Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe max keynote måndag kl18 - vad tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Adobe håller sin keynote på månad kl18.

Vad tror ni de kommer visa och vad hoppas ni?


Lightroom.
Tror inte det kommer vara något nytt.
Hoppas de visat något helt bytt omgjort från grunden.

Photoshop.
De har visat en del men känns som om det kommer vara det vanliga. Ett demo med content aware som fungerar super i exempel men mindre bra i verkligenhet.

Hoppas på kanske lager i cameraraw.


I
 
Adobe håller sin keynote på månad kl18.

Vad tror ni de kommer visa och vad hoppas ni?


Lightroom.
Tror inte det kommer vara något nytt.
Hoppas de visat något helt bytt omgjort från grunden.

Photoshop.
De har visat en del men känns som om det kommer vara det vanliga. Ett demo med content aware som fungerar super i exempel men mindre bra i verkligenhet.

Hoppas på kanske lager i cameraraw.


I
Jag tror att de tar ännu ett steg mot att avveckla Lightroom Classic helt. Om de nu säger något alls om Lightroom. Adobe har tydligt visat att man tänker fasa ut Lightroom Classic genom att inte längre utveckla synkroniseringsdelen (det görs enbart i nya Lightroom) och kartmodulen stängs om några veckor.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag gissar på att vi kommer att få se ytterligare förflyttning mot molntjänster.
LR och PS i lättare varianter som enbart finns och körs som webbtjänst.

Precis som många mjukvaror inom 3D/CAD körs idag.
GPU för retusch körs i molnkluster och du arbetar i en webbläsare på de bilder du väljer att placera i Adobes molnlagning.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag tror inte LR Classic kommer fasas ut, inte så länge deras cloud version inte klarar av samma saker. Cloud versionen som den är nu klarar inte av samma som Classic.

kart modulen kommer jag inte sakna direkt.

Samt jag vill inte ha mina bilder i molnet med allt vad intrång etc innebär.

Att dom slutar utveckla sync modulen i Classic är inget konstigt då dom vill att man kör Cloud versionen för den delen.
 
Jag tror inte LR Classic kommer fasas ut, inte så länge deras cloud version inte klarar av samma saker. Cloud versionen som den är nu klarar inte av samma som Classic.

kart modulen kommer jag inte sakna direkt.

Samt jag vill inte ha mina bilder i molnet med allt vad intrång etc innebär.
Deras molnversion utvecklas hela tiden och är Adobes primära Lightroomversion. Det är ingen tvekan om att den kommer att kunna minst lika mycket som Lightroom Classic inom kort. Kanske presenteras det redan i kväll. För mig som fotograf är deras molntjänst ett otroligt starkt verktyg. Tyvärr börjar den bli allt mer oanvändbar eftersom Adobe som sagt slutat att utveckla synkroniseringsdelen i Lightroom Classic vilket gör att Lightroom Mobile inte längre går att använda för redigering. Man kan inte synkronisera kameraprofiler och det förstör arbetsflödet helt. Eftersom jag använt Lightroom ända sedan det lanserades och är djupt rotad i Lightroom Classic är det inte en utveckling jag gillar överhuvudtaget.
 

Ventures

Aktiv medlem
Adobe kommer att avisera en prishöjning på sin prenumerationstjänst och de kommer i framtiden att koncentrera sig på mobilanvändare där den stora volymen ligger. Flera nya roliga filter kommer att presenteras där bl. a. sura miner kan bytas ut mot glada och en royaltyfri solig himmel kan läggas in i vilken gråmulen bild som helst. :)
Ärligt talat bryr jag mig inte längre vad de hittar på så länge min gamla Lr6 fungerar med min dator och mina kameror. Det var länge sedan de kom med något i mina ögon positivt.
 
Adobe kommer att avisera en prishöjning på sin prenumerationstjänst och de kommer i framtiden att koncentrera sig på mobilanvändare där den stora volymen ligger. Flera nya roliga filter kommer att presenteras där bl. a. sura miner kan bytas ut mot glada och en royaltyfri solig himmel kan läggas in i vilken gråmulen bild som helst. :)
Ärligt talat bryr jag mig inte längre vad de hittar på så länge min gamla Lr6 fungerar med min dator och mina kameror. Det var länge sedan de kom med något i mina ögon positivt.
Med tanke på att det är 3,5 år sedan din version av Lightroom kom ut undrar jag lite över hur mycket erfarenhet du har av alla funktioner som kommit sedan dess. ;-)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Lr6 är en gammal version som Adobe slutat uppdatera. Visst går den säker köra men du kommer få problem så fort du har en ny kamera. CC är den som gäller.

Tyvärr har jag inte så höga förhoppningar om lightroom.


