påstår att du flickvännen inte fick plats.

Vad gör du den sortens "bild" med ?

//MW
 

pellepiano

Aktiv medlem
Hej !
Var gömde du dej i telefonkiosken ?
Jag blir besviken om du påstår att du flickvännen inte fick plats.

Vad gör du den sortens "bild" med ?

//MW
=) Bilden består av 8 bilder + en rakt upp och en rakt ned, så det finns utrymme att sudda bort sina fötter =) , men trång blev det, då stativet måste stå still mellan bilderna och jag måste gå runt det. ( kom faktsikt fram en polis och undrade varför det tog sån tid att ringa och varför stativet måste vara inne samtidigt =) )

Bilderna sätter jag ihop manuellt i Photoshop så jag får en jättestor bild, ca 7000x3500 pixlar, sen har jag ett gratisprogram från Apple som heter Make Cubic som konverterar till ett QuickTime panorama.

Här kan du se hur bilden ser ut som "platt" bild, innan QTVR export. Ser märkligt ut att kunna se 360 grader på en enda gång.

http://pellepiano.blogspot.com/2009/05/tillbaka-fran-london-med-panorama.html
 

Mediekan

Aktiv medlem
=) Bilden består av 8 bilder + en rakt upp och en rakt ned, så det finns utrymme att sudda bort sina fötter =) , men trång blev det, då stativet måste stå still mellan bilderna och jag måste gå runt det. ( kom faktsikt fram en polis och undrade varför det tog sån tid att ringa och varför stativet måste vara inne samtidigt =) )

Bilderna sätter jag ihop manuellt i Photoshop så jag får en jättestor bild, ca 7000x3500 pixlar, sen har jag ett gratisprogram från Apple som heter Make Cubic som konverterar till ett QuickTime panorama.

Här kan du se hur bilden ser ut som "platt" bild, innan QTVR export. Ser märkligt ut att kunna se 360 grader på en enda gång.

http://pellepiano.blogspot.com/2009/05/tillbaka-fran-london-med-panorama.html
Det Make Cubic jag hittar fungerar bara på äldre versioner av Mac OS X. Finns det något till Snow Leopard 10.6?

Är det inte bökigt att sätta ihop manuellt i photoshop, hur gör du? Finns ju en hel del program som gör det automatiskt.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Förlåt om jag glider ifrån ursprungsinlägget (Peleng eller Zenitar) men vilket objektiv skulle ni som gör 360x180-panorama rekommendera på fullformat? Är 8 mm onödigt vidvinkligt så man ska nöja sig med 10 mm?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Förlåt om jag glider ifrån ursprungsinlägget (Peleng eller Zenitar) men vilket objektiv skulle ni som gör 360x180-panorama rekommendera på fullformat? Är 8 mm onödigt vidvinkligt så man ska nöja sig med 10 mm?
Nu vet jag inte vilket objektiv du tänker på men vad jag vet finns ingen 10 mm som tecknar ut fullformatet (35 mm), både Nikon och Sigma är gjorda för APS-C (crop).
 

Mediekan

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket objektiv du tänker på men vad jag vet finns ingen 10 mm som tecknar ut fullformatet (35 mm), både Nikon och Sigma är gjorda för APS-C (crop).
Tänkte inte på något speciellt, utan fiskade mest efter tips på vilket som helst som lämpar sig för ändamålet, företrädesvis till Nikon. Verkar vara dåligt utbud med extrema fisheye för FX. Samyang MF 14/2,8 kostar 3375 på Cyberphoto. Ingen fisheye, men extrem vidvinkel.

Kanske ska satsa på ett till en cropkamera, även om det då måste vara mer extrem vidvinkel.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket objektiv du tänker på men vad jag vet finns ingen 10 mm som tecknar ut fullformatet (35 mm), både Nikon och Sigma är gjorda för APS-C (crop).
Nikon 10,5 tecknar ut fullformat men däremot vinjetterar det lilla motljusskyddet. Om man sågar bort motljusskyddet blir Nikons 10,5 ett riktigt läckret objektiv på fullformat.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Nikon 10,5 tecknar ut fullformat men däremot vinjetterar det lilla motljusskyddet. Om man sågar bort motljusskyddet blir Nikons 10,5 ett riktigt läckret objektiv på fullformat.
Har du provat? Läste någonstans (minns inte var) att även om man sågar bort motljusskyddet så tecknar det inte ut hela sensorn. Men jag är glad om jag har fel.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Har du provat? Läste någonstans (minns inte var) att även om man sågar bort motljusskyddet så tecknar det inte ut hela sensorn. Men jag är glad om jag har fel.
"Tecknar ut" är kanske ett vanskligt ordval. Det fungerar på FX precis så som man kan förvänta sig av ett FX fisheye med brännvidd 10,5mm. Det innebär att hörnen blir avrundade med svarta hörnbitar men att det tecknar ut till kanterna i höjdled. Se exempel på:

http://www.pbase.com/ibbo/10_5mm_fisheye

Detta är alltså inget alternativ till ett 16mm fisheye på FX utan ett annorlunda val om man funderar på ett 8mm för sin FX-kamera.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Är Nikon 10,5 (avsågat motljusskydd) ett bättre alternativ än Sigma 8/3,5?

Väljer just nu för 360*180-panorama mellan:

1. Cirkulärt fisheye (8 eller 10,5) för stitchning av 3-4 bilder - smidigare.
2. Nikon 16mm för 6+1+1 - bättre kvalité.

Någon panoramafotograf som kan rekommendera något av alternativen?
 
ANNONS