Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Oavsett vad du får för resultat med 5d så ändrar det inte vad vi fick för resultat med två 5dmk2 kamerahus och 85/1.2
Gör om testen och sänk kameran mer i nivå med batterierna, vänd gärna batteriet så vi kan se exakt samma märkning..
Just nu är det lite svårtolkat.
PS jag tvivlar inte på at du får bra resultat men det är inte 5dmk2 med den högre upplösningen som är än mer avslöjande.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vill inte kritisera ditt test. Är själv intresserad av att eventuellt uppgradera. Skall åka till Brasilien för första gången om en månad. Vill givetvis ha de bäst kamerorna med mig.
Tycker din test är enormt intressant och precis som ditt test av 50D. I din förra test var min slutsats att det inte fanns något större skäl att uppgradera från 40D till 50D och jag tycker att detta börjar luta åt samma håll.
Här finns en annan artikel som grund för min åsikt. Jag tar sällan bilder med ISO över 3200. Om jag då knappt ser skillnad i en utskrift i 50X70 mellan den gamla 5d och den nya fantastiska. http://wyofoto.com/EOS_IQ_shootout_2008/EOS_shootout_2008.html
Så vad skall jag uppgradera för? Min skrivare klar A3+. Jag förstår att du som proffs kan ha andra bevekelsegrunder.
Har dessutom den nya 5dMKII barnsjukdomar med AF så fotar jag hellre vidare med mina gamla kameror som jag vet vad de går för.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Nu har jag testat både 24-70 2,8 och 50 1,4 på nära avstånd. Det enda som inte verkade sitta perfekt var 24-70 på 24mm, men helt klart godkänt. Båda testade med sina största bländare.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag vill inte kritisera ditt test. Är själv intresserad av att eventuellt uppgradera. Skall åka till Brasilien för första gången om en månad. Vill givetvis ha de bäst kamerorna med mig.
Tycker din test är enormt intressant och precis som ditt test av 50D. I din förra test var min slutsats att det inte fanns något större skäl att uppgradera från 40D till 50D och jag tycker att detta börjar luta åt samma håll.
Här finns en annan artikel som grund för min åsikt. Jag tar sällan bilder med ISO över 3200. Om jag då knappt ser skillnad i en utskrift i 50X70 mellan den gamla 5d och den nya fantastiska. http://wyofoto.com/EOS_IQ_shootout_2008/EOS_shootout_2008.html
Så vad skall jag uppgradera för? Min skrivare klar A3+. Jag förstår att du som proffs kan ha andra bevekelsegrunder.
Har dessutom den nya 5dMKII barnsjukdomar med AF så fotar jag hellre vidare med mina gamla kameror som jag vet vad de går för.
det är nog mer så att nu syns felaktigheter än mer med 5dmk2 höga upplösning om inte skärpan ligger exakt där den är tänkt.

Vad det gäller upplösning osv så håller jag med dig i mycket, men det finns skilnader som ses mer tydligt, dvs att gå från 5d till 5dmk2 än att gå från 40d till 50d.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har svårt att köpa att den högre upplösningen skulle vara orsaken till att ni får fel på decimetrar på när nära avstånd och metrar på längre avstånd.
Här får du min bild där kameran står i våg med batterierna. Skärpan ligger inom några millimeter. Jag tycker fortfarande att endera har din kamera (batch)ett problem eller så lider den nya D5MkII av en barnsjukdom.
Jag är hemskt intresserad av att veta vilket. Inte vill jag gå och köpa en kamera som har samma följetong som 1DmkIII.
Glömde säga att det ser lite lustigt ut med att det högra batteriet står längre fram än det i mitten. Det gör det inte. Det står exakt 1.5 centimeter bakom. Synvilla. En kamera ljuger aldrig?
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
det resultatet fick vi bara med en glugg, Sigma 150mm/2.8 och med två testade 5dmk2 kamerahus.Om våra kameror lider av någon barnsjukdom ? Vem vet.Jag kan bara presentera resultatet vi fick med två 5dmk2 och olika objektiv som är redovisade.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Problemet med att behöva finjustera vissa gluggar exv mitt 50mm så att fokuserar rätt på närområdet är ett inte stort problem,det tar lite tid, problemet blir större om det visar sig att det påverkar återgivningen med motiv på ett längre avstånd, likaså med mitt 100mm macro. Detta tänker jag ta reda på i morgon genom att fotografera något på långt avstånd och ta bort microjusteringens värde samt lägga in den på nytt.

god natt
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Endera har du hittat den nya Canon kamerans svaga punkt och kan bli lika berömd som Rob Gailbraith. Eller så är det något komiskt med de kameror du och din kollega fått till Sverige. Upplösningen spelar givetvis en stor roll eftersom du förstorar problemet mer, men inte så at du ser fram-bak-fokus som flyttar sig.
Jag åker nog till Brasilien med mina gamla kameror som jag vet vad de går för och så får du och Canon se om ni hittar problemet.
Har du någon blogg Mikael? Om inte inte så kanske du skall skaffa dig en:) Precis som Rob Gailbraith. Har tittat på andra forum och det diskuteras en hel del om micro-adjustment. Ingen verkar få det att fungera perfekt. Alla ger råd om vid vilket avstånd och vid vilken brännvidd men ingen får det att fungera perfekt.
Kan det vara så att Canon har skjutit sig i foten igen?
Detta är inte cyniskt skrivet utan jag tror du är något på spåret.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Innan god natt, jag såg att min nya 50mm backfokuserade när jag ville ta närbilder nerbländad till 2.0. Irriterande, mer iriterande var macro 100 när jag kollade det objektivet.


PS varför tror du canon har lagt in funktionen microjustering med ökad upplösning?

Ha det bra i Brasilien.
 

Gutta

Aktiv medlem
Innan god natt, jag såg att min nya 50mm backfokuserade när jag ville ta närbilder nerbländad till 2.0. Irriterande, mer iriterande var macro 100 när jag kollade det objektivet.


PS varför tror du canon har lagt in funktionen microjustering med ökad upplösning?

Ha det bra i Brasilien.
Men backfokuserade den fullt öppen också? Annars är det ju risk att det trots allt är fokus-shift vi pratar om, menar jag.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Endera har du hittat den nya Canon kamerans svaga punkt och kan bli lika berömd som Rob Gailbraith.
Bara så det inte glöms i floden av inlägg: detta är inte specifikt för 5DMkII. Jag har noterat samma fenomen på 50D och utgår ifrån att det även gäller 1D(s)MkIII.


Har tittat på andra forum och det diskuteras en hel del om micro-adjustment. Ingen verkar få det att fungera perfekt.
Hyllningarna av mikrojusteringen är många. Däremot tycker jag det skrivits väldigt lite om vad som tycks vara mikrojusteringens baksida. Jag är rädd för att ganska många kanske skruvat in sina kameror/gluggar på ett avstånd, nöjda konstaterat en skärpeförbättring och sedan glömt/struntat i att kolla hur justeringen inverkar på ett helt annat avstånd.
 
ANNONS