Blogg, Portfolio, rabatt på kameraförsäkring och Fotosidan Magasin, alla Plus-artiklar.

Förlängt mässerbjudande (9-16/11):
1 år 440 kr (normalt 620 kr) eller 2 månader i taget (första perioden 30 kr).
Annons

Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Color Science. Vad menar man egentligen med det?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-11-06, 00:41
Flash Gordon

Color Science. Vad menar man egentligen med det?
Tyckte Tony Northrups senaste video var talande för hur de flesta tycker om vad som är en bra kamera och vad som är en dålig. Ofta argumenterar de för att det de själva har är det rätta.

Nu gällde det färghantering (jpg SOOC) från några kameror.
Resultat är väldigt talande.

Vad tycker ni själva?

https://www.youtube.com/watch?v=EMfC...em-uploademail
Gammal 2018-11-06, 07:34
Bengf

Hur många kommer nu att verkligen lyssna på vad Tony egentligen säger.
Sedan sprids det tveklöst goda myter och kritiska myter, dom behöver inte vara helt sanna från början ens, båda myterna är mycket svåra att bryta, käns mycket väl igen från bilvärlden, och en ofta uppkommande fråga på arbetsplatser, en Opel rekord var tidigt kallad en Gevalia Mörkrost, oj vad det hängde med länge, det kan kameror också råka ut för.
Gammal 2018-11-06, 09:32
Erik Schalin

Ingenting
0123456789
Gammal 2018-11-06, 10:08
jonasfj

Kameran försöker tolka informationen från sensorn och försöker räkna ut vilken temperatur ljuset har, men skillnaden mellan kameror är liten och det är svårt att se skillnad.

Jag fotograferar ibland film. Om du går in till ett filmforum så pågår det ändlösa diskussioner om vilken film som har bäst färger. Om du visar två bilder från nästan vilka filmer som helst kan ingen skilja dem år. Samma sak med svartvit film. Ingen kan skilja dem åt i praktiken.
Gammal 2018-11-06, 10:57
Astroscapist

Här är en artikel från i somras som görs en lite mer vetenskaplig test än göra "tycken"
Den listar bäst färgreproduktion från olika kameror.
https://www.pdnonline.com/gear/camer...uction-ranked/

Bengf skrev: Hur många kommer nu att verkligen lyssna på vad Tony egentligen säger.
....
Förmodlingen många fler än vad räckvidden för alla aktiva Fotosidans medlemmar tillsammans gör.

/Stefan
Gammal 2018-11-06, 11:00
Erik X

Jag trodde nog att i princip alla här fotade i RAW, jpg Straight Out Of Camera blir väl tämligen ointressant då? :)
Gammal 2018-11-06, 11:16
Flash Gordon

Jag tycker Tony Northrop visade med sin enkla undersökning hur svårt detta med färg är. Våra ögon och främst hjärnan anpassar sig konstant till det vi tittar på.
Vi ser ett vitt papper som är vitt både i i glödlampsljus och i blåtimmens ljus.Vilket det rent tekniskt inte är.

Det första jag gör när jag skaffat en ny kamera är att använda X-rites Colorchecker passport och skapa en egen profil för kameran. Det ger oftast en bättre profil än den adobe skapar som efterliknar kameratillverkarnas inbyggda jpg-profiler.

Ibland är det viktigt att få nyanserna så korrekt som möjligt. Som när man dokumenterar konstnärers tavlor eller fotograferar produkter för kataloger och liknande.

Fast oftast försöker vi få till en färgbild så den passar vårt tycke och smak. Något som förändras över tiden precis som mode.
Främst kanske det märks inom bröllopsfoto. Där det skall vara en stil under några år för att sedan ersättas av något helt annat.

Att diskutera vilken kamera som har bäst färger enligt standardprofilen i kameran är en idiotisk diskussion. Ta Fujfilmi som har väldigt många profiler byggda för att efterlikna flera av deras gamla filmer. De ger en bild väldigt olika utseende. Dessutom kan man själv gå in och förändra dessa på många olika sätt.

För oss som huvudsakligen fotar raw kan vi skruva som vi behagar. Det går att få bilder som är nära verkligheten eller skiljer sig markant från den.

Att kalla något Color science fast som enbart handlar om vilken kamera som har de snyggaste färgerna SOOC med standardprofilen är verkligen ett hån av vad en sådan som Stefan Ohlsson pratade om.

Att Tony Northrop hade detta som ett av sina budskap hoppas jag också framkom tydligt. Vi kan ta nästan vilken kamera som helst och få det att se ut som vi vill.
Gammal 2018-11-06, 11:26
Flash Gordon

Astroscapist skrev: Här är en artikel från i somras som görs en lite mer vetenskaplig test än göra "tycken"
Den listar bäst färgreproduktion från olika kameror.
https://www.pdnonline.com/gear/camer...uction-ranked/

Förmodlingen många fler än vad räckvidden för alla aktiva Fotosidans medlemmar tillsammans gör.

/Stefan
Igår när jag tittade på Tony Northrups vlogg var det 2 kommentarer. Efter en kort stund var det 100-tals. Så att det är många som följer Tony & Chelsea är uppenbart.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2018-11-06 klockan 11:43.
Gammal 2018-11-06, 13:18
andreas89

Undersökningen (som i mitt tycke pga låg upplösning och röriga exempel var så pass dålig att resultatet blir meningslöst) ligger här - https://docs.google.com/forms/d/e/1F...aRq6g/viewform

Är det någon som har ett tips på en bra artikel eller video med jämförelser mellan märkena EFTER profilering med colorchecker eller motsvarande?
Gammal 2018-11-06, 13:26
Astroscapist

andreas89 skrev: Undersökningen (som i mitt tycke pga låg upplösning och röriga exempel var så pass dålig att resultatet blir meningslöst) ligger här - https://docs.google.com/forms/d/e/1F...aRq6g/viewform

Är det någon som har ett tips på en bra artikel eller video med jämförelser mellan märkena EFTER profilering med colorchecker eller motsvarande?
Är upplösningen så dålig att du inte kan se färgskillnaderna?

