Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Självfallet men du ser ju inget genom sökaren så du är inte alls skottberedd men håller med om att tröskeln till att ta en bild är lägre om du kan titta med andra ögat, genom kameran ser du nada.
Du får vara snabb att trycka ner avtryckaren så kommer bilden omedelbart. Du får träna mer med din utrustning, du verkar inte fått kläm på tekniken...
Dessutom går funktionen att stänga av, då blir kameran som en gammal DSLR igen.
 

iSolen.se

Guest
Du får vara snabb att trycka ner avtryckaren så kommer bilden omedelbart. Du får träna mer med din utrustning, du verkar inte fått kläm på tekniken...
Du får nog skärpa dig lite, trodde du visste att när man tittade på en bild genom sökaren så ser man inte bigfoot eller vad som helst som passerar framför kameran, att du inte har koll på så grundläggande teknik.

Ovan var ironiskt.

Tycker du stämningen är bra? Är det så här du vill diskutera?

Ut och fota med dig, du är en av få forumaktiva som faktiskt har bilder att visa upp och du är i främmande land, utnyttja det och fortsätt ladda upp.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du får nog skärpa dig lite, trodde du visste att när man tittade på en bild genom sökaren så ser man inte bigfoot eller vad som helst som passerar framför kameran, att du inte har koll på så grundläggande teknik.

Ovan var ironiskt.

Tycker du stämningen är bra? Är det så här du vill diskutera?

Ut och fota med dig, du är en av få forumaktiva som faktiskt har bilder att visa upp och du är i främmande land, utnyttja det och fortsätt ladda upp.
Nu ska du inte gå till angrepp käre Dusegård. Båda ögonen öppna och koll på omgivningen. Förr tog vi bra bilder utan att glutta i en skärm eller sökare. Men nu är det fasen så mycket enklare. Lär dig tekniken, träna, öva upp snabbheten. Dagens fartmonster till kameror kräver träning och en hel del av användaren
 

iSolen.se

Guest
Nu ska du inte gå till angrepp käre Dusegård. Båda ögonen öppna och koll på omgivningen. Förr tog vi bra bilder utan att glutta i en skärm eller sökare. Men nu är det fasen så mycket enklare. Lär dig tekniken, träna, öva upp snabbheten. Dagens fartmonster till kameror kräver träning och en hel del av användaren
Det gjorde jag inte, jag var ironisk, det stod i inlägget.

(jag är för övrigt vrålsnabb)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Strömbrytaren på vänstersidan är väl inget, att hata! Busenkelt!
Den analoga, A-SLR, Minolta SRT 101/303 har strömbrytaren under kamerahuset, på bottenplattan! Suck!
Men ändå, ett fantastiskt kamerahus, ger med bl.a. Rokkor optik utmärkta bilder, en av de mest sålda kamerahusen, i hela världen! Ja, jag vet, det var för många år sedan .... ha-ha.
Att ha strömbrytaren på något svårtillgängligt ställe var inget problem på gamla Minolta, man slog på kameran när man gick ut på morgonen och slog av den när man kom hem på kvällen och batteriet räckte ett år eller två trots detta. En modern spegellös slås av och på många gånger om dagen, till och med flera gånger i timmen för att spara ström. Då är det betydligt viktigare hur av och på reglaget utformas.
 

martinot

Aktiv medlem
Om man inte stannar och tittar ibland kan du missa t ex ett slutartids- eller ett isobyte. Du får också bekräftat att ditt kort är ok. Att aldrig titta på bilder under fotografering är en risk. Att titta för mycket på bilder och rensa däremot är en annan risk, du förlorar fototid. Att se om skärpan sitter och skärpedjupet är rätt utan att gimpa...jovisst, jag brukar köra på känsla men är det viktig eller dyr fotografering är det klart jag kollar. Det är svårt att se om blixten klickar eller är felexponerad utan att titta på den färdiga bilden. Slutligen, fotar ni aldrig rörliga motiv?

"
Hitting the PLAY button to see what you're getting after you've shot is so film era. "

Haha, det är precis tvärtom vilket vi alla som bytt från analogt till digitalt är väl medvetna om. Det var en revolution att kunna se bilderna redan i kameran.
Själv gillar jag ofta (men inte alltid) att ser hur bilderna blir (oavsett DSLT eller MILC). Lättare att veta om man skall ta fler bilder, eller gå vidare.

För de som är som Ken Rockwell, och andra av hans fans, så finns ju Leica M-D (Typ 262) som den perfekta kameran! 😃
 

