Annons

Köpråd spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

PappaKeno

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nackdelen är att det kostar pengar.
Nikon har väl bara 1 alternativ just nu för 40 papp.

Fördel, tror inte du får någon fördel alls.
Same, same but different men med mindre plånbok...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Antagligen får du ett mindre och lättare hus.

Om det är bra eller dåligt var bara du.

Med 70-200/2.8 använder jag heller 1D än 7D för balansens skull (Canon, men du fattar hur jag tänker).

Jag tror dock att EVIL-kameror har framtiden för sig.
AF direkt på sensorn
Färre rörliga delar
Mm.
(Ekectronic Viewfinder Interchangeable Lens)
 

cango

Avslutat medlemskap
ej att förglömma tyst elektronisk slutare... underskattat.
Att sitta i ett gömsle (där allmännheten har tillgång till) och slippa höra alla dessa högljuda smattrande är fint :)
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Nackdelen är att det kostar pengar.
Nikon har väl bara 1 alternativ just nu för 40 papp.

Fördel, tror inte du får någon fördel alls.
Same, same but different men med mindre plånbok...
Men det kan väll inte vara hela sanningen? Varför har Sony tex blivit så populära med sina spegellösa? Kan ju inte vara för att folk har för mycket pengar som dom gärna kastar i sjön? Eller?
 

PappaKeno

Aktiv medlem
ej att förglömma tyst elektronisk slutare... underskattat.
Att sitta i ett gömsle (där allmännheten har tillgång till) och slippa höra alla dessa högljuda smattrande är fint :)
Helt klart en fördel, även om just den fördelen inte är en deal breaker för mig utan mer en bonus. Hade jag fotat mer djur tex hade det dock varit en annan femma.
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Antagligen får du ett mindre och lättare hus.

Om det är bra eller dåligt var bara du.

Med 70-200/2.8 använder jag heller 1D än 7D för balansens skull (Canon, men du fattar hur jag tänker).

Jag tror dock att EVIL-kameror har framtiden för sig.
AF direkt på sensorn
Färre rörliga delar
Mm.
(Ekectronic Viewfinder Interchangeable Lens)
Tack. Om jag byter till spegellöst så är det inte alls säkert att jag går på samma objektiv. Jag ville bara ge en bild av vad jag använder idag och vad jag använder det till. Kan hända att det finns andra objektiv i så fall som är mer lämpliga. Vad vet jag.
 

jondavid

Aktiv medlem
Jag använder Fuji X-H1. Det är en fantastisk kamera, låt vara att det är en aps-c sensor. Den är spegellös och enastående i alla avseenden. Har inte ångrat en sekund att. jag lämnade Nikon fullformat. Fujis optik slår dessutom det mesta. Kvalitet rakt igenom.. Kanske värt för dig att kolal in?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
Den enda som kommer i närheten av vad du har är väl Sony A7iii, Den är dock inte lika robust att använda utomhus som din D800, men å andra sidan har den EVF och är lite snabbare. Nog egentligen ingen större mening att byta eftersom du inte tänker slå dig på filmning
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Jag använder Fuji X-H1. Det är en fantastisk kamera, låt vara att det är en aps-c sensor. Den är spegellös och enastående i alla avseenden. Har inte ångrat en sekund att. jag lämnade Nikon fullformat. Fujis optik slår dessutom det mesta. Kvalitet rakt igenom.. Kanske värt för dig att kolal in?
Tack! Det ska jag kolla upp. Låter intressant.
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Den enda som kommer i närheten av vad du har är väl Sony A7iii, Den är dock inte lika robust att använda utomhus som din D800, men å andra sidan har den EVF och är lite snabbare. Nog egentligen ingen större mening att byta eftersom du inte tänker slå dig på filmning
Okey! Ja men klokast kanske är att ligga lite lågt ett tag. Som sagt, är inte alls missnöjd med det jag har.

Tack!
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
Om det är omväxling du vill ha, så kanske en analog mellanformat kan vara något. Köpte en själv nyligen och ska testa på att framkalla själv inom kort.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack. Om jag byter till spegellöst så är det inte alls säkert att jag går på samma objektiv. Jag ville bara ge en bild av vad jag använder idag och vad jag använder det till. Kan hända att det finns andra objektiv i så fall som är mer lämpliga. Vad vet jag.
Vad vill du uppnå med att skaffa en spegelfri kamera?

Om du vill ha en mycket mindre och lättare utrustning så ska du nog kika på Micro Four Thirds (Olympus och Panasonic).

Om du vill ha en något mindre och lättare utrustning, men kan tänka dig lite större och tyngre grejer än Micro Four Thirds så är Fujifilm ett starkt kort. Stort utbud av utmärkta objektiv.

