Annons

ett STORT problem med färger..

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem nu i många år.
det har med färgprofiler osv att göra men jag vet inte hur jag får bukt med problemet.

tex: jag fixar en bild i photoshop eller något raw program precis så jag vill ha det. bilden blir riktigt bra. jag sparar den och kollar på den med inbyggda windowsXP bildvisaren och då visar den bilden med helt fel vitbalansinställningar. det går ALLTID åt det kalla hållet, bilderna blir blå och dassiga. jag vet inte hur jag ska göra för att fixa detta?

sist fick jag hjälp via forumet att ändra profiler osv, men då blev problemet bara ännu värre.. så det börjar kännas rätt hopplöst nu. har ni några ideer?
 

Anddje

Aktiv medlem
ja, men när du konverterar till jpeg med Photoshop iaf (vet inte hur andra rawkonvertrar gör) så får bilden färgprofilen AdobeRGB, men om du sedan tittar på bilden i ett program som inte kan läsa AdobeRGB så blir färgerna lite fel om man har otur, men om du innan du sparar konverterar till sRGB så får du en bild som ser likadan ut och som kan läsas rätt av alla program.
 

Zoso

Aktiv medlem
Då gör du något fel, har du PS inställt för att visa AdobeRGB och konverterar till Srgb (det sista du gör före du sparar bilden) så skall den se lika ut i andra program.

kent.
 

PeBro

Aktiv medlem
Hej Joakim! Nä, det spelar ingen roll vilken profil du har kameran inställd på så länge du fotograferar i raw. Du vinner på att ha även PS inställt på AdobeRGB, med sRGB har du bara 8 bitar/kanal mot AdobeRGB:s 16 bitar/kanal. Hoppas det löser sig och att jag inte krånglar till det ytterligare för dig.

Mvh / Peter
 

stefohl

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
ja, men när du konverterar till jpeg med Photoshop iaf (vet inte hur andra rawkonvertrar gör) så får bilden färgprofilen AdobeRGB, men om du sedan tittar på bilden i ett program som inte kan läsa AdobeRGB så blir färgerna lite fel om man har otur, men om du innan du sparar konverterar till sRGB så får du en bild som ser likadan ut och som kan läsas rätt av alla program.
I Photoshops råkonverterare kan du välja att konvertera till sRGB, ColorMatch RGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB.

Sedan är detta med att alla program kan läsa sRGB lite av en myt. Ett program som inte använder sig av färghantering visar bilden utan någon som helst anpassning till skärmen. Det enda sättet att få bilden att se likadan ut i ett sådant program som i Photoshop är att konvertera den till din skärmprofil. Detta fungerar ju bara på din egen dator, eftersom andra har helt annorlunda skärmprofiler.

Så utan färghantering kan du inte få till en bild som ser likadan ut på olika skärmar.

Stefan
 

Anddje

Aktiv medlem
stefohl skrev:
I Photoshops råkonverterare kan du välja att konvertera till sRGB, ColorMatch RGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB.

Sedan är detta med att alla program kan läsa sRGB lite av en myt. Ett program som inte använder sig av färghantering visar bilden utan någon som helst anpassning till skärmen. Det enda sättet att få bilden att se likadan ut i ett sådant program som i Photoshop är att konvertera den till din skärmprofil. Detta fungerar ju bara på din egen dator, eftersom andra har helt annorlunda skärmprofiler.

Så utan färghantering kan du inte få till en bild som ser likadan ut på olika skärmar.

Stefan
Ja, men för någon som inte vet något om det kan man förenkla lite, det är tex. inte troligt att han bytt från default AdobeRGB om han inte har koll på vad det är.

Dessutom använder många moderna skärmar faktiskt sRGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Dessutom använder många moderna skärmar faktiskt sRGB.
Det är också lite av en myt. Jag vet att många skärmar har ett läge som de kallar sRGB, men om man mäter färgerna i detta läge svarar det sällan mot vad man skulle ha fått om man använt sRGB.

Om man kollar det arbestflöde som trådstartaren har, då är ju bilderna i sRGB antagligen. Skillnaden mellan det han ser i Photoshop och i andra program, det är skillnaden mellan sRGB och hans skärmprofil

Stefan
 

swiffer

Aktiv medlem
hej,

jag hade ett liknande problem en gång i tiden, det löste sig genom att jag kom på att jag hade bildskärmstillverkarens profil som default i bildskärmsinställningar. När jag plockade bort den försvann problemet med att bilderna blev kallare "utanför" PS.

hoppas det kan va till nån hjälp.

mvh

/nisse
 

j0akim

Aktiv medlem
Nils-Göran Olsson> TACK! du har räddat mig, efter 3 år var jag nära att ge upp. det var inte profilen för skärmen det var fel på utan NVIDIAs färgprofiler till grafikkortet. nu funkar det perfekt!
 

stefohl

Aktiv medlem
j0akim skrev:
Nils-Göran Olsson> TACK! du har räddat mig, efter 3 år var jag nära att ge upp. det var inte profilen för skärmen det var fel på utan NVIDIAs färgprofiler till grafikkortet. nu funkar det perfekt!
Men om du bara slänger skärmprofilen kommer det ju återskapas en standardprofil igen.

Det måste vara bättre att du gör en ny skärmprofil.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
swiffer skrev:
javisst, man kan ju oxå välja sRGB som default om det är det man vill komma närmst.
Då gäller det ju att din skärm har sRGB-egenskaper, som inte är så vanligt. En profil förändrar ju inte skärmens egenskaper, utan är en beskrivning av dessa egenskaper som Photoshop använder för att anpassa bilden till skärmen.

Stefan
 
ANNONS