Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Ingen inbillning OM bra optik använts, fokus träffat rätt och bilden behandlats bra.
Men skillnaden är inte så stor ens vid så stora utskrifter som man skulle kunna tro. En gammal 5D med en bra interpolering ligger inte så väldigt långt ifrån. Sedan döljer/framhäver canvas genom sitt mönster en del detaljer.
Vidare beror det ju på hur väl Expert behandlat bilden.
Bättre färghantering kan väl diskuteras. Kamerans AWB är inte något direkt att skriva hem om, men jag antar att du kör i raw och korrigerar.
Men visst är 5DMkII väldigt bra i många avseenden och kul att du verkligen är nöjd.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Körde blintest på två personer igår,45cm stora kopior, de skulle tala om vilken bild kom från 1dsmk3 21mp och 5d 12mp, jag har nu testat detta på 18 fotointresserade personer.
Tre har sagt rätt och pekat ut rätt bild, dvs efter granskande av bilderna att kopian kommer från 1dsmk3.
Testade sedan 16,7 mp 1dsmk2 mot 5d 12 mp på samma personer , 45 cm stora bilder, båda gissade fel.
 

Photocon

Aktiv medlem
Körde blintest på två personer igår,45cm stora kopior, de skulle tala om vilken bild kom från 1dsmk3 21mp och 5d 12mp, jag har nu testat detta på 18 fotointresserade personer.
Tre har sagt rätt och pekat ut rätt bild, dvs efter granskande av bilderna att kopian kommer från 1dsmk3.
Testade sedan 16,7 mp 1dsmk2 mot 5d 12 mp på samma personer , 45 cm stora bilder, båda gissade fel.
Bra understrykning till vad jag menar. Då jag haft på gamla 5D o 1DsMkII under en lång tid innan de såldes kan jag bara verifiera vad du skriver.

Dock när det kommer upp till 70x50 o dyl så finns ju en fördel för 21-24 mp kamerorna vilket kan ses främst vid basiso och bra objektiv samt kort slutartid/alternativt stativ så att mikroskakningar undviks. I jämförelse med en 12,7mp kamera ska allt då ske enligt principen "allt lika".
 
ANNONS