Om du vill ha en spegelfri småbildskamera så har du Canon, Nikon och Sony att välja på. Den sistnämnda har hållit på med sådana mycket längre än de två första (som presenterade sina första försök helt nyligen) och har ett större utbud av anpassade objektiv. (Leica SL finns också i den här kategorin, men med priser som de flesta inte riktigt står ut med).

Om du vill fortsätta att använda dina Nikonobjektiv så har du bara Nikon Z6 eller Z7 att välja på.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Om priset inte är en faktor: Sony A9.
Den bästa kameran jag testat, som gett mig flest keepers vid (ovetenskapligt testad) action, och fotograferar tyst!
Förutom att fotografera tyst är det en stor fördel tycker jag att se exponeringen innan man tar bilden. Dvs man kan köra helt manuellt och inte oroa sig för att något ljust/mörkt ska lura kameran. Eller slippa oroa sig för att glömma kameran i fel läge.
Finns även andra finurliga funktioner. Tex ögon-fokus, smart konfigurering av knapparna, mm.

Dock valde jag att köra vidare med min 1DX Mark II då Sony inte hade något supertele (OK 400mm 2.8 kommer snart, men finns inte att få tag på begagnat på ett tag). Dessutom är begagnatmarknaden väldigt liten (och objektiven dyra) jämfört med Canon. Men jag gillade A9 bättre.
 

martinot

Aktiv medlem
Antagligen får du ett mindre och lättare hus.

Om det är bra eller dåligt var bara du.

Med 70-200/2.8 använder jag heller 1D än 7D för balansens skull (Canon, men du fattar hur jag tänker).

Jag tror dock att EVIL-kameror har framtiden för sig.
AF direkt på sensorn
Färre rörliga delar
Mm.
(Ekectronic Viewfinder Interchangeable Lens)
Du menar klassiska Sony Alpha-mountkameror? 😊
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men det kan väll inte vara hela sanningen? Varför har Sony tex blivit så populära med sina spegellösa? Kan ju inte vara för att folk har för mycket pengar som dom gärna kastar i sjön? Eller?
Jo
Framförallt om man skall byta system, för pengarna ligger inte i huset utan i objektiven.
O att ersätta de objektiv du har kommer bli dyrt.
Troligtvis dyrare än att köpa det nya Z-husen.
Men det vet tillverkarna.

Jag har problem med mitt D800hus o måste kanske byta det i jultider, vi får se.
Då väljer jag mellan en ny Z o D850.
Jag har inte råd att byta objektivpark.

Filmar gör du inte så den enda vinsten verkar vara ögonfokus, mycket pengar för det.

Jag har aldrig begripit mig på det här med att tysta slutare är viktigt. Men jag har förståelse för att en del gillar det.
Har aldrig förstått att man byter pga av vikt på HUSET. Objektiven väger lika mycket.
Dessutom så kanske man behöver fler batterier o släpa på om man nu kliver över till Z.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns trådar om detta men dom flesta är 1 år gamla eller äldre. Har hänt mycket på 1 år. Dessutom vill jag i tråden kunna bena ut frågorna just efter mina behov.

Jag har idag en D800. Fotar mest action sport men en hel del natur (skog, solnedgångar, sjöar, stjärnor) också. Dom objektiv som sitter på mest är 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Sällan jag behöver större brännvidd än 200mm.

Det är bara foto som gäller, ej film.

Egentligen är jag nöjd med kameran. Jag är bara rastlöst och tycker det är kul att prova nytt. Vad är för- och nackdelarna för min del att gå över till spegellöst? Och vilken modell borde jag kolla in?

Tack!
Ser nog snarare ut som om du behöver en D7500 eller D500
17-55 2,8 är ju för APS-C
Man kan ju köra med Q som ger diskret tagning om man inte behöver snabbserie.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Dock valde jag att köra vidare med min 1DX Mark II då Sony inte hade något supertele (OK 400mm 2.8 kommer snart, men finns inte att få tag på begagnat på ett tag). Dessutom är begagnatmarknaden väldigt liten (och objektiven dyra) jämfört med Canon. Men jag gillade A9 bättre.
Du har en hel objektivpark som fungerar ganska bra med de tre senaste Sony-kamerorna. Särkilt efter firmwareuppdateringarna.

https://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/mount-converter/

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om huvudintresset är action och sport är nog DSLR mest sportprestanda per krona om man räknar in AF och AF vid högst bps. De enda spegellösa som idag kombinerar detta bra är Sony A9 (men då ffa med nativa objektiv - Sigma har ännu inte släppt en ny 70-200/2,8 i Global Vision serien) eller möjligen den nya Fuji XT-3 men öven då med deras egna objektiv.

Annars är det nog bäst att hålla kvar med en DSLR. Nikon D4 ligger väl idag på 12000-15000kr beg och är väl mest sportkamera för pengarna som Nikon har om den skall vara hyfsat modern?
 
ANNONS