Annons

Återfallsnybörjare - Fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Om du väljer Nikon Dx så är inte Nikon 16-85 vr så himla spännande egentligen då den i mitt tycke hade lite steril rendering. Skarp och hög kontrast, men lite steril... Så, om jag hade skaffat Nikon dx igen så hade det nog blivit en begagnad Nikon 17-55 f2.8, istället för 16-85. Denna har inte så stor brännviddsomfång, men jag tycker är viktigare med ljusstyrkan.
Bra skärpa och bra kontrast är, i alla fall enligt min mening, de viktigaste egenskaperna hos ett objektiv. Jämfört med 18-105 så är den helt klart bättre på alla punkter utom just brännviddsomfång. Om man vill ha bättre ljusstyrka så finns ju Sigma 17-70 f/2,8-4 Contemporary.

Jag tar ungefär 95% av mina bilder med ljussvaga zoom-objektiv (Nikon 16-85, Nikon 70-300 eller Sigma 150-500). För de 5% där jag verkligen behöver ljusstarka objektiv så har jag en 28/1,8 och en 50/1,8 att ta till. Jag tycker att 2,8-zoomar, i synnerhet om de saknar bildastabilisering, är rätt dyra kompromisser; De är inte lika ljusstarka som fasta objektiv och de har ganska begränsat brännviddsomfång för att vara zoomar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Clearview, kan detta vara något?


http://www.dxo.com/intl/photography/photo-software/dxo-opticspro/features/clearview


Allt är ju inte hårdvara utan mycket går att göra i mjukvaran också i takt med att algoritmerna i RAW-konverterarna (och kamerona med självfallet) blir allt mer sofistikerade. I kamerorna och datorerna får vi ju också övertid alltmer maskinkraft som gör att man kan ge sig på allt mer krävande bildanalyser och partiella uppdateringar av delar av bilderna och dessutom så skrivs ju allt mer smarta och effektiva algoritmer som i sig tar mindre processorkraft för att göra ändringarna generation för generation.

DxO:s mest avancerade brusreducering är väl ett exempel på den senare kategorin. Den var erkänt effektiv i sin förra version men upplevdes då av en del som väldigt tung att köra. I nya versionen av DxO:s RAW-konverterare så är ju ett av numrena en resurseffektivare brusresucering.
Ja, mjukvara blir bättre och bättre, vilket är en anledning till att alltid fotografera i RAW, men mjukvara kan aldrig kompensera för det som aldrig fångades på bild. Det kan bara göra det bästa av det som finns. Så bra optik är fortfarande viktigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Självfallet men ibland är det ju inte helt uppenbart vad vi fångat på bilderna för oss och vad man faktiskt kan få ur bilderna med rätt verktyg. Med dagens sensorer och mjukvara kan man ju ofta exv. lyfta fram en massa info ur till synes helt svarta områden. Sedan återstår det ju att se om DxO Clearview skapar klarhet ur disiga bilder bättre än användaren själv kan göra med de verktyg som redan finns i Optics Pro.

Den här funktionen är ju automatisk om jag inte läst fel.
 
Uppdatering!

Idag köpte jag ett Nikon 17-55 f/2.8 som sitter på min D40 i nuläget. Planen blir alltså att köra vidare på crop och kameran blir med all sannolikhet en D7100. Sjukt nöjd med objektivet redan nu och med lite roligare AF kommer det bli awesome.

Tack för all hjälp :)
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Uppdatering!

Idag köpte jag ett Nikon 17-55 f/2.8 som sitter på min D40 i nuläget. Planen blir alltså att köra vidare på crop och kameran blir med all sannolikhet en D7100. Sjukt nöjd med objektivet redan nu och med lite roligare AF kommer det bli awesome.

Tack för all hjälp :)
Grattis till den zoomen. Den är mycket bra och flexibel att jobba med. Jag, som har både D700 och D7100, skulle ha rekommenderat D7100, eftersom det är en nyare kamera än D700 med några fler finesser. Sensorn utan lågpassfilter är mycket skarp och sökaren större än på min gamla D80. Den är dessutom snabbare än D700:an och lättare i vikt. Upp till A3 ser jag ingen skillnad mellan D700 och och D7100 och på min 27 tums iMac inte heller.
 

gäddmannen

Aktiv medlem
Grattis till ett finfint objektiv
Jag har både D700 och D7100 (och D200 och D90)
är grymt nöjd med båda två
använder dom vid lite olika fototillfällen
Mitt tips till dig är att satsa på D7100 det är en mycket bra kamera
och som sagt var med D7100 kan du köpa lite äldre mycket bra objektiv
för den har ju focusmotor i kamera huset så den klarar ju både AF och AF-S objektiven
ett lite fint och faktiskt "billigt" objektiv är ju Nikon:s 50mm 1:8 kostar nytt på Netonnet 1290:-
kan hittas billigare på bla tradera
mvh
Peter Stålblad
 
ANNONS