Annons

Hur välja rätt uv-filter?

iSolen.se

Guest
Priserna på B+W filter är en av anledningarna till att jag rekommenderar Hoya, 77 mm DMC Pro1 Digital kostar 678 kr hos Cyberphoto.

Eller så väljer du en billigare återförsäljare, Fotokungen tar 725 kr för B+W (ej slim) och 570 för Hoya. Ännu billigare kan du säkert hitta filtren på e-bay.
Tror kostnaden måste ner till runt 300-350 eller ännu lägre för att det ska vara lönsamt, se ovan. Har bara pajat ett objektiv av 14st på 20 år.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Filtret är på billigare objektiv egentligen bara till för en sak - att handlarna ska tjäna mer pengar på dig. Oberoende av vad det står på prislappen kan jag personligen garantera att inget 52mm UV-filter (såvida inte filter-ringen är riktigt tjockt guldpläterad och glaset i laminerad swarowski-kristall) har kostat mer än 10kr i tillverkning, förpackning och lagerhållning SAMMANLAGT ända fram till grossistledet.

Motljusskydd och objektivlock.
säger du det Joakim

Det blir inte många spännande bilder tagna med objektivlocket på om det blåser sandstorm, havet piskar vatten o saltstänk , listan kan göras lång när ett filter fyller sin funktion iaf för mig och jag vill inte tänka på hur många gånger mina filter behöver rengöras och tackar Hoya för att det inte är frontlinsen som skall rengöras från damm, sand, fett etc
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ny fråga om UV-filter och att undvika vinjettering

Jag har UV-filter till mina objektiv av samma anledning som i ovanstående inlägg. Problemet är att med ett par objektiv (16-80 och 10-20) så resulterar det i vinjettering vid kortare brännvidder. Undrar om det finns UV-filter som är "vidvinkelanpassade" eller är det helt enkelt så att jag får plocka av dem när jag ska fota?
 

iSolen.se

Guest
Jag har UV-filter till mina objektiv av samma anledning som i ovanstående inlägg. Problemet är att med ett par objektiv (16-80 och 10-20) så resulterar det i vinjettering vid kortare brännvidder. Undrar om det finns UV-filter som är "vidvinkelanpassade" eller är det helt enkelt så att jag får plocka av dem när jag ska fota?
Låter lite egendomligt. Objektiv ska vara anpassade efter just ett filter. Ser du kanten av filtren eller får du vanlig vinjetering?
 

Mánadís

Aktiv medlem
Det är vanlig vinjettering. När jag tänker efter så är det samma sak när jag använder polfilter+vidvinkel - blir alltid tvungen att beskära en hel del i efterhand. Med polfiltret är det t.o.m. värre än med uv-filtret. Ska också nämna att alla filter jag har är rätt billiga varianter så det kanske kan bero på det?
 

iSolen.se

Guest
Det är vanlig vinjettering. När jag tänker efter så är det samma sak när jag använder polfilter+vidvinkel - blir alltid tvungen att beskära en hel del i efterhand. Med polfiltret är det t.o.m. värre än med uv-filtret. Ska också nämna att alla filter jag har är rätt billiga varianter så det kanske kan bero på det?
Med polfiltret är det normalt.

Men du har nog hittat anledningen själv i sista meningen.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ok, misstänkte att det var så. Läste tidigare i tråden om ett uv-filter som kostade kring 900kr. Är det i den prisklassen de ska ligga för att vara bra eller kan man hitta billigare som också är ok?
 

iSolen.se

Guest
Ok, misstänkte att det var så. Läste tidigare i tråden om ett uv-filter som kostade kring 900kr. Är det i den prisklassen de ska ligga för att vara bra eller kan man hitta billigare som också är ok?
Det allra enklaste är att du skruvar av filtret och sparar det i väskan tills du ska fota i flygande saltvatten eller sprutande grus.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ja, jag tänkte på det också. Och det är ju inte så farligt att behöva beskära bilderna lite heller i de fall då filtret behövs. För att betala massor med hundralappar för att undvika lite vinjettering i vissa lägen är kanske inte riktigt aktuellt just nu:)
 

erro.se

Aktiv medlem
Ett UV-filter är ju transparent. Det ska väl inte behöve ge vinjettering p.g.a. dålig glaskvalitet, även om det är billiga filter? Så dåliga är de väl inte?

Vinjettering p.g.a. att filterringen syns i bildens hörn är ju däremot en annan sak, och som inte har med filtrets kvalitet att göra. Det beror helt enkelt på att när man skruvar på filtret så förlängs objektivets "yttertub" så att säga, och ibland räcker det med några milimeter filter för att det ska synas i hörnen.

Är du säker på vilken sorts vinjettering du drabbas av? har du nån exempelbild att visa?
 

iSolen.se

Guest
Ett UV-filter är ju transparent. Det ska väl inte behöve ge vinjettering p.g.a. dålig glaskvalitet, även om det är billiga filter? Så dåliga är de väl inte?

