Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Enrake

Medlem
Jag har inte objektivet längre, men jag måste nog säga att Zeiss 50/1,4 är min favorit. Trots att jag gillar 35 mm brännvidd (på FF) bättre. Det har en skärpa som är helt fenomenal om man bländar ner en skvätt (~f/2,5) och färgerna är bättre än något annat jag sett.

Jag gjorde mig av med objektivet i samband med att jag gick över till Leica M8 för något år sedan. Nu har jag dock en D700 igen och eventuellt köper jag ett ZF igen. Det är såpass kompakt att det kommer passa fint även på framtida spegellösa kameror, så det kan nog ses som ett säkert köp.
Håller med Martin om Zeiss 50mm 1,4. Den sitter som standardobjektiv på den ena av mina Nikon D700.
Skarpt som attan, och med en färgrendering som är svårslagen. På den andra kameran sitter det som standard ett Sigma 105mm makro av del äldre modellen. Trots att jag har en drös med andra objektiv så är det mest dom två som används.
 

lumor_

Aktiv medlem
Nikkor AF-S 16-35mm 4.0
Nikkor AF-S 85mm 1.4
På D700
Alldeles för svårt att välja bara ett av dem eftersom de är så olika.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
tankeväckande...

Min favorit är inte det som mest sitter på utan ett som är lätt att jobba med och så gott som alltid ger bra bilder
Det har ett tilläggsnamn som lika gärna skulle kunna vara "porträtt"
Är riktigt imponerad av mitt Nikon AS 2.8 105mm micro Nikkor
//LGN
 

ravi

Aktiv medlem
Favoriter kommer och går beroende på vad man känner för att fotografera.

35:1.4G är rätt trevligt. Jag gillar framförallt känslan av vidvinkel samtidigt som skärpedjupet går att hålla nere. Suveränt till miljöporträtt.

135:2DC är underbart, men jag sålde just mitt objektiv eftersom jag slutade använda det efter att jag köpt både 85:1.4G och 200:2.0, som båda är en fröjd att använda

Ett annat objektiv som jag inte klarar mig utan är PC-E 85:2.8. Oumbärligt både till närbilder och landskap.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nikkor-E 50mm f/1.8 pannkaka på min D600. Perfekt all around objektiv och gör kameran väldigt behändig och balanserad. Anvönder det dock inte under bl. 2.8, där suger det.. Utan tvekan mitt mest använda objektiv, ska dock investera i nytt bättre begagnat snart då ur o skur gjort fokusen jädrigt trög de sista åren.. :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag gillar 28/2.8 AI-s. Jag gillar brännvidden som passar min stil. Linsen är mycket skarpt redan vidöppet och är i princip fri från distorsion. En trevlig bonus är det korta fokusavståndet, ca 200mm.

/Jonas
 

Falkman

Aktiv medlem
Just nu mitt 35mm f/2 ai-s. En trevlig brännvidd för alldagliga situationer och motiv och som inte är för vidvinklig. Nästa vecka är det säkert en annan glugg :)
Nio månader efter ovan inlägg är 35an fortfarande mitt favoritobjektiv. Sålde t.o.m. ai-s 24an och 28an till förmån för 35an då jag sällan använde dessa längre.
 

Gravanders

Aktiv medlem
28-200mm f/3.5-5.6G

Om man inte vill ha så mycket att bära. Kostade en struntsumma, väger i stort sett ingenting och funkar till det mesta. Skarpt är det också.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Min nyligen inköpta canon 50 f/1.2 L samt i andra hand det mångsidiga canon 70-200 f/2.8 L is ll

Bägge är ruggigt skarpa redan från minsta bländaren och även om de väger lite så känner jag inte att det är något problem.

God jul
 

eskil23

Aktiv medlem
Mitt favoritobjektiv är Nikon 16-85 mm f/3,5-5,6 VR av den enkla anledningen att det levererar bra skärpa och knappt märkbar distorsion på alla brännvidder från vidvinkel till kort tele. Mångsidigheten som det erbjuder är svårslagbar, det är bara Sigmas 17-70 som kommer i närheten. Nikon 18-105 och andra kitt-zoomar är inte på långa vägar lika bra.

