Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Zeiss Planar T* 50/1,4 ZE på F/4 måste duga - blir nog inte skarpare än så. Påstods att det var det mest högupplösande objektiv som du kan skruva på en canon kamera idag.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Zeiss Planar T* 50/1,4 ZE på F/4 måste duga - blir nog inte skarpare än så. Påstods att det var det mest högupplösande objektiv som du kan skruva på en canon kamera idag.
50/1.4 från Canon duger bra, sedan tror jag att jag får ännu svårare med att få autofokusen att fungera med en zeissglugg eller hur
 

bengt-re

Aktiv medlem
AF kan inte fungera med zeissen så då måste man köra mf och därmed slipper bli irriterad. Och nej canon 50 1,4 presterar mycket sämre skärpa. På f/4:
Zeiss: 2319/2045
Canon: 2064/1894
 

bengt-re

Aktiv medlem
:)

Det är för att vara gnuttan OT nackdelen med prestanda på de nya husen... Svårt för optiken och af att prestera ikapp...
 

Photocon

Aktiv medlem
Högre distorsion på 24-105 än 24-70. Om du ställer dina exemplar mot varandra undrar jag om du uppfattar 24-105 som vidvinkligare i 24mm- läget än 24-70?

Mina 2 ex varierar. Sida vid sida kan man även se att skalan på bildföremålen är något mindre med 24-105.

Lennart
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag vill bara säga att 50/1,4 är snäppet under zeiss, är dina siffror hämtade från Photozone så säger dom ingenting mer än visar hur objektiven uppträder och då med en APS stor sensor.Vilket betyder att olika kameror har använts.
du skall hellre gå till http://old.photodo.com/nav/prodindex.html , dessa objektiv är uppmätta med Hasselblads MTF utrustning. Objektivet hittar du under Contax, om det har skett några förändringar vet jag inte.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Högre distorsion på 24-105 än 24-70. Om du ställer dina exemplar mot varandra undrar jag om du uppfattar 24-105 som vidvinkligare i 24mm- läget än 24-70?

Mina 2 ex varierar. Sida vid sida kan man även se att skalan på bildföremålen är något mindre med 24-105.

Lennart
jo jag har sett liten skilnad.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Här är värdena från en riktig MTF test från Hasselblads mätutrustning, så stor skilnad är det inte, om inte objektivet sedan har förändrats.
 

Bilagor

bengt-re

Aktiv medlem
Upplevs som stor skillnad, men mitt canon är allt annat än nytt och zeissen var flong ny. Ingen skulle bli gladare än jag över ett Canon 50mm 1,4L med ringusm och bättre AR-coating.... I väntan på det så funderar jag iaf på att köpa zeissen som imponerade på mig. Nej, skall inte förstöra er tråd mer. Tack för ånet <:)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Ingen fara, jag är själv nyfiken på zeissgluggen, men vill bara påpeka att photozones siffror skall ses som en fingervisning om hur objektivet uppträder med olika kameror, och med APS stora sensorer, upplösningssiffrorna i sig är därför tämligen ointressanta och blir högre med en kamera som har högre upplösning
 

JoBac

Aktiv medlem
AF kan inte fungera med zeissen så då måste man köra mf och därmed slipper bli irriterad. Och nej canon 50 1,4 presterar mycket sämre skärpa. På f/4:
Zeiss: 2319/2045
Canon: 2064/1894
Zeissen är testat på en 10mp(D200) och Canonen på 8mp(350d) blir ju inte alls rättvist.

Ta tex. Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS som har testas både på 8mp(350d) och 15mp(50d).

Tex på f/5,6 28mm:

8mp 2174/1910,5/1737
15mp 2381,5/2284/2143,5.

/Johan
 

macrobild

Avslutat medlemskap
AF test med 2st 5dmk2 och ett antal objektiv

Tillsamman med två kollegor så gick vi igenom Af på två 5dmk2 hus och ett antal objektiv
Testade var 100mm macro
150/2.8 Sigma macro
85/1.8
85/1.2
2 st 50/1.4

I ett enda fall klarade 5dmk2 att tillsammans med objektivet att sätta skärpan exakt och det var med Sigma 150/2.8 , distans till testmotiv 2,5 meter

Övriga objektiv fick justeras in med +- 5-8 skalenheter.
Båda kamerorna uppträdde idenstiskt med de utvalda objektiven.
100mm macro från Canon justerades vid 2.5 m till testmotivet med +8 enheter, flyttades kameran fram till ca 1,2m fick objektivet justeras med +20 enheter , objektivet uppträdde lika med båda kamerahusen.

Återkommer med några bilder
 

Gutta

Aktiv medlem
Det är inte så att det ni/vi ser är fenomenet fokusshift? Eller du testar hela tiden på full öppning kanske?
Jag läste på väldigt mycket om 50L innan jag bestämde mig och läste då på några ställen att fenomenet som 50L fått så mycket kritik för egentligen finns i mer eller mindre alla ljusstarka gluggar. Bara i olika hög grad... Hade vart kul om någon optisk expert (Lennart var är du?:)) kunde ge lite input.