/Stefan
Gammal 2018-11-06, 13:29
Foto och Bildteknik

jonasfj skrev: Kameran försöker tolka informationen från sensorn och försöker räkna ut vilken temperatur ljuset har, men skillnaden mellan kameror är liten och det är svårt att se skillnad.

Jag fotograferar ibland film. Om du går in till ett filmforum så pågår det ändlösa diskussioner om vilken film som har bäst färger. Om du visar två bilder från nästan vilka filmer som helst kan ingen skilja dem år. Samma sak med svartvit film. Ingen kan skilja dem åt i praktiken.
Det stämmer verkligen inte; när jag använde emulsionsfilm professionellt valde vi ett visst fabrikat just på grund av färgåtergivningen. Det skiljer/skiljde markant mellan Fuji, Agfa Ilford och Kodaks filmer som var de vanligaste valen för yrkesbruk. Beroende på vad du fotograferar kan kraven vara mycket höga om filmen ska vara neutral eller ha en högre mättnad, vilket ofta generade en färgton som kunde vara önskvärd - eller inte.

Skillnaden mellan digitala bildfiler varierar också markant mellan olika fabrikat. Men det är ju den drivne fotografen väl medveten om.
Gammal 2018-11-06, 14:01
Foto och Bildteknik

Tummen ner
Flash Gordon skrev: Tyckte Tony Northrups senaste video var talande för hur de flesta tycker om vad som är en bra kamera och vad som är en dålig. Ofta argumenterar de för att det de själva har är det rätta.

Nu gällde det färghantering (jpg SOOC) från några kameror.
Resultat är väldigt talande.

Vad tycker ni själva?

https://www.youtube.com/watch?v=EMfC...em-uploademail
En video som bekräftar att denne Tony är en klåpare som vill tjäna pengar på opportunistiskt och ovederhäftigt nonsens. Hans "referensmaterial" är som att gå in i Mediamarkt-butiken och säga vilken Tv som har bäst bild med det som visas på skärmarna just där. Oj oj oj...
Gammal 2018-11-06, 14:05
Flash Gordon

Foto och Bildteknik skrev: Det stämmer verkligen inte; när jag använde emulsionsfilm professionellt valde vi ett visst fabrikat just på grund av färgåtergivningen. Det skiljer/skiljde markant mellan Fuji, Agfa Ilford och Kodaks filmer som var de vanligaste valen för yrkesbruk. Beroende på vad du fotograferar kan kraven vara mycket höga om filmen ska vara neutral eller ha en högre mättnad, vilket ofta generade en färgton som kunde vara önskvärd - eller inte.

Skillnaden mellan digitala bildfiler varierar också markant mellan olika fabrikat. Men det är ju den drivne fotografen väl medveten om.
Jag håller med. Jag var också med på den analoga tiden. Man fick välja film efter motiv och i vilket ljus man fotograferade. Vilket var jobbigt eftersom man kanske hade en halvtagen film i kameran som inte alls passade för det man ville fotografera.

Ja digitala bildfiler varierar om vi talar om SOOC enligt standardprofil. Det är ju till största delen ett resultat av att en några tekniker bestämt att de tycker en bild rent generellt enligt deras tycke och smak på ett visst sätt. Det är ju ganska intressant att Sony kom först i Tonys lilla undersökning och Nikon näst sist. De använder ju i princip samma sensor.
Fotar man i raw kan man göra sin egen tolkning. Ibland skapar jag många olika varianter av en bild jag gillar. Ibland testar jag dessa varianter i olika forum och får väldigt delade meningar i samtliga forum. De som gillar det skarpt och de som tycker det är värdelöst. Det gamla svenska talesättet att smaken är som baken stämmer än i dag. Så numera skiter jag i vad andra tycker och gör på mitt sätt.
Gammal 2018-11-06, 14:14
Flash Gordon

Foto och Bildteknik skrev: En video som bekräftar att denne Tony är en klåpare som vill tjäna pengar på opportunistiskt och ovederhäftigt nonsens. Hans "referensmaterial" är som att gå in i Mediamarkt-butiken och säga vilken Tv som har bäst bild med det som visas på skärmarna just där. Oj oj oj...
Det låter mest som du är avundsjuk. Om du tittat på många av hans videos är han tillsammans med DPR några av de få som försöker ha någon fakta bakom sina resultat.

Internet är fylld av arga fotografer och andra som tycker en dj..vla massa utan ha någon fakta alls.

Om du tycker Tony Northrop är en klåpare så kan du ju tydligen bättre. Så upp till bevis herr Jonas och visa vad du kan. Vi väntar alla i stum förväntan. Detta är en "cliff hanger".
Gammal 2018-11-06, 16:54
rronnbac

Det är alldeles utmärkt att någon försöker sig på en mer "vetenskaplig" studie av detta.

Det är som Tony säger nödvändigt att göra flera studier för att validera, eller invalidera, resultatet.

Sen är frågan om det i slutänden spelar någon roll, kanslr är det som studien visar, att det är bara när någon ser bilder sida vid sida som de ens kan se skillnad, i övrigt fixar vår hjärna till färgerna i alla fall.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.