Vinjettering p.g.a. att filterringen syns i bildens hörn är ju däremot en annan sak, och som inte har med filtrets kvalitet att göra. Det beror helt enkelt på att när man skruvar på filtret så förlängs objektivets "yttertub" så att säga, och ibland räcker det med några milimeter filter för att det ska synas i hörnen.

Är du säker på vilken sorts vinjettering du drabbas av? har du nån exempelbild att visa?
Jag tyckte också det var egendomligt, därav frågan ovan. Problemet löses dock genom avskruvning :)
 

Sten-S

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt en Nikon D5000 med ett medföljande 18-55 mm-objektiv. Det sägs att det är bra att köpa till ett UV-filter för att man inte ska skada linsen i onödan. Min fråga är: Hur vet jag att jag köper rätt UV-filter? Det finns ju en uppsjö av olika och från olika tillverkare. Hur vet jag att jag köper ett som passar objektivet? Tack för snabbt svar.
Hej, har sett att det är många åsikter om UV-filter på Fotosidan, vara eller inte vara, olika fabrikats fördelar, priset mm.
Om man köpt en Nikon D5000 och ett original Nikon objektiv så tycker jag att man bör kosta på sej ett original UV-filter, man skall ju fota genom "Glaset" Det blir ju ett glas till och de flesta filter har för det mesta någon sort av coating, även UV-filter och då är säkert ett Nikon original bäst för Nikon objektiv.
Man skall också komma ihåg att i vissa ljus-lägen kan ett UV-filter bli ett gråfilter, så håller man inte på och putsar på frontlinsen ständigt så behöver man inget.
/Sten-Åke
 

Mánadís

Aktiv medlem
Hinner inte lägga upp en exempelbild just nu (ska precis börja ett internetseminarium på en kurs) men jo, det kan nog vara möjligt att det ändå är filterkanterna som syns nu när jag tänker efter. Jag fick för mig att det ser ut på ett annat sätt då, men jag kan ha tagit helt fel (jämförde med hur det blir med polfiltret). Det är bara lite mörkt i hörnen liksom. Ska se om jag kan fixa en bild när seminariet är klart:)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jag hann i alla fall. Här är två bilder där det syns rätt bra. Den översta är med uv-filter och den understa med polfilter och uv-filter under. Det kanske är uv-filtret som syns i alla fall i översta bilden? Med tanke på att vinjetteringen blir så rund? På bild två - är det normalt att det blir så mycket vinjettering med ett billigt polfilter, eller kan det bero på att jag har uv-filtret under? Vet ju att det inte är en jättebra idé att skruva på filter på filter, men när jag har bråttom så blir det som det blir...
 

Bilagor

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Om du har UV-filtret under Polfiltret så är det problemet i den undre bilden.
Två filter på varann är definitivt ingen bra ide på vidvinkelobjektiv.
I den övre kan det vara så att ditt filter är för tjockt, kanske är så med billiga filter.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag hann i alla fall. Här är två bilder där det syns rätt bra. Den översta är med uv-filter och den understa med polfilter och uv-filter under. Det kanske är uv-filtret som syns i alla fall i översta bilden? Med tanke på att vinjetteringen blir så rund? På bild två - är det normalt att det blir så mycket vinjettering med ett billigt polfilter, eller kan det bero på att jag har uv-filtret under? Vet ju att det inte är en jättebra idé att skruva på filter på filter, men när jag har bråttom så blir det som det blir...
Det där är filterkanter. Hur tjocka är de? Du skulle kunna skaffa tunnare filter. Eller som sagt, skriva av dem bara :)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Okej, då ska jag testa på en gång hur det blir med bara polfilter och inget UV. Jag fattar inte att jag inte tänkt på att ta av UV-filtret innan, men jag satte bara på dem direkt när jag köpte objektiven och sen tänkte jag inte mer på det. Men men, jag lär mig nåt nytt varje dag - det är det som är så roligt med att vara ny inom något:)
Ja, de UV-filter jag har är väl i princip de billigaste som går att hitta.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Det där är filterkanter. Hur tjocka är de? Du skulle kunna skaffa tunnare filter. Eller som sagt, skriva av dem bara :)
De är 5mm tjocka och det är ganska mycket va? Jag kör nog på din första idé och skruvar av dem;)

En annan fråga angående hur jag skiljer på vinjettering från filterkanter och vanlig. Är det så att vanlig vinjettering blir mer utjämnad liksom, över större yta?
 

erro.se

Aktiv medlem
De är 5mm tjocka och det är ganska mycket va? Jag kör nog på din första idé och skruvar av dem;)

En annan fråga angående hur jag skiljer på vinjettering från filterkanter och vanlig. Är det så att vanlig vinjettering blir mer utjämnad liksom, över större yta?
Ja

Ja

Ytterligare ett exempel i raden av frågor som blir oändligt mycket enklare att besvara när man får se en exempelbild. Förstår inte varför folk ofta har så svårt att visa exempel på sina problem. Inte menat som kritik mot dig Manadis, utan mer en allmän reflektion...
 

Mánadís

Aktiv medlem
Då ska jag lägga det på minnet:)

Ang. ditt tillägg - ingen fara, jag förstår vad du menar. Är ju inte lätt att gissa sig till hur det ser ut.
 
ANNONS