Nikon 35 mm f/1,8G är jag inte särskilt förtjust i. Den känns plastig och levererar inte bra skärpa förrän nedbländat till f/2,8. Dessutom gillar jag inte bildvinkeln, för bred för porträtt och för det mesta för smal för annat. Nikon 50 mm f/1,2 Ai-s är fenomenal från f/2, men avsaknaden av autofokus och inflexibiliteten av bara en brännvidd gör att jag bara plockar fram den för porträttbilder.
 

ljn3

Aktiv medlem
Är ny Nikon användare och har en ny D610:a med Tamrons 24-70 och Nikkor AF 50mm 1:1,8 G.
Det senare objektivet är underbart lätt och smidigt och jag tittar nu på Nikkor AF 85mm 1:1,8.

Vad jag förstår så kräver D-versionen fokusmotor i kameran och G har inbyggd fokusmotor, rätt?
Och min 610 har vad jag förstått inbyggd fokusmotor? Är det någon nackdel att köpa D-varianten då dom finns begagnade till hyggligt pris?

/Lennart
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Din D610 har inbyggd fokusmotor så D varianten fungerar alldeles utmärkt. Jag har för tillfället båda varianterna och rent bildmässigt har jag inte lyckats märka någon skillnad.
Tycker autofokusen är snabbare på D varianten om än mer ljudlig. G eller AF-S varianten som den väl egentligen heter har viss vädertätning och 7 bländarlameller, den gamla D har 9 bländarlameller. Den optiska konstruktionen skiljer sig också, D har 6 linselement & G har 9.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad jag förstår så kräver D-versionen fokusmotor i kameran och G har inbyggd fokusmotor, rätt?
Och min 610 har vad jag förstått inbyggd fokusmotor? Är det någon nackdel att köpa D-varianten då dom finns begagnade till hyggligt pris?
Nej. D-versionen har både mekanisk och elektronisk bländarstyrning medan G-versionen bara har elektronisk bländarstyrning (dvs saknar bländarring).

Det finns D-objektiv som har inbyggd fokusmotor, men de är nog inte så vanliga.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen något så simpelt som mitt 18-105 VR! Mina krav på optisk kvalitet är inte så stora, och jag gillar omfånget som täcker det mesta av mina behov.

Två fototillfällen ställer andra krav och då tar jag fram
- mitt 50/1,8 D för det korta skärpedjupet, och
- 12-18 för att ta arkitekturbilder.

Jag är en happy camper, helt enkelt!

Per.
 

nonno

Aktiv medlem
Till kamerahus av både DX- som FX-modell, blir det allt oftare som jag använder mina Sima SF 100 mm f/2 soft focus + macro.
Jag gillar den oskärpa som Sima:t ger. Med lite ansträngning kan bilderna bli lite abstrakta utan att bildredigering behövs. Förut var det mest till naturbilder jag använde objektiven (ena objektivet har modifierats, därför har jag 2 st), nu kommer det till användning i de flesta sammanhang där blixt inte behöver användas.
 

ljn3

Aktiv medlem
Fortsätter med mina inköpsplaner för nya objektiv till min D610:a, har idag följande:
Tamron 24-70 zomm med stabilisering. (men är ett ganska tungt objektiv)
Nikkor AF 50mm 1:1,8 G ( känns lätt och smidigt på kameran)

Tittar nu på Nikkor AF 85mm 1:1,8 G eller D men även på Tamrons 90/2.8 mm Di VC med stabilisering.
Tamron har fått lysande recensioner se bla. http://www.ephotozine.com/article/tamron-sp-90mm-f-2-8-di-macro-vc-usd-lens-review-20776

Och som jag ser det så är Tamron utmärkt till utomhus, portträtt och macro - allt i ett? Vad säger ni?

Mer, vilken prisvärd 35:a ska man titta på? Och om man vill köpa ett ett äldre objektiv för manuell fokusinställning, vilka är det som gäller då?

Mycket frågor blev det...
 
ANNONS