Annons

Vilket bild redigerings program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke945

Medlem
Hade tänkt använda nikons program, men det sket sig då jag har Linux på datorn. Vet ni om något bra program till detta operativsystemet? :) 👍

Mvh Jocke
 

Kurbitz

Aktiv medlem
Använder inte linux själv, men Gimp, Rawtherapee, Darktable, Ufraw och Qtpfsgui verkar vara program som linuxanvändare använder. Du kan ju kolla upp dom.
 

Rolfyj

Aktiv medlem
Hade tänkt använda nikons program, men det sket sig då jag har Linux på datorn. Vet ni om något bra program till detta operativsystemet? :)

Mvh Jocke
Om du använder någon variant av Ubuntu, gå till Programcentralen för Ubuntu (via Systemverktyg) välj område Grafik, därefter Målning och redigering, så hittar du > 10 olika bildhanteringsprogram.
 

Jocke945

Medlem
Tackar! Ska kolla upp dem :)

Jo det är Ubuntu jag har. Har bara haft det ett par veckor så har inte hunnit sätta mig in o det än :) Men jätte tack för tipset ska kolla upp det 👍 :)
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Det här är en av Linux akilleshälar - bristen på program som motsvarar Lightroom, Photoshop och liknande.

Det finns bra program till Linux, men inget som, enligt mig, kommer i närheten av Windowsmotsvarigheterna.

Att det inte finns någon Linuxmotsvarighet till Lightroom är nog det främsta hindret som gör att jag inte går över till Linux.

Sen finns det några andra program också, men Lightroom är det som är svårast för mig att ersätta.

Darktable var nog det som kom närmast, men det var något som sket sig även där. Undra om det kan ha varit brist på DNG-stöd? Minns inte.
 

Jocke945

Medlem
Okej ska kolla in dem! :) 👍 Jo det var brorsan som introducerade mig för Linux för några veckor sedan sen förra helgen köpte man redig kamera [emoji14]
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det går faktiskt bra att använda Windows-program i Linux, men jag tycker nog att det ofta finns ett bättre som finns bland förråden.

Jag har aldrig använt Lightroom, så jag vet inte i hur hög grad Darktable avviker från det, men det är inte direkt någon brist på program för bildbehandling. Du kan ju faktiskt prova igenom hela bunten utan att det kostar ett öre.

Raw Therapee är rätt populärt, men linuxversionen finns inte i förråden. Själv använder jag Darktable, men det finns som sagt fler. Jag blev inte riktigt vän med UFRaw, men det är ju ett enkelt alternativ när man vill jobba vidare i Gimp. Men det går ju vilket program man än använder för konverteringen, enda fördelen jag ser med UFRaw då är ju att man kopplar det till Gimp, så att det förefaller som om man öppnar råfilerna direkt i Gimp, vilket man alltså inte gör, precis som när man använder Photoshop och ACR.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Okej ska kolla in dem! :) Jo det var brorsan som introducerade mig för Linux för några veckor sedan sen förra helgen köpte man redig kamera [emoji14]
Du måste tala om vilken dist du har när du ställer en sådan fråga. Men gimp finns nog till nästan alla och är ett väldigt bra program som ofta kan ersätta Photoshop
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Du måste tala om vilken dist du har när du ställer en sådan fråga.
Jag tror inte det spelar någon större roll vilken distribution man använder då de flesta programmen fungerar under samtliga, men i vissa fall fungerar det inte alls eller sämre, men om jag förstått saken rätt, så handlar det då oftast om vilken skrivbordsmiljö man använder och det går att installera flera, så man kan skifta.

Är ingen datorexpert och än mindre någon Linuxexpert, men jag försöker med jämna mellanrum gå över till Linux, men efter att ha dunkat huvudet i väggen ett par dagar, så återgår jag till lugnet och enkelheten i Windows :) Men jag brukar lära mig något nytt om Linux vid varje försök.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Är ingen datorexpert och än mindre någon Linuxexpert, men jag försöker med jämna mellanrum gå över till Linux, men efter att ha dunkat huvudet i väggen ett par dagar, så återgår jag till lugnet och enkelheten i Windows :) Men jag brukar lära mig något nytt om Linux vid varje försök.
Samma här, varken datorexpert eller Linuxexpert, och jag var under många år tvungen att använda Windows i jobbet och dunka huvudet i väggen många många dagar, många år faktiskt.

