Annons

Vilket objektiv för kort skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett objektiv för att kunna uppnå ett riktigt kort skärpedjup(på APS-C).
Det ska såklart ha bra bildkvalité och framförallt en fin bokeh :)

De objektiv jag hittills främst kollat på är:

Mitakon 35/0.95
+Bra bildkvalité, fin bokeh, gjort av metall, kompakt och smidigt

Samyang 85/1.4
+Bra bildkvalité, fin bokeh, lågt pris
-Gjort av plast

Det lutar hittills mest åt Mitakonet :)

Jag har även kollat på några vintage objektiv som t.ex Minolta Rokkor 58/1.2 och 58/1.4 som verkar riktigt fina.

Tar gärna emot synpunkter på ovanstående objektiv men också gärna rekommendationer på andra objektiv. Går bra med både nya och vintage objektiv :)
Bör kanske också nämna att jag kör Fuji och att prisnivån helst ska ligga på max runt 5k.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Samyang har en serie för spegellösa APS-C/m4/3 också som väl ligger i den prisklassen. Kan kanske vara värt att se om någon håller rätt standard. 35:an och 50:an är f/1,2.
 

Brix

Aktiv medlem
Samyang har en serie för spegellösa APS-C/m4/3 också som väl ligger i den prisklassen. Kan kanske vara värt att se om någon håller rätt standard. 35:an och 50:an är f/1,2.
Jo, jag har kollat lite på Samyang 50/1,2 också, men då känns fortfarande Mitakonet som ett bättre alternativ om jag ska vara ärlig.
 

Grimmer

Aktiv medlem
För att se vilket objektiv som ger kortast skärpedjup så dividera brännvidden med bländartalet. Ju högre siffra ju kortare skärpedjup. 85/1,4 vinner...
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Om du går för Mitakon Speedmaster, se till att det är MkII-versionen. Det är påtaglig skillnad i skärpa mellan första och andra versionen av 35:an.

Jag har själv första versionen av det och kan säga att jag använder det i princip inte alls. Däremot Samyang 85mm f/1.4 använder jag väldigt flitigt. Likaså Samyang 135mm f/2.0. Båda är väldigt skarpa och har i mitt tycke en mjuk och fin bokeh.
 

Brix

Aktiv medlem
Om du går för Mitakon Speedmaster, se till att det är MkII-versionen. Det är påtaglig skillnad i skärpa mellan första och andra versionen av 35:an.

Jag har själv första versionen av det och kan säga att jag använder det i princip inte alls. Däremot Samyang 85mm f/1.4 använder jag väldigt flitigt. Likaså Samyang 135mm f/2.0. Båda är väldigt skarpa och har i mitt tycke en mjuk och fin bokeh.
Jo, jag är fullt medveten om att den första versionen av Mitakonet inte ska vara nåt vidare :p

Samyang 135/2 har jag också kollat på och det verkar riktigt bra, men det är tyvärr lite för stort och tungt :/
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Tack!

För att se vilket objektiv som ger kortast skärpedjup så dividera brännvidden med bländartalet. Ju högre siffra ju kortare skärpedjup. 85/1,4 vinner...
Det här är ungefär en sådan formel eller minnesregel som jag länge letat efter för att kunna jämföra olika objektiv! :)

Inte för att ifrågasätta, utan förvatt förstå: hur ser matematiken bakom ut? Hur ”vet” man att det stämmer?

Och fungerar formeln vid jämförelser mellan olika sensorstorlekar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Formeln är enkel

Brännvidd delat med ingångspupillens diameter ger bländartalet.

Eller omvänt
Brännvidd delat med bländartal ger ingångdpupillens diameter
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Formeln är enkel

Brännvidd delat med ingångspupillens diameter ger bländartalet.

Eller omvänt
Brännvidd delat med bländartal ger ingångdpupillens diameter
Ja, det är ju klassisk optikmatematik. :)
Men hur ser det matematiska sambandet mellan öppningens storlek och skärpedjupet ut? Var kommer avståndet till motivet in?
Det är _det_ jag brottas med... :)
 

Sportkork

Medlem
Är på jakt efter ett objektiv för att kunna uppnå ett riktigt kort skärpedjup(på APS-C).
Det ska såklart ha bra bildkvalité och framförallt en fin bokeh :)

De objektiv jag hittills främst kollat på är:

Mitakon 35/0.95
+Bra bildkvalité, fin bokeh, gjort av metall, kompakt och smidigt

Samyang 85/1.4
+Bra bildkvalité, fin bokeh, lågt pris
-Gjort av plast

Det lutar hittills mest åt Mitakonet :)

Jag har även kollat på några vintage objektiv som t.ex Minolta Rokkor 58/1.2 och 58/1.4 som verkar riktigt fina.

