Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S95 eller G12 .. vänta på S100

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
S95/G12 nu eller vänta på S100

tänkte skaffa en "alltid ha med kamera" o nu e ju fotomässan men valet e svårt max 5000kr inkl minneskort

följdfråga är EYE-FI nåt o ha?


/Oscar
 
Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
S95 är nog oslagbar framfickekamera. Men jag - som Canonvän med 5D2 - skulle ändå föreslå Sony NEX 5N för att få något som klarar av att generera högsta bildkvalitet i litet format och som kan följa med när som helst.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Både S95/G12 har ju fått fina omdömen pga bildkvaliteten, så även deras motsvarigheter med 1/1.7" (1/1.63") CCD-sensorer från Nikon P7000/P7100, Samsung EX1, Leica D-LUX5, Olympus XZ-1 & Panasonic LX5.

Om du tänker ta bra blixtbilder i vintermörkret, kameror med blixtsko är t.ex. G12, LX5, XZ-1.

S100 med ett större omfång hos objektivet ser kanske häftigare ut i jämförelsetabellerna, men allt är ju fråga om kompromisser för att fortfarande bli någorlunda fickvänligt.

Däremot är det klart att den nya CMOS sensorn i S100 gör kameran energisnålare, samt snabbare så att den även klarar full HD video. Men därmed är inte sagt att den slår gamla S95 i bildkvalitet, annat än på de allra högst ISO-lägena.

Beträffande EYE-FI, så är det en funktion som drar mycket ström ur det redan så diminutiva batteriet. Satsa istället pengarna på det största SD-kortet, 64GB SDXC så kan du filma och fota länge innan du behöver tanka ur detta till datorn.

P.S.
skulle ändå föreslå Sony NEX 5N för att få något som klarar av att generera högsta bildkvalitet i litet format och som kan följa med när som helst.
Knappast att en NEX5 ger någon bildkvalitet i jämförelse med S95/S100, när den pga kraven på acceptabla objektiv de blir så stora i jämförelse att den blir kvarlämnad hemma. S95/S100 vinner alla gånger, om portabilitet är viktigare. Enda utmanaren är kanske en iPhone 4S.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har en S95 som jag är mycket nöjd med. Sällan jag tar med någon annan kamera. Jag har alltid S95an med mig. Men om jag skulle köpa idag så skulle jag valt S100 om jag hade råd.
 

Maxe

Aktiv medlem
Köpte s100 i New York för ca 2 veckor sedan.

Har även använt S95 vid flertalet tillfällen och jag tycker S100 känns rappare och gillar den dedikerade filminspelningsknappen samt full-HD

Jag skulle vänta på S100, G12 är trevlig men betydligt större.

Eye-fi tycker jag funkar sådär om jag skall vara ärlig. Har provat detta i D7000 och S95 och tycker det är måttligt stabilt mot Android och IPad.
 

mr.b

Aktiv medlem
S100 ett steg bakåt - i vissa avseenden

Jag tycker att man borde behållit S-knappen, d.v.s. den knapp man kunde programmera in valfri funktion i. Själv använder jag den till att komma åt vitbalansjustering med ett enda knapptryck.

Men men...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Har både 5D2 och Nex-5. Tyvärr går inte nexen ner i någon jackficka och då kan jag oftast lika gärna släpa med 5D'n. Tycker dess klumpighet är allmänt överdriven och nexens smidighet överskattad.
Visst- det finns en pannkaka till Nex och bra så, men jag har provat den och tycker inte den levererar. Dessutom blir kitet rätt klumpigt ändå.

Jag lurar också på en S100 för jackan, men det är ju en kompaktkamera med liten sensor.
Funderar också på en Panasonic GF3 med pannkaka. Riktigt smidig, snygg sak, även om GX1 ser riktigt läcker ut. Inte lätt det här...
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Är det IS på S100? Det är det väl på G12an?

S100 verkar vara bättre när det kommer till filmfunktionen, HD 1080. Stämmer det?
 
ANNONS