Annons

Köpråd spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
Du har D800 och jag gissar därför att kvalitet är viktig. Närmsta spegellösa är då Nikon Z7 som kommer nu.

Den är dyr men då kan du fortsätta använda de objektiv du har så det blir nog billigare ändå och du får lite färre grejer att kånka på eftersom objektiven passar två hus.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Enl. Kameradoktorn tror dom inte det blir leverans i år på Z för de som ställer sig i kö nu. VG DRÖJ!
Tors. 13/9 11-16 kommer Nikon dit för den som vill klämma.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att byta system är inget man skall göra ofta. Åtminstone inte om man har många objektiv och andra tillbehör som blixtar och triggers.

Jag själv gjorde den resan för 2 år sedan. Jag testade länge Fuji X-PRO2 och X-T2 mot Canon 5Ds r innan jag vågade släppa FF och mycket pixlar.

Fast i slutändan tyckte jag det var så mycket roligare att fota med Fuji att Canon oftast fick stanna hemma.
Det jag fick ge upp i IQ var knappt synbart ens i A2 utskrifter.

Att byta system är dyrt och man bör noggrant testa innan man bestämmer sig.
Fuji blev mitt val som jag fortfarande är mycket nöjd med. Fast det är vad som stämmer för mig.
Vilket kanske inte alls passar dig.

Så skynda långsamt och utvärdera dina alternativ genom att testa.
Det viktigaste är nog att hitta ett system man verkligen tycker om att använda.
 

iSolen.se

Guest
Att byta system är inget man skall göra ofta. Åtminstone inte om man har många objektiv och andra tillbehör som blixtar och triggers.

Jag själv gjorde den resan för 2 år sedan. Jag testade länge Fuji X-PRO2 och X-T2 mot Canon 5Ds r innan jag vågade släppa FF och mycket pixlar.

Fast i slutändan tyckte jag det var så mycket roligare att fota med Fuji att Canon oftast fick stanna hemma.
Det jag fick ge upp i IQ var knappt synbart ens i A2 utskrifter.

Att byta system är dyrt och man bör noggrant testa innan man bestämmer sig.
Fuji blev mitt val som jag fortfarande är mycket nöjd med. Fast det är vad som stämmer för mig.
Vilket kanske inte alls passar dig.

Så skynda långsamt och utvärdera dina alternativ genom att testa.
Det viktigaste är nog att hitta ett system man verkligen tycker om att använda.

Ska? De som har mängder med pengar och gillar prylar ska alltså inte köpa nya grejer när de kommer?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vaknat på fel sida i dag?
Det var inte vad jag sa. Jg varnade för att byta från Canon till Nikon eller vice versa är en dyr affär.Eller något annat.
Jag bytte från Canon till Fuji. Det kostade ordentligt. Mer än jag räknat med. Man har en massa prylar som måste bytas.

Det kostar många gånger mer än att uppgradera ett kamerahus.
Ta nu några djupa andetag och kom på bättre humör.
 

iSolen.se

Guest
Vaknat på fel sida i dag?
Det var inte vad jag sa. Jg varnade för att byta från Canon till Nikon eller vice versa är en dyr affär.Eller något annat.
Jag bytte från Canon till Fuji. Det kostade ordentligt. Mer än jag räknat med. Man har en massa prylar som måste bytas.

Det kostar många gånger mer än att uppgradera ett kamerahus.
Ta nu några djupa andetag och kom på bättre humör.
Säger detsamma, det här lät lite kategoriskt:) :

Att byta system är inget man skall göra ofta.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack![/QUOTE

Några erfarenheter; Det finns ju flera fina små modeller. För egen del köpte jag en Olympus med några objektiv. Har ägt både Canon och Nikon, men allt detta är nu sålt. Den stora fördelen är mindre grejer, lättare i fält, sökaren är ljus oberoende ljusstyrka. Den optiska och mekaniska kvaliteten är överlag bättre än Nikons plastiga standardgluggar. Den är snabb och sport bör inte bli några problem. Det finns många objektiv att välja på i M43-segmentet. Batteritiden är en nackdel, ett extrabatteri är bra att ha med sig.

