Annons

Ett första bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Så har jag krängt ihop mitt första bildspel.

Dessvärre fick jag inte ihop det i något bättre format än mpg.

Därav är filen inte tittbar utan bara nedladdningsbar, dessutom inte helt liten...

Men. Om någon är sugen så är jag oerhört nyfiken på hur jag kan göra det bättre.

Jag tar tacksamt emot kommentarer. : http://www.sooh.se/ilona.mpg

/M
 

staika

Aktiv medlem
Hej!
Ett fint och gripande bildspel.
Bra att du har varvat bilder på Ilona och ungdomarna. Man kan riktigt känna hur gripande hennes historia är genom att titta på ungdomarnas ansiktsuttryck.
Texten var väldigt svårläst och till vissa bilder var visningstiden för kort så att man inte hann med att läsa.
För att texten ska bli mer lättläst kanske det behövs ett annat typsnitt eller storlek möjligen en textruta där texten visas mot en mörkare bakgrund.

Mvh
Christer
 

El Barto

Aktiv medlem
Tack för kritiken Christer!

Jag funderade lite i de banorna, men ville ha synpunkter. Ibland blir man alldeles för kritisk till det man gör men när det kommer från annat håll är det enklare att ta till sig.

Ska försöka göra en version 2 ikväll och även försöka mig på något annat, mer lättillgängligt format.

Jag återkommer.

/Mikael
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Bra och gripande. Men jag hann inte läsa texterna helt, kändes därför lite forcerat. Men det är väl som det skall vara nuförtiden. Hade dock varit ett behagligt avbrott om budskapet fått sjunka in lite mera.
 

El Barto

Aktiv medlem
Bra och gripande. Men jag hann inte läsa texterna helt, kändes därför lite forcerat. Men det är väl som det skall vara nuförtiden. Hade dock varit ett behagligt avbrott om budskapet fått sjunka in lite mera.
Håller med dig till fullo. Har i denna version försökt få texterna mer synliga. Ska nog jobba mer med det tror jag om det misslyckades även denna gång.

Själv märker jag inte eftersom jag, more or less, kan det innantill.

/M
 

staika

Aktiv medlem
Mycket bättre läsbarhet på texterna nu.
Längre visningstid har gjort det lättare att hänga med i texten.
Övergångarna är lite "pixliga" men det brukar vara så i flash.

Christer
 

peber

Aktiv medlem
Ojoj, mycket gripande berättelse... Vad gäller det tekniska så är det några saker jag kommer att tänka på:

* Några repliker känns som extra viktiga, kanske du skulle lyfta fram just dem ännu mer, typ längre upp i bild och i större typsnitt?

* Det är många in- och utpanoreringar, idag är jag lite extra trött och jag blir nästan lite "åksjuk", kanske du skulle minska dessa lite?

/Per
 

El Barto

Aktiv medlem
Ojoj, mycket gripande berättelse... Vad gäller det tekniska så är det några saker jag kommer att tänka på:

* Några repliker känns som extra viktiga, kanske du skulle lyfta fram just dem ännu mer, typ längre upp i bild och i större typsnitt?

* Det är många in- och utpanoreringar, idag är jag lite extra trött och jag blir nästan lite "åksjuk", kanske du skulle minska dessa lite?

/Per
Tack för kritiken Per!

Just panoreringarna har jag funderat på själv men inte riktigt hittat något mellanting. Nu när du kommer med samma synpunkt känns det som om jag måste göra något åt det.

Jag återkommer med en ny version under kvällen!

/M
 

El Barto

Aktiv medlem
Ny version:

* Lite färre panoreringar

* Lite mer musik

* Lite bilder från koncentrationsläger.

* När jag väl känner mig nöjd ska jag göra en variant med tokhög upplösning för att slippa pixlingarna i övergångarna.

Även denna kommentar längtar efter synpunkter.

http://www.sooh.se/ilona.html

/M
 

AFJ

Aktiv medlem
Bra jobbat!

Jag tycker många av texterna visas för kort tid. Jag anser mig läsa fort men det var knappt jag hann med ibland. Jag tycker texterna är centrala i bildspelet så de måste få ta tid och plats.

På 80-talet besökte jag ett gammalt koncentrationsläger i Polen - Majdanek. Det är en av de starkaste upplevelser jag varit med om.
 

El Barto

Aktiv medlem
Bra jobbat!

Jag tycker många av texterna visas för kort tid. Jag anser mig läsa fort men det var knappt jag hann med ibland. Jag tycker texterna är centrala i bildspelet så de måste få ta tid och plats.

På 80-talet besökte jag ett gammalt koncentrationsläger i Polen - Majdanek. Det är en av de starkaste upplevelser jag varit med om.
Ska fundera mer på texterna.

De är ditlagda neligt principen 200 ord/minut. Högst normal lästakt.

För att hinna med en textremsa på teve är det 110 ord/minut som gäller (minsta läshastighet då).

KAnske ska dra ner det hela till det.

/M
 

AFJ

Aktiv medlem
Om TV använder 110 ord per minut och du använder 200 så förklarar det ju saken - det ger ju bara halva lästiden. Eller tänker jag fel?


Något är det i alla fall som gör att det är svårt att hinna med. Man vill gärna studera själva bilden. Samtidigt vill man hinna läsa - och begrunda - texten.

Jag är fortfarande övertygad om att du generellt sett kan låta den ligga kvar längre. Texterna ÄR centrala i ditt bildspel tycker jag.
 

Hansepanse

Medlem
Mycket gripande och bra musikval. Jag förstår av tidigare inlägg att du arbetat med att göra texterna mer lättlästa. Ett sätt att skapa mer tid för läsning skulle kunna vara att låta texten ligga kvar under bildväxlingen. Ta t.ex.den inledande presentationen på svart botten. Om texten fick ligga kvar när bilden på Ilona tonade in skulle värdefulla sekunder skapas för att hinna läsa utan att ta fokus från bilderna. Motsvarande skulle kunna göras på några av bilderna längre fram. Kanske skulle ett gotiskt typsnitt vara lättare att urskilja mot bildbakgrunden.

I övrigt kan jag bara gratulera till ett bra bildspel!
 

El Barto

Aktiv medlem
Oj, nu var det flera synpunkter! Tackar för dem.

Tänkte bara kommentera det hela med antalet ord. För att hinna med att läsa en textremsa på tv bör man kunna läsa ca 110 ord/minut. När jag har specialundervisning med lässvaga elever är det oftast detta mål som eftersträvas. Detta är samtidigt som du beskådar rörlig bild. Bara texten rör sig om en läshastighet på ca 70 ord/minut. Normalt är att läsa mellan 70-110 ord i årskurs 5.

Normal läshastighet för tonåring/vuxen är 200-300 ord/minut och starka läsare än mer.

Med detta sagt så kan jag dock fortfarande hålla med om att texten kan behöva visas längre period. Det rör ju sig trots allt om att man vill ha en viss tillgänglighet i det man skapar. Ska vad jag kan göra på den punkten.

Även synpunkten kring att låta orden ligga kvar efter borttoningen håller jag med om. Ska försöka åtgärda detta. Gör det hela i Proshow Gold och har inte använt det tidigare varpå jag inte har riktig pejl på funktionerna. Men det borde inte vara några problem med en sådan detalj.

Hinner jag kommer ytterligare en variant under kvällen.

Tackar alla för synpunkter och kommentarer. Det gör det hela så mycket enklare att försöka komma fram till ett bra resultat.

/M
 
ANNONS