Tar gärna emot synpunkter på ovanstående objektiv men också gärna rekommendationer på andra objektiv. Går bra med både nya och vintage objektiv :)
Bör kanske också nämna att jag kör Fuji och att prisnivån helst ska ligga på max runt 5k.
Jag har både Mitakon 35/0.95 (mk2) och Samyang 85/1.4 som jag kör till min X-Pro2, och jag föredrar Mitakon 9 gånger av 10. Stabil, sitter bra på kameran, gedigen kvalitet, fin bokeh - ja, nästan allt "känns" bättre med den! Samyangen är bra om man gillar närgångna porträtt, och det är också ett bra objektiv - men jag gillar Mitakon mer. Svårt att förklara. :)

Sen har jag ett Rokkor 58/1.2 som jag kör på min GFX också (har inte provat på X-Pro2:an än, har ingen adapter), och det är ett vansinnigt härligt objektiv! Jag kan tänka mig att det blir riktigt bra på APS om man vill ha porträtt (Fuijs egna 56:a är ju en bra längd iaf) , för på GFX blir det lite väl vidvinkligt i mitt tycke (motsvarar väl... 46mm kanske?). Jag fick tag i den för 2000, men då var filterringen skadad.
 

Sportkork

Medlem
Ja, det är ju klassisk optikmatematik. :)
Men hur ser det matematiska sambandet mellan öppningens storlek och skärpedjupet ut? Var kommer avståndet till motivet in?
Det är _det_ jag brottas med... :)
Man kan säkert räkna ut det själv på nåt sätt, men om du vill få koll på skärpedjup så kan jag rekommendera appen "DOF Calculator". Den finns till Android iaf, och det är så jag gör! :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du går för Mitakon Speedmaster, se till att det är MkII-versionen. Det är påtaglig skillnad i skärpa mellan första och andra versionen av 35:an.

Jag har själv första versionen av det och kan säga att jag använder det i princip inte alls. Däremot Samyang 85mm f/1.4 använder jag väldigt flitigt. Likaså Samyang 135mm f/2.0. Båda är väldigt skarpa och har i mitt tycke en mjuk och fin bokeh.
Jag har funderat på både Samyang 85/1,4 samt 135/2, har du något favorit där? Gissar att en 85’a är mer allround men 135’an kanske roligare?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har både Mitakon 35/0.95 (mk2) och Samyang 85/1.4 som jag kör till min X-Pro2, och jag föredrar Mitakon 9 gånger av 10. Stabil, sitter bra på kameran, gedigen kvalitet, fin bokeh - ja, nästan allt "känns" bättre med den! Samyangen är bra om man gillar närgångna porträtt, och det är också ett bra objektiv - men jag gillar Mitakon mer. Svårt att förklara. :)

Sen har jag ett Rokkor 58/1.2 som jag kör på min GFX också (har inte provat på X-Pro2:an än, har ingen adapter), och det är ett vansinnigt härligt objektiv! Jag kan tänka mig att det blir riktigt bra på APS om man vill ha porträtt (Fuijs egna 56:a är ju en bra längd iaf) , för på GFX blir det lite väl vidvinkligt i mitt tycke (motsvarar väl... 46mm kanske?). Jag fick tag i den för 2000, men då var filterringen skadad.
Mitakonet är det som det lutar mest mot som sagt :) Gillar att det är gjort av metall och så kompakt. Sen verkar fokusringen mycket mjuk och skön också. Bildkvalitén och bokehn ser riktigt fin ut också. Verkar som man kan få till lite sådär "drömsk" känsla i bilderna med det :)

Rokkor 58/1,2 ser riktigt trevligt ut också ja. Av de bilder jag sett tagna med det så ser bokehn verkligen helt underbar ut. Nog den finaste bokeh jag sett tror jag. Rokkor 58/1,4 går ju att få betydligt billigare(runt en tusenlapp) och det verkar också bra, även om det inte har riktigt samma krämiga bokeh som 58/1,2.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag har funderat på både Samyang 85/1,4 samt 135/2, har du något favorit där? Gissar att en 85’a är mer allround men 135’an kanske roligare?
85:an är ju som du säger mer allround, bra till porträtt och annat där man behöver god separation. 135:an kräver ju lite mer utrymme men är vansinnigt skarpt och krispigt så det är galet roligt att fota med. 85:an tycker jag man bör blända ner till 2.0, helt öppet är det lite mycket kromatisk aberration men det mesta försvinner helt vid 2.0.

Svårt att säga vilken som är favorit, jag har ganska nyss köpt 135:an så just nu är den mest använd :)
 

Sportkork

Medlem
Mitakonet är det som det lutar mest mot som sagt :) Gillar att det är gjort av metall och så kompakt. Sen verkar fokusringen mycket mjuk och skön också. Bildkvalitén och bokehn ser riktigt fin ut också. Verkar som man kan få till lite sådär "drömsk" känsla i bilderna med det :)

Rokkor 58/1,2 ser riktigt trevligt ut också ja. Av de bilder jag sett tagna med det så ser bokehn verkligen helt underbar ut. Nog den finaste bokeh jag sett tror jag. Rokkor 58/1,4 går ju att få betydligt billigare(runt en tusenlapp) och det verkar också bra, även om det inte har riktigt samma krämiga bokeh som 58/1,2.
Ja, Mitakonen är fantastiskt härlig att använda tycker jag! :) Jag letade lite i mina gömmor för att hitta bilder tagna med de olika objektiven, och oturligt nog verkar det som att jag har glömt när jag har använt Samyangen för porträtt... :/ Hursomhelst, här finns ett sample-album med åtta bilder där de två första är tagna med Mitakon 35/0.95 på X-pro2, de fem efterföljande är GFX med Rokkor 58/1.2, och det absolut sista (musen på urtavlan) är taget med Samyang 85/1.4: https://photos.app.goo.gl/gNcgw7i7RsuaBRMy5

Hoppas det hjälper! :)
 
ANNONS