Sedan jag gick i pension har jag dumpat Windows och slipper dunka huvet i väggen. Jag uppskattar lugnet och enkelheten i Linux, och framför allt att det fungerar så himla bra. Sedan är det så klart väldigt simpelt att vad man än behöver, är det bara att hämta. Inget strul, bara att installera programmen man vill ha. Om man inte är nöjd kan man oftast prova ett annat, tills man hittar ett man är nöjd med.
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Sedan är det så klart väldigt simpelt att vad man än behöver, är det bara att hämta. Inget strul, bara att installera programmen man vill ha.
Testa exempelvis att ladda ner senaste versionen av NetBeans från deras hemsida och installera i Linux. Med stor sannolikhet stöter du genast på patrull då du saknar JDK. Försök sedan lösa detta genom att ladda ner det från Oracle och installera det.

valj-java-version.PNG

Vilken version ska du ladda ner? För Windows finns det två versioner och är man osäker på om man har 32- eller 64-bitars, så är det bara att ladda ner 32-bitars versionen då den fungerar även på 64-bitars system. Det är inte fullt lika enkelt när det kommer till Linux. Och när du väl kommit fram till att du ska ladda ner ex. jdk-8u60-linux-x64.tar.gz, hur tusan installerar man skiten?

Använder man programhanteraren, så är det precis så enkelt som du beskriver. Bara att klicka på installera, men då får man inte senaste versionen och i värsta fall dröjer det flera månader innan senaste versionen släpps till din distribution.

Men så länge man håller sig till programhanteraren och nöjer sig med äldre versioner av programmen (vilket i regel inte är några problem), så fungerar det väldigt smidigt, men hur många är intresserade av att köra en äldre version av ett program? De flesta vill ju ha det absolut senaste, helst innan det släppts :)

Vill man då ha de senaste programversionerna, så får man snällt ladda ner det från tillverkarnas sidor, precis som i Windows, men till skillnad från Windows, så är det sällan bara att dubbelklicka på den nerladdade filen och klicka på nästa ett antal gånger.

I Linux krävs det oftast att man installerar program genom att knappa in en massa korkade kommandon i Terminalen och det är förstås olika kommandon beroende på vilken distro man kör. Vissa använder APT och andra YUM. Finns ytterligare installationshanterare, men jag minns inte namnet på dessa. Lika enkelt som i Windows? Skulle inte tro det.
 

hne

Aktiv medlem
Ufraw och Gimp är vad jag använder sedan många år tillbaka. Rawtherapee är förmodligen bättre än ufraw på många sätt men för vardagsbilder nöjer jag mig med ufraw och ska jag göra någon manipulering eller utskrift blir det ändå till att ratta Gimp. Jag saknar skärpningsverktyg i ufraw rätt ofta, så ibland blir det en vända genom gimp bara för skärpans skull.

Vill du vara riktigt kreativ och nästan rita mer än du manipulerar foton kan du kolla krita. Riktigt kompetent program.

MVH
Hannes, linuxanvändare sedan 1997
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
UFRaw är fristående men kan kopplas ihop med Gimp med plugin-modulen gimp-ufraw

När man har installerat den öppnar man råfilen "direkt i Gimp", som först öppnar Ufraw så att man kan omvandla innan man går över till Gimp.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det här är en av Linux akilleshälar - bristen på program som motsvarar Lightroom, Photoshop och liknande.

Det finns bra program till Linux, men inget som, enligt mig, kommer i närheten av Windowsmotsvarigheterna.

Att det inte finns någon Linuxmotsvarighet till Lightroom är nog det främsta hindret som gör att jag inte går över till Linux.

Sen finns det några andra program också, men Lightroom är det som är svårast för mig att ersätta.

Darktable var nog det som kom närmast, men det var något som sket sig även där. Undra om det kan ha varit brist på DNG-stöd? Minns inte.
Alla mina Dual ISO är DNG. Inga problem med darktable. Ska man köra GIMP på linux kan man testa 2.9.1 som har stöd för 16-bit.

Sök på GIMP 2.9.1 ubuntu så finner man det.
 
ANNONS