Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Efter att ha laddat kameran så märkte jag en sak när jag tog första bilden, spegeln var mer dämpad än på 5d.Inget spladank som hos 5d.Jag har inte hunnit att utvärdera något annat som AF, inte ens på ett vettigt sätt sett efter om sökaren är bättre hos MK2.

Jag har tagit några bilder med båda kamerorna för att själv se eventuella skilnader i brus och upplösning på höga iso. Dessa bilder tänker jag delge den som är intresserad. Jag skall försöka få upp rawfiler så att den som själv vill kan gå igenom bilderna.

Båda kamerorna är manuellt lika exponerade vad det gäller tid och bländare.
Jag har endast fotograferat raw och använt Camera Raw som rawkonverter i första rundan.Utvärdering med Canons egna rawkonverter kommer senare.
Jag har fotograferat i 2800K lampljus och detta för att se hur färgbruset från de två uppträder.Anledningen är att man har störst nytta av höga iso i inomhusmiljöer exv sporthall.
Bilderna sedan balanserade mot samma yta i qp-kortet som finns med i det avfotograferade. I denna första runda är 5d bildfil interpolerad till samma storlek som 5dmk2 bildfil

Objektivet är Canon 100mm macro nerbländat till 5.6 på 3200iso och bl 8 på 6400iso, tiden är 1/15 sekund.
Exakt samma förfarande i Camera raw.

Jag börjar med testmotivet i sin helhet
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Min egen reflektion är att 5dmk2 ger renare bildfiler, högre upplösning vilket ses i alla utsnitt än vad 5d kan återge. Färgbruset i 5dmk2 är lägre i 3200iso vilket ses i gråkortet och även i dockans ansikte.
Tillsammans med Camera raw så ökar färgbruset markant sedan i 6400iso bildfilerna och även hos 5dmk2.

Kommentarer?
 

matlep

Aktiv medlem
Min egen reflektion är att 5dmk2 ger renare bildfiler, högre upplösning vilket ses i alla utsnitt än vad 5d kan återge. Färgbruset i 5dmk2 är lägre i 3200iso vilket ses i gråkortet och även i dockans ansikte.
Tillsammans med Camera raw så ökar färgbruset markant sedan i 6400iso bildfilerna och även hos 5dmk2.

Kommentarer?
Kan du köra en snabb vända genom DPP och se om det blir någon skillnad?

Sedan vill jag gärna se en jämförelse med S-Raw.
 

jimmiej

Aktiv medlem
Min egen reflektion är att 5dmk2 ger renare bildfiler, högre upplösning vilket ses i alla utsnitt än vad 5d kan återge. Färgbruset i 5dmk2 är lägre i 3200iso vilket ses i gråkortet och även i dockans ansikte.
Tillsammans med Camera raw så ökar färgbruset markant sedan i 6400iso bildfilerna och även hos 5dmk2.

Kommentarer?
Skulle vara intressant att se om Canons påstående gällande brusreducering/medelvärdesbildning i sRaw stämmer. Är det mindre brus i bilder tagna med sRaw?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej
det enklaste är att jag först tar och jämför samma bild men då konverterad med DPP och Camera raw och defaulta inställningar, då är väl 6400iso bilden lämpligast.
Återkommer
 

StefanN

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att se om Canons påstående gällande brusreducering/medelvärdesbildning i sRaw stämmer. Är det mindre brus i bilder tagna med sRaw?
Jag vet inte om Canon officiellt har kommit med ett sådant påstående. I Chuck Westfalls senaste TechTips så tas frågan upp och hans svar:
The main purpose of sRAW1 and sRAW2 reduced resolution raw capture settings on the EOS 5D Mark II is to retain the image editing benefits of RAW data in terms of shadow/highlight control and white balance, etc., at a variety of resolutions and file sizes to fit the needs of professional and advanced amateur photographers. Canon is making no claims about improvements in noise levels in sRAW1 or sRAW2 compared to RAW, and the company has not published the methods it uses to produce lower resolutions. According to my tests in DPP, there is no noticeable difference in noise levels for any of these data recording modes.
 
ANNONS