Adobe tycker jag har klantar sig med många produkter. Där andra tagit över eller till viss del.

Premiere, speed grade, sfter effects> danvichi resolve

Illustrator, UX, Photoshop -> sketch

Indesign ->Affinity Publisher. (Inte där än men farligt utmanare)

Finns säkert flera exempel men tycker Adobe inte alls har gjort särskilt bra jobb den senaste tiden. De känns lata och jobbar med gammalt skräp utan att tänka nytt från början.
 

alfin

Aktiv medlem
Med tanke på att det är 3,5 år sedan din version av Lightroom kom ut undrar jag lite över hur mycket erfarenhet du har av alla funktioner som kommit sedan dess. ;-)
Alla funktioner som kommit sedan dess? Förutom DeHaze och profilhantering, vad tänker du på då som är bildredigeringsrelaterat i LR? Att de gjort försök att snabba upp den gamla koden är väl närmast en nödvändigthet om LR Classic ska leva några år till.
 
Alla funktioner som kommit sedan dess? Förutom DeHaze och profilhantering, vad tänker du på då som är bildredigeringsrelaterat i LR? Att de gjort försök att snabba upp den gamla koden är väl närmast en nödvändigthet om LR Classic ska leva några år till.
Att de snabbat upp programmet tycker jag är en väldigt stor sak.

Sedan har de ju fortsatt utveckla Lightroom Mobile och hanteringen av bilder via molnet. Det är väldigt bra och användbart.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med tanke på att det är 3,5 år sedan din version av Lightroom kom ut undrar jag lite över hur mycket erfarenhet du har av alla funktioner som kommit sedan dess. ;-)
Jag följer med i vad Adobe hittar på men
någonstans vid Lr4 slutade den positiva utvecklingen.
Moln och mobilanvändning behöver jag inte. Dehazeknappen kunde vara bra men motsvarande går att åstadkomma med andra reglage. Att programmet skulle gå snabbare fick mig att skaffa version 6. Den gick tvärtom långsammare än 4:an. Den senaste hastighetsökningen skulle innebära prenumerationsvarianten som inte tilltalar mig då jag inte livnär mig på foto.

Jag har 6.14 eller vad den sista uppdateringen heter som ska hantera även D850 och där är jag inte än. Så om Adobe inte ytterligare bestraffar oss ickeprenumeranter (som skrotandet av kartfunktionen) lever nog 6:an ett tag till. :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har alltid undrat hur marknaden ser ut för redigering på smartphones och plattor i största allmänhet. Själv använder jag inte ens råkonvertering på mobil enhet och att jobba med retusch och annat Photoshop-tungt på en surfplatta?

Me don't get it...

Edit. Kollade på videon nu. Såg att man kan lägga in maneter i sina bilder. Det förändrar ju allt...
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag tror inte LR Classic kommer fasas ut, inte så länge deras cloud version inte klarar av samma saker. Cloud versionen som den är nu klarar inte av samma som Classic.

kart modulen kommer jag inte sakna direkt.

Samt jag vill inte ha mina bilder i molnet med allt vad intrång etc innebär.

Att dom slutar utveckla sync modulen i Classic är inget konstigt då dom vill att man kör Cloud versionen för den delen.
Idioti att stänga kartmodulen. Hur ska jag sen kunna se var bilder är tagna???
 
Har alltid undrat hur marknaden ser ut för redigering på smartphones och plattor i största allmänhet. Själv använder jag inte ens råkonvertering på mobil enhet och att jobba med retusch och annat Photoshop-tungt på en surfplatta?

Me don't get it...

Edit. Kollade på videon nu. Såg att man kan lägga in maneter i sina bilder. Det förändrar ju allt...
Mobil redigering är givetvis det som kommer att gälla och vi ser redan nu att framtiden är här.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
För mig personligen var Photoshop-appen till ipad en väldigt intressant nyhet. Att kunna arbeta med Photoshop mobilt på det sättet känns väldigt lockande, även om det är alldeles för tidigt för att kunna uttala sig hur bra app-versionen fungerar i praktiken.
 

bjorso

Aktiv medlem
Börja prenumerera? Använd andra program?
Adobe har inte stängt av kartmodulen. Det är google som ändrat sin kod.

/stefan
Det beror säkert på Google. Jag använder en typ av kalenderfunktion på ett antal hemsidor jag administrerar, helt plötsligt slutade kartor att visas utan förklaring. Efter byte av Google-API fungerar de igen. Säkert någon liknande med LR? Om det är angeläget att få in platsdata i bilderna är det GPS som gäller. Man kan aldrig lita på vad händer mellan olika stora företag, bäst att fixa det själv.
 
ANNONS