Annons

Skärpedjup fullformat vs APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Med fullformatkamera får man ju kortare skärpdejup jämfört med samma brännvidd och samma bländare med APS-C. Ett exempel: Vilken bländare skulle f4.0 på fullformat motsvara vid samma nominella brännvidd med en APS-C-kamera vad gäller skärpedjup?
Finns det någon tabell eller någon som med empiri kan tala om ungefär förhållandet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad vill du jämföra egentligen? Om du har samma brännvidd på kamerorna så får du inte samma bild, utan kommer förstås att få ett snävare utsnitt med APS-C.
 

VargenW

Aktiv medlem
Ja, det vet jag, har fotat sen 70-talet. Men det är inte utsnittet utan skärpedjupet jag är ute efter, och min erfarenhet är att ju mindre sensor, större crop-faktor, desto större skärpedjup med samma optik i samma brännvidd.

Men tabellen säger ju något annat!

Vad vill du jämföra egentligen? Om du har samma brännvidd på kamerorna så får du inte samma bild, utan kommer förstås att få ett snävare utsnitt med APS-C.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

Står du på samma punkt och använder samma objektiv och bländare får du samma skärpedjup. Flyttar du dig bakåt med aps-c kameran så att du får samma utsnitt/motiv får du ungefär ett stegs längre skärpedjup med aps-c kameran.. (Hade cropfaktorn varit 1,4 hade du fått precis ett steg längre skärpedjup)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Avbildningsskalan är exakt den samma. Den har inget att göra med sensorstorleken. Det är ett bråk mellan storleken av avbildningen vid fokusplanet och verklig storlek.-
Rent teoretiskt har du rätt, men vi är ju inte intresserade av bilden på sensorplanet utan av den färdiga bilden vi tittar på.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Med fullformatkamera får man ju kortare skärpdejup jämfört med samma brännvidd och samma bländare med APS-C. Ett exempel: Vilken bländare skulle f4.0 på fullformat motsvara vid samma nominella brännvidd med en APS-C-kamera vad gäller skärpedjup?
Finns det någon tabell eller någon som med empiri kan tala om ungefär förhållandet?

Dividera bländaren (full format) med cropfaktorn 1,6 så får du motsvarande bländare.
f4 delat med 1,6 blir f2,5

Man ska räkna om både bländaren och brännvidden för att få ekvivalent (motsvarande) värde.
Bländare 4 på APS-C motsvarar bländare 6,3 på fullformat
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Déjà vu?

Det är lätt att räkna om. Dela bländartalet med cropfaktorn.

Om du vill ta ett porträtt som fyller ramen så måste du ta några steg bakåt med en APS-C sensor jämför med fullformat om vi antar att du använder samma brännvidd.

För att få samma skärpedjup måste du öppna bländaren.

Om du t.ex. tar bilden med fullformat vid f/4, så måste du öppna bländaren till 4/1.5 = 2.7, eller f/2.8, som är närmsta bländarsteg, för att få samma skärpedjup (när du fokuserar i samma plan.)
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fast

Rent teoretiskt har du rätt, men vi är ju inte intresserade av bilden på sensorplanet utan av den färdiga bilden vi tittar på.
Fast nu pratade vi om avbildningsskala och den är densamma oavsett sensorformat. Avbildningsskala och bländare styr skärpedjupet. Avbildningsskalan är en funktion av brännvidd och avstånd som i fallet är densamma. Hittar du något annat än att skärpedjupet är lika så är antingen tabellen fel eller så läser du/tolkar tabellen på fel sätt. Hur tusan skulle skärpedjupet kunna ändras bara för att du byter sensorstorlek om du står kvar på samma plats och håller avbildningsskalan och bländaren konstant.
 

PMD

Aktiv medlem
När man jämför sensorstorlekar ut skärpedjupssynpunkt så bör man ta hänsyn till att en bild från en mindre sensor måste förstoras mer än en bild från en större sensor för att ge en betrakningsbild i samma storlek.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fast nu pratade vi om avbildningsskala och den är densamma oavsett sensorformat. Avbildningsskala och bländare styr skärpedjupet. Avbildningsskalan är en funktion av brännvidd och avstånd som i fallet är densamma. Hittar du något annat än att skärpedjupet är lika så är antingen tabellen fel eller så läser du/tolkar tabellen på fel sätt. Hur tusan skulle skärpedjupet kunna ändras bara för att du byter sensorstorlek om du står kvar på samma plats och håller avbildningsskalan och bländaren konstant.
Det är samma diskussion om och om igen och ingen lyssnar på den andra.

Om du står kvar på samma ställe och byter sensor så ändras inte skärpedjupet.

Om du ändrar sensor och har samma brännvidd och du vill få ett liknande utsnitt så måste du ändra position och då ändras skärpedjupet. För att få "samma" resultat måste du ändra bländare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skrev just det

Det är samma diskussion om och om igen och ingen lyssnar på den andra.

Om du står kvar på samma ställe och byter sensor så ändras inte skärpedjupet.

Om du ändrar sensor och har samma brännvidd och du vill få ett liknande utsnitt så måste du ändra position och då ändras skärpedjupet. För att få "samma" resultat måste du ändra bländare.
Skrev just det i inlägget innan. Det finns som du säger en mängd trådar om detta men eftersom det kommer så många svar i en sådan här tråd tror jag att det blir förvirrande för de som inte har riktig koll. Vi får nog räkna med ytterligare trådar framöver;)
 

PMD

Aktiv medlem
Om man står kvar på samma ställe och byter sensor (men behåller objektivet) så tar man en annan bild än tidigare. Rimligen bör man jämföra "samma" bild tagen med olika sensorstorlekar när man gör sådana här skärpedjupsresonemang.

Om man står kvar på samma ställe och byter sensor så måste man alltså även byta objektiv för att kunna ta samma bild.
 

VargenW

Aktiv medlem
Ja, det var många på den här tråden med många förklaringar. Tyvärr är jag som fotat i många år och är normalbegåvad inte säker på att jag förstår alla välvilliga och initierade svar. Jag kanske ska konkretisera det så att det går att svara enkelt:

Vi tänker oss en situation där jag tar ett porträtt av en person och jag gör det med en APS-C-kamera och ett objektiv med full öppning, låt oss säga f 2.8. Jag tar den bilden och sen byter jag till en fullformatskamera och kör full öppning på ett objektiv med f 4.0, obs med samma bildutsnitt. Vilken av de två kombinationerna skulle ge kortast skärpedjup?
 

PMD

Aktiv medlem
Det blir samma skärpedjup i de båda bilderna.

Tumregeln är för att med en småbildskamera få en motsvarande bild avseende både utsnitt och skärpedjup så behöver man ett objektiv med brännvidd och bländarinställning mulitiplicerat med ungefär 1.5 (dvs "beskärningsfaktorn" för APS-C-sensorn).
 

JohanB2

Medlem
Ja! Det är löjligt enkelt. För ekvivalens multiplicerat man, eller dividerar, både brännvidd och bländare.
 
ANNONS