Längre telen väger ofta knappt hälften av ett exempelvis Nikontele gör. Dessutom filmar kameran i 4k om du vill det. Jag trycker på vikten och smidigheten som den absolut största fördelen. Ett 35mm system som ändå kräver stora objektiv ser jag ingen anledning att satsa på. Jag skriver ut för egen del upp till A3+ hemma och kör som nämnt bildspel. Bildkvaliteten är mycket hög och bilderna är krispiga och livfulla direkt ur kameran. (Kör en del bildspel med riktigt stor bild)

Objektiv finns i standard eller Pro-serier, Panasonic/Leica gör också grejer som passar. Just bildstabiliseringen är en av marknadens bättre. Priserna faller snabbt på spegellösa system (det gör de säkerligen på Canons och Nikons nya grejer också. Bättre begagnat kan fås för fyndpriser. Kolla Tradera för fynd. Du kan också välja mycket lätta objektiv vid exempelvis en resa och ha lite bättre/ljusstarkare grejer vid mer krävande tillfällen. Både Leicas och Olympusobjektiven är ruskigt skarpa med fin färgåtergivning.

Jag började min fotokarriär som lärling med storformat, mellanformat och nu som amatör använder jag ett smidigt system i kombination med en liten kompaktkamera. "Skapande förstörelse" skriver Jan Jörnmark i sin bok om övergivna platser. Det är det fototekniken nu handlar om tror jag. Utvecklingen går så snabbt att det är nästan omöjligt att förutspå framtiden. M43 har ju några spelare på marknaden. 35mm formatet vet jag inte hur det går med, men jag tror folk vill ha lättare grejer, det är helt klart.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
har också en D800

men har lagt in en beställning på Z7 och Nikons nya 35:a för nya fattningen. Undertryck i plånboken men den fina 800:an stannar i familjen. Jag har i alla fall väntat och väntat på en spegelfri Nikon kamera. Dyrt att byta ut objektiv, blixtar och andra tillbehör men hade faktiskt sneglat lite på att byta kamera märke.

Som jag ser det kommer nu en modellserie som om några år kommer att dominera helt. Vill också se det som sensorn ser, dvs hur bilden blir i realtid innan jag tar kortet. Vill lättare manuellt kunna ställa in och se vart focus ligger när jag bl a använder roliga 15mm macrot. Bildstabilisering i kameran... bara det. För mig kommer nu den alltid närvarande osäkerheten att försvinna om objektivet/kameran verkligen är rätt kalibrerat för autofucus. Hur mycket tid har man inte lagt på detta och ändå aldrig känt att det blev 100%. Att just detta känns befriande är verkligen inte att ta i.

Blir det nu bättre bilder? Nja - det är nog tveksamt.
Blir det roligare att fota? Ja - det tror jag

Det blir också intressant när (inte om) det dyker upp adaptrar som gör det möjligt att använda andra objektiv än med en Nikon F fattning. Tror detta kommer att bli spännande
 

martinot

Aktiv medlem
Säger detsamma, det här lät lite kategoriskt:) :
Absolut så gäller det inte alla, som tex. yrkesfotografer som drar in stora inkomster och kan jobba effektivare eller leverera bättre resultat till sina kunder.

Däremot, rent generellt, så tycker jag att Mats reflektioner är mycket sunda och vettiga principer. Dvs för många av oss vanliga amatörer och entusiaster. Dvs vi som ibland kan dras med i nyheternas behag och köplust utan att fundera efter ordentligt innan. :)

Att invetsera i ett helt nytt ekosystem behöver inte vara fel (är själv inne i tre olika), men det är ett stort beslut man tar där man kommer (förhoppningsvis) vara nöjd och ha glädje av det hela kompletta systemet/en under många år framåt.

(Har man dock tex. redan investerat i Nikon, eller Canon, så är inte beslutet fullt lika svårt att köpa ett spegellöst hus i samma ekosystem som man redan har investerat med DSLR i.)

Tycker Mats delar sunt med sig av sina reflektioner och sin egna resa på området gällande att byta. Det bästa är dock att han är nöjd med bytet i slutändan, även om resan var dyr och inte helt okomplicerad (inget system är perfekt på alla punkter, och erbjuder inte alltid direkta motsvarande kapabiliteter).
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det svåra med att byta system är förutom att det kan vara dyrt är att du likt en tränad skytt måste öva ordentligt för att få handgreppen att sätta sig i ryggmärgen om du fotograferar grejer som händer snabbt. För långsam fotografering spelar det ingen större roll, då finns all tid i världen. Jag förutsätter nu att du kan de fototekniska delarna och grunderna. Pilla på kameran varje dag och läsa manualen ibland gör gott för handhavandet.

En suverän funktion på de spegellösa som jag inte nämnde är att du i sökaren direkt ser exponeringen och hur bilden kommer att bli när du exponerat. EV-ändring/kompensation visar sig omedelbart.
 

iSolen.se

Guest
Absolut så gäller det inte alla, som tex. yrkesfotografer som drar in stora inkomster och kan jobba effektivare eller leverera bättre resultat till sina kunder.
Eller yrkesfotografen som drar in små medel, som kämpar i ett segment där kvalitet är ett konkurrensmedel.

