Annons

Risk att få betala tullavgift på alla utlandsordrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Fast det är inte vad han skriver och vad du tror. Och du kan ha rätt eller fel.
Man får göra rimlighetsbedömningar ibland och inte bara läsa allt bokdstavligt. Om varans värde är 40 kr är det givetvis helt orimligt att förvänta sig att bara tullen ska uppgå till "flera 100". Det är dessutom ganska ointressant hur stor del av kostnaden som är tull respektive moms och administrativa avgifter. Vi kan nog vara ganska säkra på att Henrik avser den totala kostnaden.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Jag har råkat ut för att jag köpte något från utlandet för under 100SEK inklusive frakt och jag fick moms + admavgift på det som var över köp + fraktavgifter. Tull + moms har jag aldrig problem med. Utan jag tycker personligen att administrationsavgiften som posten tar i många fall är 100kr är väl mycket.
 

thure1982

Aktiv medlem
Jag köper allt möjligt från både USA och Hongkong men jag har bara blivit kollad en enda gång.
Då ville de ha ett kitto på vad paketet innehöll.
Jag mailade en redigerad version där alla kommatecken var flyttade ett steg så om det kostade $10 så stod det $1.
Sen fick jag betala tullavgift på 100kr och en moms på 25% på slutsumman de fick av mig.

Fick detta tipset av en bekant som gör samma sak och köper massa krimskrams från utom-EU
 
Senast ändrad:

tommypeters

Aktiv medlem
Jag köper allt möjligt från både USA och Hongkong men jag har bara blivit kollad en enda gång.
Då ville de ha ett kitto på vad paketet innehöll.
Jag mailade en redigerad version där alla kommatecken var flyttade ett steg så om det kostade $10 så stod det $1.
Sen fick jag betala tullavgift på 100kr och en moms på 25% på slutsumman de fick av mig.

Fick detta tipset av en bekant som gör samma sak och köper massa krimskrams från utom-EU
"Enda" problemet med det är väl att det börjar röra sig från "Underlåtelse av tullklarering" till "Bedrägeri".
 

thure1982

Aktiv medlem
Det är viss skillnad på att paketen inte stoppas och att du börjar förvanska handlingar som begärs in för att fastställa vilka skatter du är skyldig att betala för att få ut försändelsen.
Sant, alla har vi varit unga och dumma. Det är preskriberat nu.
Jag säger bara att man "kan" göra så. Jag har inte sagt att man ska...
 
ANNONS