Annons

filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
ska framkalla den första filmen här hemma ikväll tänkte jag (har framkallat i skolan för några år sen men inte blandat kemi själv).

på förpackningen till framkallaren (d-76) står det att filmen ska framkallas i 6 3/4 minuter om framkallaren används som den är, och drygt 9 minuter med blandning 1:1 (en del vatten och en del framk. om jag har förstått tabellen rätt alltså). vilken variant är bäst? den längre tiden med utspädd framk. eller den kortare tiden med koncentrerad framk.?

sen har jag läst att man kan använda isättika i stoppbadet. kan man använda vanlig ren ättika också? hur ska den spädas i så fall?
 
Isättika är koncentrerad ättikssyra. Eftersom det du inte använder koncentrerad direkt av i stoppbadet, så kan du helt enkelt späda tex 24% ättika till rätt koncentration med vatten.

I ett recept jag hittade i "basic photography" av Michael Langford använde de en slutkoncentration av 1.35% ättikssyra. Dvs till en liter stoppbad går det åt ung 56ml 24% ättika.
Huruvida receptet är bra vet jag inte, eftersom jag mest använt färdigt stoppbad.

/Tomas
 
elin f skrev:
på förpackningen till framkallaren (d-76) står det att filmen ska framkallas i 6 3/4 minuter om framkallaren används som den är, och drygt 9 minuter med blandning 1:1 (en del vatten och en del framk. om jag har förstått tabellen rätt alltså). vilken variant är bäst? den längre tiden med utspädd framk. eller den kortare tiden med koncentrerad framk.?
De som använder sin D76 som en engångsframkallare brukar blanda den 1:1. Andra återanvänder sin D76 och då brukar de använda den rena lösningen.
 
ok, tack för era svar!

tomas: jag har faktsikt langfords "fotograferingens när var hur" (kanske samma bok som du nämnde?) så jag ska genast kolla där vad det står om ättika!
 
vad jag har lärt mig så ska det gå med ren ättika! och behövs inte så mycket ska vara efter vad jag har hört ca 5% har jag för mig!

och vad frammkallningen gäller så borde det inte vara så stor skillnad eller? någon som vet? ja är ganska ny på sv framkallning! behöver inte tala om vad som hände min första film men du har nog mer koll änn vad jag hade.....

men jag blandar alltid d76 1:1 och använder lösningen endast en gån för att få samma resultat varje gång typ. annars om man kör mer koncentrerat så ska man ju räkna till en vis tid per film!!

borde vara så att om man kör 1:1 så är det inte ricktigt på sekunden LIKA viktigt med tiden någon rätta mig om jag har fel??

vet inte om ja ställde en massa frågor på din tråd lr om ja hjälpte nåt!??

mvh Thomas
 
Langsor skrev:
borde vara så att om man kör 1:1 så är det inte ricktigt på sekunden LIKA viktigt med tiden någon rätta mig om jag har fel??
Oavsett vilket så ska du sträva efter att hålla tiden så bra som möjligt. Om man nu ska snegla på felmarginalerna så är de rätt stora vad gäller tiden i procent räknat (oftast är en halv minut mer eller mindre är inte hela världen). Däremot så kan resultatet slå en hel del om temperaturen avviker mer än någon enskild grad.
 
Kemisten i mig säger att det nog inte är så noga med ättikssyrakoncentrationen i stoppbadet, då det väsentligen handlar om att avbryta och neutralisera en basisk reaktion. Jag hade nog höftat på en slutkoncentration av 5% ättikssyra.

Jag vet inte om det är samma bok i svensk översättning, men om så inte är fallet kanske det står någe i din också.

Lycka till,
Tomas
 
Det blir lite skarpare om man späder D-76 1+1. Då använder man framkallaren bara en gång.

Till stoppbadet använder jag vanlig 24% ättika från matvarubutiken, och höftar mest till en "slurk" ättika när jag gör stoppbad. Annars kan man mäta upp 50ml till en liter vatten, eller då 25ml till en halvliter vatten.

5% verkar lite väl mycket. 2% brukar vara lagom. Har man för surt stoppbad så härdas filmens emulsion, vilket gör det svårare att skölja bort kemiresterna sedan.
 
Senast ändrad:
Langsor skrev:
borde vara så att om man kör 1:1 så är det inte ricktigt på sekunden LIKA viktigt med tiden någon rätta mig om jag har fel??

Du menar nog att om framkallningstiden blir längre, så blir varje sekund mindre betydelsefull procentuellt sett. Det stämmer. En halv minut mer eller mindre påverkar förstås kontrasten något, så det är bra att försöka vara konsekvent när man framkallar film för att det inte ska bli för mycket jobb senare vid kopieringen.

Jag brukar börja hälla ut framkallaren ungefär 10-15 sekunder innan tiden gått ut, och sedan hälla i stoppbadet så fort som möjligt.
 
J. Patric skrev:
...5% verkar lite väl mycket. 2% brukar vara lagom. Har man för surt stoppbad så härdas filmens emulsion, vilket gör det svårare att skölja bort kemiresterna sedan.


2% är för starkt om man eftersträvar hållbarhet på sina bilder.

Ett stoppbad bör ha ett pH av cirka 4,9 och det ger en lösning på runt 0,5-0,7%.

Starkare gör ingen nytta snarare skada eftersom en sur emulsion lättare binder negativa joner som är mycket svåra att skölja bort.

Vissa slaggprodukter som kommer påverka hållbarheten suger sig fast hårdare i emulsionsrackaren ju surare den är.
 
ANNONS