larsborg

Aktiv medlem
Att ha strömbrytaren på något svårtillgängligt ställe var inget problem på gamla Minolta, man slog på kameran när man gick ut på morgonen och slog av den när man kom hem på kvällen och batteriet räckte ett år eller två trots detta. En modern spegellös slås av och på många gånger om dagen, till och med flera gånger i timmen för att spara ström. Då är det betydligt viktigare hur av och på reglaget utformas.
Ja, jag vet, har 3 stycken Minolta SRT 101/303, inköpta nya, under 60-70-talet.
Batteriet driver endast exp mätaren, så livslängden på det tänkta, från början, kvicksilverbatteriet höll faktiskt i flera år, ja t.o.m i 10 år. I övrigt är kameran totalt fungerande utan batteri, helt mekanisk/manuell. En modern spegellös kamera, som du mycket riktigt skriver, måste ha ett batteri för att fungera, det gäller allt i kameran.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, jag vet, har 3 stycken Minolta SRT 101/303, inköpta nya, under 60-70-talet.
Batteriet driver endast exp mätaren, så livslängden på det tänkta, från början, kvicksilverbatteriet höll faktiskt i flera år, ja t.o.m i 10 år. I övrigt är kameran totalt fungerande utan batteri, helt mekanisk/manuell. En modern spegellös kamera, som du mycket riktigt skriver, måste ha ett batteri för att fungera, det gäller allt i kameran.
Jag minns en större sammanfattning av kameror i en av föregångarna till tidningen FOTO från tror det var åttiotalet där just batteriberoende och batterioberoende var en stor vattendelare. Det var nog hetskt mellan de två lägrena då också. Nikon F3 fick lite poäng för att den åtminstone hade en batterioberoende slutartid vad jag minns.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag minns en större sammanfattning av kameror i en av föregångarna till tidningen FOTO från tror det var åttiotalet där just batteriberoende och batterioberoende var en stor vattendelare. Det var nog hetskt mellan de två lägrena då också. Nikon F3 fick lite poäng för att den åtminstone hade en batterioberoende slutartid vad jag minns.
Ha-ha, åsikterna vilken kamera, som var bäst fanns även då.
Men, genom elektronikens intåg i dagens d-kameror är vi i "händerna" på batteritillverkarna!
Mekanik i "gårdagens kameror" gjorde kamerahusen relativt tyngre, än dagens lättviktare d-kameror.
 

VargenW

Aktiv medlem
Hej!
Det är många som kommit med bra synpunkter, så egentligen är min kommentar onödig. Men jag tror rent allmänt att den spegellösa tekniken ännu inte riktigt nått dit där spegelreflextekniken har varit ett tag. Både Nikon och Canon har ju precis nu kommit med sina första spegellösa fullformatare. När de får komma kanske till uppgradering 2 eller 3, så kanske det är dags.
Det handlar förstås om lite om pengar, är man otålig och har pengar som gräs kan man väl köpa och se om man trivs, men det är ju inga små pengar.
Så, om du är nöjd med din Nikon D800 och orkar släpa runt den och de objektiven du har, så är mitt råd att fortsätta med det ett tag och sen kanske byta till NIkon Z (eller Canon R).

Lycka till!
Lars


Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Hej!
Det är många som kommit med bra synpunkter, så egentligen är min kommentar onödig. Men jag tror rent allmänt att den spegellösa tekniken ännu inte riktigt nått dit där spegelreflextekniken har varit ett tag. Både Nikon och Canon har ju precis nu kommit med sina första spegellösa fullformatare. När de får komma kanske till uppgradering 2 eller 3, så kanske det är dags.
Det handlar förstås om lite om pengar, är man otålig och har pengar som gräs kan man väl köpa och se om man trivs, men det är ju inga små pengar.
Så, om du är nöjd med din Nikon D800 och orkar släpa runt den och de objektiven du har, så är mitt råd att fortsätta med det ett tag och sen kanske byta till NIkon Z (eller Canon R).

Lycka till!
Lars
Tack för det! Jo det är nog så det får bli. Ligger lågt.

En stor fördel jag märkte extra tydligt igår när vi var ut och fotade stjärnor med en kompis som kör spegellöst, är att man kan se hur bilderna blev i tex mobilen direkt och även ändra inställningarna därifrån utan att behöva röra kameran. Min kamera stod väldigt illa till så jag kunde inte granska bilderna och heller inte ändra fokus för att sedan stacka. I så fall fick jag lov att flytta kameran och då var det ju givetvis omöjligt att få tillbaka den som den stod.

Men oftast är inte det ett problem så kommer inte byta pga det. Bara en reflektion.
 

PMD

Aktiv medlem
En stor fördel jag märkte extra tydligt igår när vi var ut och fotade stjärnor med en kompis som kör spegellöst, är att man kan se hur bilderna blev i tex mobilen direkt och även ändra inställningarna därifrån utan att behöva röra kameran.
Det där är inte en skillnad mellan spegelreflex och spegelfri. Det finns spegelreflexkameror som går att styra från en mobiltelefon.
 

iSolen.se

Guest
Tack för det! Jo det är nog så det får bli. Ligger lågt.

En stor fördel jag märkte extra tydligt igår när vi var ut och fotade stjärnor med en kompis som kör spegellöst, är att man kan se hur bilderna blev i tex mobilen direkt och även ändra inställningarna därifrån utan att behöva röra kameran. Min kamera stod väldigt illa till så jag kunde inte granska bilderna och heller inte ändra fokus för att sedan stacka. I så fall fick jag lov att flytta kameran och då var det ju givetvis omöjligt att få tillbaka den som den stod.

Men oftast är inte det ett problem så kommer inte byta pga det. Bara en reflektion.
Jag har gjort samma sak redan med D4.
 
ANNONS