Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

C1 Pro - import av LR-katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Laddade hem Capture One Pro idag för att testa.
Det står i manualen att man ska kunna importera LR-katalogen (med vissa begränsningar för vilken data som kan komma med). När jag försöker får jag felmeddelandet "Kan inte läsa LR-katalogen".
Någon som har erfarenhet av detta.

/Lars
 

joakim d

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet men en sak som dök upp som möjlig orsak, hade du Lightroom öppnat när du försökte importera? Det tror jag inte fungerar så bra.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Hade inte LR igång. Funderar på om det kan vara en begränsning undet testperioden, men har inte hittat nån info om det.

Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör också C1PRO vid sidan av LR och annat.
På Mac har jag haft problem med den.
Det tog mig några veckor att importera alla mina bilder igen på ett mer strukturerat sätt.
Det kraschade gång på gång.
LR var inte snabb men det är inte C1PRO heller.
ON 1 raw kräver också en katalog för att vara snabb när man vill se alla sina bilder.
Dessa kataloger och databaser av previews blir ofta riktigt stora. Många hundra Gb för var och en. Jag måste ha dem liggande på externa diskar för min SSD har inte en chans att räcka till.
Det gör att det inte alls går lika snabbt som på alla tjusiga demos.
Har ni sett att de alltid bara har ett fåtal bilder i dessa demos och de ofta är jpg och inte fulla raw-filer.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Capture Ones största svaghet verkar vara att importera många bilder till stora databaser. Det går långsamt och känns inte så självklart.
Den var tidigare bedrövligt instabil och tog effektivt kål på biblioteken så snart den kraschade. Det fanns en anledning varför den tjatade om att hela tiden automatiskt backa upp allt.

I och med de nyare versionerna upplever jag den mycket stabilare så se till att du har den senaste versionen som finns.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Capture Ones största svaghet verkar vara att importera många bilder till stora databaser. Det går långsamt och känns inte så självklart.
Den var tidigare bedrövligt instabil och tog effektivt kål på biblioteken så snart den kraschade. Det fanns en anledning varför den tjatade om att hela tiden automatiskt backa upp allt.

I och med de nyare versionerna upplever jag den mycket stabilare så se till att du har den senaste versionen som finns.
Tack för rådet. Jag har den senaste versionen och den fungerar bättre är de tidigare.
Har kört Capture One sedan före LR. Fast inte alltid tyckt att den är bättre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den brukar jag slakta då och då
Det kan man förstås göra men då blir också programmet slöare.
Jag har satt 1:1 previews att slängas efter en vecka. Previews varierar med tiden.
JU mer man bläddrar runt bland sina bilder desto större blir den.

Nu är inte C1PRO bättre. Där har jag mycket färre bilder. Trots det är katalogen på 150 GB.

On1 watched content filen är minst. Bara 25 Gb. Den innehåller lika mycket bilder som LR.
Felet med den katalogen är att den ligger på min SSD. Tror inte den går att flytta till en extern disk.
 

alfin

Aktiv medlem
Det fina med Capture One är att man inte behöver jobba med databaskataloger om man inte vill. Sessions fungerar fint.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Frågade om någon vet nåt om import av LR- katalog till C-one. När jag försöker säger programmet att det inte kan läsa LR-katalogen.

Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Rent generally brukar de olika tillverkarna inte att ha en automatik för att konvertera från ett program till ett annat.
Det generella svaret brukar vara att algoritmer, kameraprofiler och verktyg skiljer sig åt och att man inte kan garantera att bilderna kommer se lika ut i det nya programmet.

C1PRO har gjort lite för att förenkla. Fast någon helt automatisk process är det inte.
Se nedanstående.

You won’t have to rework your archives
Also note that I was going to include the version of the crane photo that I was presented with in Capture One after importing my Final Selects folder. As opposed to simply importing the file, this was done by using a Lightroom Catalog and Include Existing Adjustments. However, it actually looks so similar to the original version that there isn’t much point in doing so. You can migrate your work to Capture One and maintain the Lightroom look of your images, to a certain degree.
A lot of things aren’t imported along with your images. For example, any dust removable or cloning that you did to your originals in Lightroom will be lost. Moreover, you lose all Lightroom Local Adjustments. So, if you want to maintain a copy of the file in Capture One, you have a couple of choices. The first one is to save the Lightroom version as a TIFF, and bake your changes into the image.
The second option is to make the changes again in Capture One. Here, you need to be aware that the spot removal tool in Capture One works differently than in Lightroom. For detailed cloning it is generally better to jump into Photoshop anyway. If this is necessary, just save your image as a TIFF before importing it into Capture One. Note too that it has to be a TIFF because Capture One doesn’t support Photoshop PSD files. More on this later…
 

Lars Jn

Aktiv medlem
De säger ju själva att det går och det finns med i menyn - Import catalog... From Lightroom .
När jag ska göra det får jag en ruta med info om vilka funktioner som kommer med och inte. Vissa justeringa mm kommer inte med, men katalogstruktur, nyckelord mm ska läsas in.
Därefter får jag felmeddelandet "kan inte läsa Lr-katalogen".
I manualen står att det måste vara LR 5 eller senare. Jag kör LR6, så det bör inte vara det som är fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör en ny katalog med typ 10 bilder o prova.
Om det funkar så kan du prova med att skapa en kopia på LR katalogen o strippa den på sin historik.
Det skall finnas ngt val i LR för att göra det, kolla när du sparar undan en kopia eller i preferencies.
Då blir katalogen MYCKET mindre.
Ingen aning om det funkar men om det ligger historik i lrcat som inte C1 kan läsa så borde det hjälpa till.
Kostar inget att prova med en kopia.
 
ANNONS