Edit: Jag har inte testat varken 5D eller 30-40-50D. Så huruvuda AF-kritiken mot 5D2 är befogad eller ej vet jag inte. Jag använder heller inte följande af särskilt ofta och har ännu inte ens testat den på nya kameran. Det jag KAN bidra med i debatten om 5D2:s af är att den är om än kanske aningen trögare så många ggr säkrare än min gamla 20D. Keeperraten med 5D2:s af är väsentligt högre än med min gamla kamera alltså. Men så var kanske fallet även i jämförelsen mellan 20D och 5D när det begav sig?
//Jerka
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
AF test med 2st 5dmk2 och ett antal objektiv

Tillsamman med två kollegor så gick vi igenom Af på två 5dmk2 hus och ett antal objektiv
Testade var 100mm macro
150/2.8 Sigma macro
85/1.8
85/1.2
2 st 50/1.4

I ett enda fall klarade 5dmk2 att tillsammans med objektivet att sätta skärpan exakt och det var med Sigma 150/2.8 , distans till testmotiv 2,5 meter

Övriga objektiv fick justeras in med +- 5-8 skalenheter.
Båda kamerorna uppträdde idenstiskt med de utvalda objektiven.
100mm macro från Canon justerades vid 2.5 m till testmotivet med +8 enheter, flyttades kameran fram till ca 1,2m fick objektivet justeras med +20 enheter , objektivet uppträdde lika med båda kamerahusen.

Återkommer med några bilder
Gjordes inget test efter justeringen vid 2,5 meter på längre avstånd? Typ ut genom fönstret mot fasad 50-60 meter längre bort.
Där har jag fått skärpeplanet att lägga sig 10-15 meter framför motivet.
Gäller 50D. Har dessvärre inte fått ngn 5DMkII ännu, vilket jag hoppats på.

Lennart
 

Mankan G

Aktiv medlem
Microjustering
Vilket gidder. Är problemen lika stora med D3X, Sony ?
Japp. I alla fall med D2X, D300 mfl. Jag har rapportterat om mina besvär under längre tid. Det var rätt många som sa att jag var överdrivet petig :) Tycker mig känna igen några av namnen i denna tråd, Någon som känner sig träffad? :)

Tycker helt enkelt att det inte är speciellt kul att investera i ett fast 1,4 objektiv eller en 2,8 zoom för stoooora slantar och inte kunna använda de största bländarna.

En tröst är att det går att få till. Har alltid fått ordning på alla prylar till slut. Inte alltid med hjälp av microjusteringen, ibland måste verkstaden blandas in. Och då är man glad att det är en Nikon man äger. Lasses kameraservice är otroligt kunniga och framför allt hjälpsamma.

Jag hade just era problem med min 70-200. Frontfokus på vissa brännvidder och bakfokus på andra. Det går inte att fixa till med microjusteringen i kameran utan skiten måste in på verkstad. Av alla mina gluggar är det bara ett enda som klarat testet utan en enda justering och det är halvkonsumentgluggen 16-85. Alla andra samt samtliga mina 5 DSLR har varit tvunga att justeras på verkstad alt microjusteringen där den räckt till.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det är inte så att det ni/vi ser är fenomenet fokusshift? Eller du testar hela tiden på full öppning kanske?

//Jerka
Ja här handlar det om var skärpeplanet hamnar vid AF inställning, inte fokusshift
Om fokusshift inträder så är det en helt annan fråga, vi, jag håller oss till en parameter så länge
OK ?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker ändå detta är märkligt. Min gamla trogna 5D sätter skärpan exakt på samtliga mina objektiv som jag har kvar. Ett par har jag gjort mig av med eftersom de fokuserade dåligt. Det gjorde de på båda mina kameror så det var inte kamerans fel.
Om man fokuserar på ett öga på 1,5 meters håll, med 85/1.2 med full bländare så ser man direkt om skärpan sitter eller inte. Näsroten och tinningen är ur fokus medan ögat är skarpt. Djävligt skarpt. Detta kan inte bara ha med den lägre upplösningen att göra. Det skulle synas ändå.
Mitt 100/2.8 macro sitter perfekt likaså, så också Sigma 70-200/2.8 och Canon 300/4. Både på kort och långt håll. Samma sak gäller på min 1DMKIIN.
Det verkar som Canon infört en ny källa till fel med sin micro-justering.
Hade du några liknande problem när du testade den gamla 5D Mikael? Jag har för mig att du alltid berömt Canons 100/2.8 makro för sin skärpa?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har inte sett samma fenomen med 5d och med den upplösningen 5d har å andra sidan har jag inte heller kunnat testa microjustering med 5d.
Som parantes kan jag nämna att med 50d och samma 100mm macro behövde jag inte justera 100mm macro på samma sätt, här räckte det med +8 skalenheter istället för +20 med 5dmk2
Det som är värt att nämna är väl att med Sigma 150/2.8 satt skärpan utan korrigering med min 5dmk2 och att det imnte famnns någon skilnad mellan min kollegas 5dmk2 och min egen.
 
Senast ändrad:
ANNONS