Annons

Köpa Beg kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

deadwish86

Medlem
sugen på att skaffa "ny" kamera. har haft Nikon d90 och nikon d2xs men lutar mer åt fx kamera nu.
gillade tyngden i d2xs och ergonomin i den.

tänkte höra med Er om nikon d700 med mb-d10 står sig bra än idag.
älskar min 50mm 1.8d så den passar ju d700.

För mitt bruk är de dåligt ljus och d90 är lite för brusig för det. tycker 12,1 mp räcker för det jag fotar.

Tacksam för svar :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför inte en D3 om du tycker om D2Xs? Nu får du dem för 8000:-. Är säkert nere på runt 5-6000:- då D5 kommer till våren. Slutaren håller dubbelt så länge som D700 och har 1/8000sek.
 

deadwish86

Medlem
Varför inte en D3 om du tycker om D2Xs? Nu får du dem för 8000:-. Är säkert nere på runt 5-6000:- då D5 kommer till våren. Slutaren håller dubbelt så länge som D700 och har 1/8000sek.
låter inte helt fel men kan tycka att d3 kan vara lite for avancerad för mig :S plus är ju pop up blixt på d700:an då jag avnänder den som commander på min d90
 

EJM68

Aktiv medlem
Slutaren håller dubbelt så länge som D700 och har 1/8000sek.
D700:ans slutare går också ner till en 1/8000 sek, däremot har D3 100% sökarbild vilket D700 saknar.

För att vara en ca 7 år gammal kamera hänger den med okej, men visst har det hänt saker på sensorsidan. Moderna 12 Mpixlare har flera steg bättre prestanda så är man ute efter lågljusprestanda kanske de nyare ändå är värda sitt pris gentemot en begagnad D700.

Det tillverkas fortfarande prokameror med 12-16 Mpix, så D700:ans upplösningen känns rätt okej.
 

deadwish86

Medlem
D700:ans slutare går också ner till en 1/8000 sek, däremot har D3 100% sökarbild vilket D700 saknar.

För att vara en ca 7 år gammal kamera hänger den med okej, men visst har det hänt saker på sensorsidan. Moderna 12 Mpixlare har flera steg bättre prestanda så är man ute efter lågljusprestanda kanske de nyare ändå är värda sitt pris gentemot en begagnad D700.

Det tillverkas fortfarande prokameror med 12-16 Mpix, så D700:ans upplösningen känns rätt okej.
Men om vi säger så här så är ju d3an och d700 "nästan" samma kamera
när vi kommer till de här med vikt på d3 och d700+grepp så väger väl d700 lite mer om jag har rätt för mig (inte kollat spec så noga).
vikten är inget probelem "än" men ska man ha d3an så får man köpa blixt trigger vilket gör att de stiger lite i pris för då får man komplettera lite i väskan.
väljer jag d700 då jag kan trigga mig blixt med pop up. så har jag redan det mesta så jag klarar mig ett tag.
är lite intresserad av fx och vill se vad det är och så utan och lägga ut allt för mycket pengar.
(kan ju visa sig att fx kanske inte är något för mig)
har kollat på d600 och d610 men jag tycker dom är lite för små för mina händer och en aning "plastig" känsla.

mina utskrifter är inte större än a4.
 

EJM68

Aktiv medlem
Men om vi säger så här så är ju d3an och d700 "nästan" samma kamera
när vi kommer till de här med vikt på d3 och d700+grepp så väger väl d700 lite mer om jag har rätt för mig (inte kollat spec så noga).

mina utskrifter är inte större än a4.
Jag använder själv en D700 och tycker att kameran är helt okej trots sin ålder. Har skrivit ut A3+ utan att uppleva förlust i kvalitet.

Efter att ha använt vertikalgrepp på andra kameror har jag kommit fram till att jag sällan behöver det. Storleken på D700 + MD10 har också avskräckt mig.

En D700 borde ge dig ett lyft och en billig inkörsport till småbild.
 

deadwish86

Medlem
Jag använder själv en D700 och tycker att kameran är helt okej trots sin ålder. Har skrivit ut A3+ utan att uppleva förlust i kvalitet.

Efter att ha använt vertikalgrepp på andra kameror har jag kommit fram till att jag sällan behöver det. Storleken på D700 + MD10 har också avskräckt mig.

En D700 borde ge dig ett lyft och en billig inkörsport till småbild.
Okej det låter ju bra :)
pga grepp är det att jag personligen tycker de är lite skönare att hålla i med de är jag de..
vi får se vad de finns på beg marknaden i d700 väg.

tackar för Era svar :)
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
D700 är inte ett dåligt val på en beg kamera trotts sin ålder. Får du tag på en med en slutare som inte gått allt för mycket så har du ett bra hus att utvecklas med :)
 

deadwish86

Medlem
D700 är inte ett dåligt val på en beg kamera trotts sin ålder. Får du tag på en med en slutare som inte gått allt för mycket så har du ett bra hus att utvecklas med :)
Har lyckats att få tag på en som har "rullat" 44000 och nyservad av nikon och nya gummigrepp och ny firmwire för 5500 så jag slog till :)
han bodde typ 15 min ifrån mig med så de vart en bonus.

tror inte jag blir besviken på denna best.
 
ANNONS