Annons

Äntligen Nikon D800

Janne B

Aktiv medlem
Gå in på Nikons hemsida och klicka på figuren som ger åtkomst till bilder tagna med D800. Man kan där zooma in bilder, jag säger herregud! Nu förstår jag vad 36 mp kan vara bra för. Ta bilden med flickan och "kattdjuret". Man kan räkna morrhåren på katten!!
JB
 

phool

Aktiv medlem
Jag ska inte ljuga för dig, jag är också en liten mus. Somnade runt 02.00. Men vilken lycka när man såg att det var officiellt, och priset ska man verkligen inte klaga på.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Grattis Mats till beställningen,

jag har tittat på de lägsta nivåerna och likt d7000 kan jag få ut rejält mycket mer information ur de lägsta nivåerna utan synbart brus och bandning. (att jämföra med mina Canon 5dmk2)
 

Bilagor

Mesch

Aktiv medlem
Den kommer att beställas, fast jag väntar nog tills första yran lagt sig.
Det enda som bromsar är 4bps, fast jag får väl köpa en D400 oxo när den kommer ;-)
 

iBoat

Aktiv medlem
Tack Mikael,
Så du har redan hunnit testa den? Kul! Får vi se fler tester snart? Är framförallt nyfiken på versionen utan filter.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Länk till bilderna ovan:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample01.htm

Kattens morrhår är inte speciellt små, dom syns nog med vilken kamera som helst, lite finare detaljer finns t.ex. i fjunen på kvinnans nästipp. :)
Och så kan man se att hon har en missfärgning på tanden. Jag tror att Nikon gjort helt rätt med att ha så hög upplösning. Bra både för fina detaljer och lågt brus, trots att det låter lite motsägelsefullt.
 

Janne B

Aktiv medlem
Man frågar sig lite till mans vad de tycker som för ett år sedan köpte D3x för dyra pengar. Den har väl inte ens skrotvärde nu.
JB

P.S
Även det kontroversielle Kent Rockwell prisar kameran och säger att man skall glömma D4 om man inte är en professionell sportfotograf. För allt annat är D800 bättre tycker han. Han tycker även att D800E är minst sagt overkill för den som inte har något speciellt syfte med den.
 

Anders Östberg

Guest
Man frågar sig lite till mans vad de tycker som för ett år sedan köpte D3x för dyra pengar. Den har väl inte ens skrotvärde nu.
JB
Den tar väl precis lika bra bilder som den gjorde igår? ;-)

Dessutom så existerar väl inget annat än skrotvärde på ett år gammal elektronik, kamera eller annat.
 

Lena W

Aktiv medlem
Brusegenskaperna

Intressant med testerna i kommande fototidningar om hur brusegenskaperna är. Trist om de får stryka på foten.
 

thughab

Aktiv medlem
Och så kan man se att hon har en missfärgning på tanden. Jag tror att Nikon gjort helt rätt med att ha så hög upplösning. Bra både för fina detaljer och lågt brus, trots att det låter lite motsägelsefullt.
Har precis gått över från nikon till canon med en 5D MK II... upplever att jag får skarpare bilder med min sigma 50/f1,4 än vad någon av dessa bilder är.
 

Skarström

Aktiv medlem
Man frågar sig lite till mans vad de tycker som för ett år sedan köpte D3x för dyra pengar. Den har väl inte ens skrotvärde nu.
JB

P.S
Även det kontroversielle Kent Rockwell prisar kameran och säger att man skall glömma D4 om man inte är en professionell sportfotograf. För allt annat är D800 bättre tycker han. Han tycker även att D800E är minst sagt overkill för den som inte har något speciellt syfte med den.
Kent? ;) han tycker för övrigt att kameran i en iPhone är tillräckligt för de flesta.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Har precis gått över från nikon till canon med en 5D MK II... upplever att jag får skarpare bilder med min sigma 50/f1,4 än vad någon av dessa bilder är.
ev skilnader du kommer att är efter en väl genomförd test av de två med likvärdiga objektiv , inte att jämföra bilder där du inte vet något om uppskärpning etc
 
ANNONS