Annons

canon 70-200/4,0 usm på en 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem

Dockland

Avslutat medlemskap
Köpte objektivet för ungefär 3 veckor sedan iaf. Mycket nöjd. Blev till och med roligare att fota, rekomenderas! :)
Gratulerar! Det är en höjdarglugg. Själv har jag haft 2.8L (non IS) och nu har jag en f/4 L IS-variant. Mycket nöjd. Dock skall jag sälja den och köpa en 200mm f/2.8 prime istället, då den är lite kortare och jag nästan uteslutande kör på 200mm läget.

Mycket nöje med ditt nya objektiv
 

mange69

Aktiv medlem
Som gammal ordningsman i skolan ser jag att en av ursprungsfrågorna inte besvarats, så bättre sent än aldrig:

EF 70-200 4L USM är inte vädertätad.

Men icke desto mindre: Grattis, Jonathan till ett bra köp!

/Magnus
 

bengt-re

Aktiv medlem
Och även den utan IS är klart tät då den är interzoomande och har IF. Den tål ganska mycket damm och en del regn utan att bli förstörd. Som med allt här i livet är det inte svart eller vitt, det finns olika nivåer av tätning också.
 

apersson850

Aktiv medlem
Alla L-objektiv jag har pillat på har varit gediget hopbyggda. Skillnaden är väl närmast att de som särskilt brukar anges som vädertätade har fler packningar, inklusive en som sitter på objektivets bajonettfattnings baksida, och tätar mot kamerahuset när objektivet är monterat på kameran.
 

mange69

Aktiv medlem
Och även den utan IS är klart tät då den är interzoomande och har IF. Den tål ganska mycket damm och en del regn utan att bli förstörd. Som med allt här i livet är det inte svart eller vitt, det finns olika nivåer av tätning också.
Kolla Canons egen specifikation. Svart eller vit, vid en eventuell reklamation tror jag inte att man kommer långt om man försöker hävda att den borde vara tät...

IS-versionen anger däremot Canon sjäv att den är vädertätad.

Låt det egna omdömet råda.

/Magnus
 

bengt-re

Aktiv medlem
Kolla Canons egen specifikation. Svart eller vit, vid en eventuell reklamation tror jag inte att man kommer långt om man försöker hävda att den borde vara tät...

IS-versionen anger däremot Canon sjäv att den är vädertätad.

Låt det egna omdömet råda.

/Magnus
Reklamation är sällan aktuellt så som jag behandlar prylar när det gäller sportfoto iaf - mer än ett hus har jag dödat och ett och annat objktiv, men inte f-n är jag så korkad att jag försöker få något tillbaka om jag dödad något med brutal användning. Däremot så VET jag av egen erfarenhet att 70-200 f/4L USM tål väldigt mycket utan att fara illa, men givetvis så är det en risk att använda saker till något annat än att sitta inne och fota testkartor med kameran monterad på stativ och att givetvis byta objektiv i en påse....

Sorry, jag pratar om vad saker kan prestera - inte vad som står i något garantiåtagande - garanti det är ändå ett ekonomiskt politiskt dokument som inte alltid har med den fysiska verkligheten att göra - självklart - har man inte råd att själv ta förlusten av utrustning så skall man alltid följa tillverkaren rekomendationer, men nästa all kamerautrustning tål mer än vad tillverkaren lovar både när det gäller fukt och när det gäller temperatur - kom ihåg att noll grader är gränsen för nästan alla kamror enligt manualen, men de flesta fungerar utmärkt ner till -20 grader om man acceperar vissa begränsningar.

Inte lönt att tjafsa - gör vad ni vill med era prylar - personligen använder jag en del av dem hårt och jag accepterar därmed risken att de ibland går sönder, dock händer det betydligt mer sällan än vad man kan tro. En analog EOS 30 var det senaste jag dödade....
 

jridell

Aktiv medlem
ej vädertätad

jag har fotat mycket med 1000d 0ch 70-200 4L fantastisk kombination lätt viktare dem två tillsammans. bilderna blir skarpa och färgerna så härliga nu har tyvärr mitt objektiv gått sönder i autof motorn så den får jag byta för 3300 sura pengar men ibland har man otur mitt ex ska justeras med för det framfokuserar i 200 läget men det ingår när dem byter motor.
objektivet är ju inte vädertätat tyvärr men det är däremot is modellen dubbelt så dyr dock lycka till
 

sarnor

Avslutat medlemskap
jag har fotat mycket med 1000d 0ch 70-200 4L fantastisk kombination lätt viktare dem två tillsammans. bilderna blir skarpa och färgerna så härliga nu har tyvärr mitt objektiv gått sönder i autof motorn så den får jag byta för 3300 sura pengar men ibland har man otur mitt ex ska justeras med för det framfokuserar i 200 läget men det ingår när dem byter motor.
objektivet är ju inte vädertätat tyvärr men det är däremot is modellen dubbelt så dyr dock lycka till
Hade motorhaveriet något med avsaknaden av vädertätning att göra?
 

apersson850

Aktiv medlem
Mitt EF 70-200mm f/4L IS USM gick också sönder, utan synbar anledning. Bilderna blev konstigare och konstigare, tills jag insåg att något skramlade inuti objektivet. Ett fäste till en lins hade havererat. Nu är det lagat och objektivet kalibrerat, så nu är det jättebra igen.

Jag har använt det mycket på 40D, som ju har en sensor i klass med 1000D. Går utmärkt, men 40D är förstås en rejälare kamera att hålla i.

Jag provade mitt nyanskaffade EF 70-200mm f/2,8L IS II USM på en 1000D häromdagen, en utan batterigrepp, och den kombinationen gillade i alla fall inte jag.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Även fast den vanliga 70-200/4L inte är vädertätad så klarar den rejält oväder utan att ta skada. Jag har varit ute med min och plåtat i allt från snöstormar till regnstormar utan någon form av väderskydd, regnjacka eller liknande och både 7D huset och telet har båda klarat sig bra. Men när det regnade som allra värst så slutade några knappar på kamerahuset funka i några timmar men det löste sig efter lite avtorkning. Objektivet marscherade på som om ingenting hade hänt vilket säger en del om hur pass stabila de är även utan vädertätning.

/ Magnus
 
ANNONS