Annons
Gammal 2018-08-05, 21:25
Axie

Timpris drönare.
God kväll.

Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.

Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.

Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?

Mvh Axel
Gammal 2018-08-06, 06:25
fotobollfoto

Du kan ju kolla vad uthyrningsfirmorna tar.

Den här exempelvis: https://www.swedron.se/sv/165-hyr-dr...SAAEgLXr_D_BwE
Gammal 2018-08-06, 07:35
snap01

Axie skrev: God kväll.

Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.

Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.

Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?

Mvh Axel
För att köra den i yrkesbruk så måste du ha den reggad hos transportstyrelsen o för att få göra det måste den vara försäkrad för 3 part. Om jag minns rätt så kostar den försäkringen ca 1200 kr jag har även försäkring på min drönare o betalar för allt 3800 per år.
Att regga drönaren hos transportstyrelsen är inte gratis heller beror lite på hur mycket drönaren väger men har för mig att första året för minsta drönaren kostar 4000 kr sedan är det typ 1200 kr per år.

Så din arbetsgivare vill att du ska köpa o stå för den? Du har minst 500 kr i månaden första året minst (om du ska vara laglig) i fasta kostnader utöver inköp av drönare osv. Finns ingen som jag vet som kör under 1500 kr +moms för snabb flygning o bara bilder. Ska du redigera bilder/film så ökar kostnaden betydligt men det kanske du gör på din arbetstid.

Pris ? Om jag skulle vara dig skulle jag ta reda på hur mycket dom vill att du ska flyga med den på uppdrag av dom, sedan räkna vad allt kostar. En drönare håller inte för alltid räkna hem den på max 1-2 år.

Om du ska ha någon vits med att köpa den räkna avskrivning på drönare på max 2 år sedan lägger du på alla kostnader delar det på ett år då får du fram vad du behöver för att gå runt sedan är det bara räkna hur mycket dom vill använda dina tjänster o vad du vill ha för det.

Om du ska använda bilder mest rekommenderar jag att du köper tex DJI phantom med 1" sensorn betydligt bättre än tex phantom 3.
Gammal 2018-08-06, 07:48
Axie

snap01 skrev: För att köra den i yrkesbruk så måste du ha den reggad hos transportstyrelsen o för att få göra det måste den vara försäkrad för 3 part. Om jag minns rätt så kostar den försäkringen ca 1200 kr jag har även försäkring på min drönare o betalar för allt 3800 per år.
Att regga drönaren hos transportstyrelsen är inte gratis heller beror lite på hur mycket drönaren väger men har för mig att första året för minsta drönaren kostar 4000 kr sedan är det typ 1200 kr per år.

Så din arbetsgivare vill att du ska köpa o stå för den? Du har minst 500 kr i månaden första året minst (om du ska vara laglig) i fasta kostnader utöver inköp av drönare osv. Finns ingen som jag vet som kör under 1500 kr +moms för snabb flygning o bara bilder. Ska du redigera bilder/film så ökar kostnaden betydligt men det kanske du gör på din arbetstid.

Pris ? Om jag skulle vara dig skulle jag ta reda på hur mycket dom vill att du ska flyga med den på uppdrag av dom, sedan räkna vad allt kostar. En drönare håller inte för alltid räkna hem den på max 1-2 år.

Om du ska ha någon vits med att köpa den räkna avskrivning på drönare på max 2 år sedan lägger du på alla kostnader delar det på ett år då får du fram vad du behöver för att gå runt sedan är det bara räkna hur mycket dom vill använda dina tjänster o vad du vill ha för det.

Om du ska använda bilder mest rekommenderar jag att du köper tex DJI phantom med 1" sensorn betydligt bättre än tex phantom 3.
Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.

Låter som om det blir en del kostnader, kanske bättre att pusch mer på att arbetsgivaren köper in en än att jag köper och ska få täckning för alla kostnader.

//Axel
Gammal 2018-08-06, 08:00
snap01

Axie skrev: Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.