Eller hobbyfotografen som har bra med pengar och bara gillar prylar.

Det var kategoriskt, nu har vi hittat i alla fall tre alternativa fall.

Däremot, rent generellt, så tycker jag att Mats reflektioner är mycket sunda och vettiga principer. Dvs för många av oss vanliga amatörer och entusiaster. Dvs vi som ibland kan dras med i nyheternas behag och köplust utan att fundera efter ordentligt innan. :)

Att invetsera i ett helt nytt ekosystem behöver inte vara fel (är själv inne i tre olika), men det är ett stort beslut man tar där man kommer (förhoppningsvis) vara nöjd och ha glädje av det hela kompletta systemet/en under många år framåt.

(Har man dock tex. redan investerat i Nikon, eller Canon, så är inte beslutet fullt lika svårt att köpa ett spegellöst hus i samma ekosystem som man redan har investerat med DSLR i.)

Tycker Mats delar sunt med sig av sina reflektioner och sin egna resa på området gällande att byta. Det bästa är dock att han är nöjd med bytet i slutändan, även om resan var dyr och inte helt okomplicerad (inget system är perfekt på alla punkter, och erbjuder inte alltid direkta motsvarande kapabiliteter).
Mats brukar ha sunda reflektioner, det håller jag med om.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror det är det första vi skall ta till oss. Vi är individer och fotograferar olika motiv och ar olika behov.
Det som rätt för en fotograf är fel för en annan.
Dessutom måste man inte alltid ha det senaste.
Det kommer ni snart se i en av mina inte så så återkommande blogg inläggg.
Förmodligen kommer ni ha tusen invändningar.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror det är det första vi skall ta till oss. Vi är individer och fotograferar olika motiv och ar olika behov.
Det som rätt för en fotograf är fel för en annan.
Dessutom måste man inte alltid ha det senaste.
Det kommer ni snart se i en av mina inte så så återkommande blogg inläggg.
Förmodligen kommer ni ha tusen invändningar.
Gott! Lägg gärna med en länk när blogginlägget är klart. 😎
 

lonian

Aktiv medlem
Har aldrig förstått att man byter pga av vikt på HUSET. Objektiven väger lika mycket.
Mja, alltså. Nikons nya 24-70 F4 är ju både kompaktare och väger mindre än den nuvarande 24-70 f2.8 . Jag har ju velat ha en 24-70 f4 av nikon tidigare men det finns ju helt enkelt inte. Så med en kamera designad för att vara liten så tycks det designas små objektiv. Jag tycker det skall bli intressant om de lyckas pressa ihop deras kommande 24-70 2.8 också, eller tror ni den kommer väga 1KG ?
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att ta bilder överallt verkar i dag vara ett behov. Jag har tillbringat sommaren i Wien och i Makarska i Kroatien.
Folk fotar hela tiden och överallt. Mycket selfies.

Bara på stranden närmast marinan måste det tas många tiotusentals bilder per dag.

Fast väldigt få gör det med en systemkamera. Troligen för den är för jobbig att ta med till stranden.

Det är väl där problemet startar.
Mobilen tar hyggliga bilder och systemkameran är ännu en pryl att släpa på.

Jag tror vi kan dra ut den trenden och att vi som är fotointresserade kommer bli färre som kommer få betala dyrt vilket gör oss ändå färre.
Sedan är vi några få som kan lite mer om foto och tar lite bättre bilder än de som fotar med mobilen.
Vi delar ju gärna med oss till familjen. Jag laddar upp bilderna till SmugMug och de jag valt ut kan tanka ner bilderna i full storlek. Vilket de gör och ibland skriver ut.
Det är inte lätt att vara fotograf i dag. Inte heller lätt att göra kameror för folk som inte vill släpa på några hundra gram extra. Jag har inget recept förstås och det verkar inte heller kamerabranschen ha.
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar! Jag ska ta mig en ordentlig funderare. Jag kan ju min 800:a ganska väl nu vilket är skönt. Nikon Z7 hade varit ett bra alternativ om jag då kan behålla mina objektiv. Men vill nog låta den finnas på marknaden en stund först för att få se vad gemene man tycker om den.

Har en bra kamera och ingen panik att byta, vill bara börja kolla runt lite tills det väl blir dags.

Jag förstår din poäng Mats, det är omständligt att byta system. Den kameran man har är inställd precis så som man vill ha den, man kan alla snabbkommandon och vet vart alla knapparna sitter.
 
ANNONS