Annons

hjääälp gubbar:-) (10D eller D60?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
hjääälp gubbar:)

Hej!!

Ok, i valet o kvalet här...

Vad tycker ni?
Köpa en D60 med ordinarie tillbehör vid köp för 10 000:- (bra pris??) eller vänta på att försöka hitta en 10D istället? (vad kan man rimligtvis ge för en sån?)

Ska främst plåta i studio, behöver iallafall 6 milj pxl men det har väl båda?

Hjälp!!
 

forstheim

Aktiv medlem
För mig låter 10000:- för en D60 som ganska mycket när man borde kunna få en 10D för ungefär samma pris. Problemet är väl att det inte finns så många sådana begagnade. Men en ny 10D behöver inte kosta så många tusingar mer om man tittar runt lite grann. Så jag hade nog gått på en ny 10D i det här fallet, även om jag nog egentligen är för dåligt insatt i de digitala modellerna för att uttala mig.

Men spontant känns det som det är vettigare att köpa en 10D.
 
Senast ändrad:

gameburg

Aktiv medlem
10000 pix för en D60 låter lite mycket, har sett billigare för ca 9000 för några månader sedan. 10D har jag sett för ca 12000.
Lycka till!

/Patrik
 

Bobo_m

Aktiv medlem
10D ar den senaste modellen i serien. Skulle jag satsa pa nagan av dem sa skulle jag nog valt 10D men kan nog vara ganska svart att hitta den beg. nu.
 
Jag skulle rösta för 10D, jag har en sådan själv, uuuunderbar kamera! :0)
De tusingarna du sparar på D60 tycker jag inte att det är värt, då det är en äldre modell (och har några minus som är bättre i 10D)

Lycka till!

Mvh
//J
 

bjanha

Aktiv medlem
Jessica, det skulle vara intressant att höra dig berätta vad du gör med din 10D som du inte kan göra på D60:n.
 

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
ok...

Tack!!

om man jämför detta med en 300D oxå då?... saken är den att jag bara har ca 10-11000 att röra mig med, så en ny 10D blir det ingen:-( (kan få en för 14 500:- ny meen...)
men hittar jag en begagnad 10D blir det såklart köp...
men vad säger ni om 300D? att den är byggt på Eos 300 känns ju inte direkt som en fördel...? Nån som kännt på den?
har en eos 30 nu, vilken känns helt ok om än analog såklart:)
 

Jeppe

Aktiv medlem
bjanha skrev:
Jessica, det skulle vara intressant att höra dig berätta vad du gör med din 10D som du inte kan göra på D60:n.
  • Använda AF'en i dåligt ljus
  • Slipper rotera höjdformatsbilder
  • Vitbalans i Kelvin-steg
  • Ta bilder med ISO1600 och ISO3200
  • Ta 9 bilder istället för 8 i bufferten
  • Använda AdobeRGB
  • Bestämma storleken på den inbäddade jpg-filen
  • Vitbalans-bracketing
  • Fler AF-punkter

Typ.... och så är den vackrare ;)
 

goeberra

Aktiv medlem
Var försiktig...

En grej med att köpa dessa begagnade är att det finns en risk för att de kan vara lite slutkörda om de är flitigt använda. Kan bli tråkigt om det inte finns någon garanti kvar, eftersom det kan öka priset med några tusenlappar. Jag är absolut ingen expert på området, men det är nog någon som kan fylla på tråden jag lägger ut här... :|


Martin, som köpte en begagnad D30 och som skall till Canon imorgon, antagligen för att byta slutare för en massa pengar...
 

bjanha

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
  • Använda AF'en i dåligt ljus
  • Slipper rotera höjdformatsbilder
  • Vitbalans i Kelvin-steg
  • Ta bilder med ISO1600 och ISO3200
  • Ta 9 bilder istället för 8 i bufferten
  • Använda AdobeRGB
  • Bestämma storleken på den inbäddade jpg-filen
  • Vitbalans-bracketing
  • Fler AF-punkter

Typ.... och så är den vackrare ;)
Jesper, frågan var tydligt riktad till Jessica. Jag var nyfiken på hur just hon anser att 10D är bättre än D60:n i hennes situation, samt vad hon gör med 10D som hon inte skulle kunna med en D60.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Lucca: 300D har inte så mycket gemensamt med 300, förutom att de båda är "budget"-kameror i respektive segment. 300D är rätt så mycket mer gedigen än analoga 300.

Sedan om 300D "går att jämföra" med 10D, det är en annan historia. Det är väl de två kameror som jämförts mest sedan 300D släpptes. Sammanfattningsvis är 300D "lillebror" till 10D. Den saknar en del funktioner, såsom spegeluppfällning, "override" av inställningar i auto-lägen, samt det gedigna magnesiumhus som 10D har.

300D har däremot lägre vikt, mindre format och en inbyggd blixt som sitter högre (Minskar risken för röda ögon). Den är också ett antal tusenlappar billigare och med "kit"-objektivet får du en vidvinkel som annars blir MYCKET dyr att skaffa till 10D.

Har man begränsad ekonomi, tycker jag inte det är något snack om saken - 300D är oslagbar i sin prisklass. Vill man ha ett gediget hus och tyngre kamera som tål slit och släng, samt är villig att lägga en hel del pengar på objektiv etc, så är 10D det som gäller. Extrafunktionerna använder nog bara de mer erfarna fotograferna, och då är kanske valet klart ändå...
 

.Z.

Aktiv medlem
Magnus77 skrev:
"override" av inställningar i auto-lägen.
Detta är enligt mig det som mest begränsar 300D jämfört med 10D + att den inte har någon blixtexponeringskompensation.

Ett exempel: du kan inte välja kontinuerlig AF på annat sätt än att använda sportprogrammet, då väljer dessutom kameran iso 400 vilket inte går att ändra.

Detta var bara en av flera begränsningar som skiljer 300D & 10D, 300D är en instegskamera byggd mest med tanke på nybörjaren, jag antar att du inte vill vara låst på det sättet.

300D känns dock gedignare än väntat samt är bra formgiven.

För egen del så skulle jag hellre välja D60 än 300D, trots vissa nackdelar med brus samt sämre AF, 9000 kronor känns rimligt för en beg. D60. 10D är dock i en helt annan klass...

Jag tycker när jag läser i forum att det verkar som att många hellre väljer 300D än D60, jag är glad över det eftersom det kan påverka D60:s begpriser positivt för köparna (läs mig...).

Larsa
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
För några månades sedan var det ett mycket enkelt val. Någon 300D fanns inte och D60 kostade hälften av en 10D.

Jag är mycket nöjd med min D60.
 

Orelle EFS

Aktiv medlem
D60-10D-300D

Jag kan ju lägga på att jag aldrig köpt en 300d för att plåta i studio med. En silverfärgad kamera ser Inte proffsig ut!
kvalitetsmässigt på bilderna är den säkert ok


Marcus 1N Persson-

fåfäng ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: D60-10D-300D

Orelle skrev:
En silverfärgad kamera ser Inte proffsig ut!
Tunga argument :) Då är det bara att slänga ut alla kromade Leicor... Och den som har en F3 T krom kan ju lika bra ge den till barnen på gården...

Skämt å sido. Vi har ju alla olika grunder till våra köp. Men vid studiofotografering är kvaliteten inte bättre på 300D än med D60 eftersom man oftast kör ISO 100, och då kan man ju malla sig lite om man vill.
 
ANNONS