Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Japp. I alla fall med D2X, D300 mfl. Jag har rapportterat om mina besvär under längre tid. Det var rätt många som sa att jag var överdrivet petig :) Tycker mig känna igen några av namnen i denna tråd, Någon som känner sig träffad? :)

.
jag har med d2x haft ett objektiv som backfokuserade något och det är min 80-200, i övrigt fungerade gluggarna, nu har jag inga gluggar som är ljusstarkare än 2.8 kvar till Nikon
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Gjordes inget test efter justeringen vid 2,5 meter på längre avstånd? Typ ut genom fönstret mot fasad 50-60 meter längre bort.
Där har jag fått skärpeplanet att lägga sig 10-15 meter framför motivet.
Gäller 50D. Har dessvärre inte fått ngn 5DMkII ännu, vilket jag hoppats på.

Lennart
nej. jag skall kolla när vädret tillåter hur de fokuserar och var de lägger skärpeplanet på längre avstånd.
 

Gutta

Aktiv medlem
Eftersom man varit upptagen med julbestyr och praktiskt bildtagande i samband med julen har jag inte hunnit testa något vidare heller. Men jag använde mig av http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html (men det är kanske inte exakt nog?) för att kolla min 50/1,2 och jag vet inte om jag gör fel men den verkar vara spot on. På ca 1,5 meter då. Detta bekräftas som sagt av mina mer praktiska erfarenheter hittills. Sen att den inte är dödligt skarp på full öppning är en annan historia...;-)

Har som sagt inte testat de andra gluggarna och det är inte helt lätt att säga allt för mycket efter julfotograferandet. Eftersom knivskarpa bilder inte hör till vanligheterna (för min del iallafall) i det ljuset man har att jobba med runt julgranen. Men jag upplever iallafall inte några problem. Kanske behöver man höja ribban?! ;-)

Jaja får väl ta fram stativet och kolla nu då.:p

Och Mikael. Ja, klart det är ok! Jag bara undrade över eventuella felkällor då jag hittills inte upplevt det ni lägger fram här. Inte med mina nuvarande gluggar iallafall.

Jaja får väl ta fram stativet och kolla nu då.:p
 

bosse47

Medlem
Raw-s

är det någon som vet eventuella fördelar med Raw-s gentemot det riktiga Raw formatet eller är det bara så enkelt som att det är just bara mindre?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Jag har precis fått mitt 5d mk2 hus. Har bara testat lite snabbt inomhus med 24-70 2,8 och 50 1,4. Och bara använt bländare 1,4-2,8 och från närmaste närgräns upp till ca 4-5 meter. På alla bilder på alla brännvidder har skärpan suttit där den skulle. Men sen så har jag ju inte granskat lika noga som ni heller. Nöjd är jag iaf. Får se hur det funkar på lite längre avstånd senare.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har precis fått mitt 5d mk2 hus. Har bara testat lite snabbt inomhus med 24-70 2,8 och 50 1,4. Och bara använt bländare 1,4-2,8 och från närmaste närgräns upp till ca 4-5 meter. På alla bilder på alla brännvidder har skärpan suttit där den skulle. Men sen så har jag ju inte granskat lika noga som ni heller. Nöjd är jag iaf. Får se hur det funkar på lite längre avstånd senare.
ta en närmare titt ,så kommer du att bli förvånad.
kolla hellre närområdet,exv poträttavstånd med din 50/1.4, på längre avstånd ses inte skilnaden lika tydligt
 
Senast ändrad:

Gutta

Aktiv medlem
Jerry
50/1.2 spot on med en 5dmk2???
Absolut! ;-) Med den nogranhet som testmetoden jag använder, tillåter iallafall. Har suttit ca 1,5 meter från skärmen. försökt ställa in så att jag är så parallell mellan sensor och skärm som möjligt. Kollar ändå bara centrum så det borde inte spela jättestor roll om det inte är på mm rätt(parallellt alltså). Satt skärpan med AF, växlat över till liveview och kollat i inzoomat läge. Flera ggr. Provat att röra fokusringen åt endera hållen men det blir bara sämre... Nu har jag testat med 135 och 35 och 24 också. Alla är spot on från ca 1,5 meter. Har dock inte utrönt det ni just nu avhandlar. Dvs om fokus sedan sitter med af på längra avstånd också. Får bli när hemförhållandena tillåter(har just nu ett antal busungar runt benen ;-))

Edit: Testmetoden är alltså den jag nämnde lite längre upp.
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Den är kanske inte exakt nog? För mtp hur mycket problem alla andra verkar ha känns det ju smått otroligt att jag skulle ha 4 gluggar som ALLA är ok utan justering...
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
försöker igen

Här kommer ett exempel med en dyr glugg Canon 85/1.2. Testavstånd 2.5meter.
Tre flaskor med streckkod och liten text placeras ut , flaskan i mitten är där AF läggs, flaskan till höger ställs 1,5cm framför och flaskan till vänster 1,5 cm bakom.
Det finns även en linjal och qp.kort med i bilden.

Bilden till vänster 85/1.2 och microjustering på 0
bilden till höger microjustering -5. Det är alltså samma flaska som ni ser i helhet i båda bilderna. 85/1,2 behöver justeras -5 med microjusteringen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Laesk

Aktiv medlem
Mikael.. får du betalt för allt jobb å slit du lägger ner på allt testande?

Allt uppskattas nått så otroligt mkt! Keep up the good work!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tack Lennart: Vad jag har funnit än så länge!
Det skiljer ingenting mellan de två 5dmk2 exemplaren-vilket är skönt att se/veta, värre vore om ett exemplar av 5dmk2 var bättre än det andra vad det gäller AF.Det är alltså inte kameran.
Det skiljer ingenting mellan våra gluggaqr 50/1.4.samma korrigeringar måste göras med de två och på de två kamerahusen, likaså med 100mm macroobjektivet.

Däremot skiljer det rejält vilka gluggar som används på de två husen utan microjustering.
Det enda objektiv av de testade som skärpan sitter direkt utan microjustering är 150 Sigma, därefter kommer Canon 85/1.8
Något 50mm/1.2 fanns tyvärr inte för test.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
ta en närmare titt ,så kommer du att bli förvånad.
kolla hellre närområdet,exv poträttavstånd med din 50/1.4, på längre avstånd ses inte skilnaden lika tydligt
Nej gör inte det. Är du nöjd idag så börja inte att leta felen. De finns garanterat där och har du väl hittat dem så får du ett helvete
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gjorde mitt eget lilla test med den gamla 5D och 85/1.2. Liknar din egen men inte lika genomarbetad kanske.
Tog 3 batterier eftersom jag saknar burkar med streckkod. Ställde dem cirka 1.5 centimeter ifrån varandra. Fotade från cirka 30 graders vinkel för att linjalen skulle synas. Skärpan lagd på ordet NI-HM på mittersta batteriet.
Utsnitt från 100% förstoring. AF inställt vid relativt dåligt ljus och bilden tagen med blixt slagen i väggen bakom.
Tycker nog skärpan sitter ganska bra.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror inte det Mikael. Som du vet syns skillanaden mycket bättre på datorn än i denna musbio.
Här är en bild med skärpan påslagen och ännu större förstoring. Du känner väl till 85/1.2 och dess extremt korta skärpedjup.
Ligger skärpan fel så handlar det om millimeter och det från 1,5 meter.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du får tänka på att jag har ungefär 30 graders vinkel neråt vilket ger stor effekt när DOF är så grunt. Därför är förmodligen markeringen 2 cm lika långt bort som texten NI-HM. Så jag vill nog påstå att AF är ganska spot on.
 
ANNONS