Låter som om det blir en del kostnader, kanske bättre att pusch mer på att arbetsgivaren köper in en än att jag köper och ska få täckning för alla kostnader.

//Axel
om man ska göra det rätt med reggning hos transportstyrelsen så kostar det en del, och du får ingen försäkring förräns den är reggad där. Känns alltid tryggt att ha den försäkrad i alla fall för 3 part.
Om du ska ha den för inspektion av skog så skulle jag kolla lite med
https://www.pitchup.se/ vad som behövs,Inte billigast där men kunniga.
Gammal 2018-08-06, 08:05
iSolen.se

//Axel
Jag har för mig att skatteverket har synpunter på en enda kund (för att man inte ska gå in i dold anställning på detta sätt) så se till att skaffa flera kunder.

Läs på om de nya drönarreglerna, de har ändrats i år till vår fördel.

Och dra inte på dig kostnader, drönare är högrisk speciellt om du ska flyga runt träd, jag skulle tro risken att krascha är över 50% :-)
Gammal 2018-08-06, 15:26
Axie

Måste man registrera drönare under sju kg?
Hittar inte info om det?

Tänkte ligga ca dryga 20 m över träden så borde inte behöva krascha direkt hoppas jag...

//Axel
Gammal 2018-08-06, 15:35
iSolen.se

Axie skrev: Måste man registrera drönare under sju kg?
Hittar inte info om det?

Tänkte ligga ca dryga 20 m över träden så borde inte behöva krascha direkt hoppas jag...

//Axel
Min har ett FA-nummer eftersom jag vill kunna flyga i USA men så vitt jag vet behövs det inte för kategori ett drönare i Sverige.
Gammal 2018-08-07, 21:18
PMD

Min fråga är visserligen lite utanför ämnet, men kommer din arbetsgivare att gå med på att betala timkostnad för din användning av din egen drönare?
Gammal 2018-08-07, 21:22
PMD

iSolen.se skrev: Och dra inte på dig kostnader, drönare är högrisk speciellt om du ska flyga runt träd, jag skulle tro risken att krascha är över 50% :-)
Med en Skydio-drönare är risken betydligt mindre, nästan noll.

Den har möjligen andra nackdelar för TS ändamål.
Gammal 2018-08-07, 21:25
iSolen.se

PMD skrev: Med en Skydio-drönare är risken betydligt mindre, nästan noll.

Den har möjligen andra nackdelar för TS ändamål.
För 2500 dollar? Hur klarar den vatten :-) Vägar? Tappad signal? Väggkrasch? Man har råd med 2,5 Mavic Pro för det priset. Halva flygtiden (15 min mot 30). Ingen fjärr, kort räckvidd. Sämre kamera.

Hmm, du är ironisk.
Gammal 2018-08-07, 22:32
snap01

Cool
iSolen.se skrev: För 2500 dollar? Hur klarar den vatten :-) Vägar? Tappad signal? Väggkrasch? Man har råd med 2,5 Mavic Pro för det priset. Halva flygtiden (15 min mot 30). Ingen fjärr, kort räckvidd. Sämre kamera.

Hmm, du är ironisk.
PMD har nog ingen drönare, noll koll bara
Gammal 2018-08-07, 22:36
iSolen.se

snap01 skrev: PMD har nog ingen drönare, noll koll bara
Tipset var så dåligt att jag redigerade mitt inlägg, han måste ha varit ironisk, så dålig koll kan han inte ha.
Gammal 2018-08-07, 23:29
PMD

Om ni tittar på recensionsvideon så klarnar det nog. Notera också sista meningen i inlägg #10.
Gammal 2018-08-08, 07:45
iSolen.se

PMD skrev: Om ni tittar på recensionsvideon så klarnar det nog. Notera också sista meningen i inlägg #10.
Du kan väl sammanfatta här enligt god forumsed, så slipper vi kolla video och externa länkar.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro