Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

High Key?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst denna, är begreppet så enkelt att om kurvorna hamnar i rätt ända av skalan så kan de betecknas High resp Low Key?

// Anders

Generellt brukar man säga såhär:
- Mörkaste fältet är medelgrått = high key
- Ljusaste fältet är medelgrått = low key

Detta kan du styra upp med att välja VAD du vill ska vara medelgrått. Det du riktar ljusmätaren mot blir medelgrått om du sedan följer värdet du får från ljusmätaren.

Om du väljer att mäta på de mörkare fälten blir det bilder åt high key, om du väljer att mäta på de ljusare fälten blir det bilder åt low key.

Använd manuell inställning, det underlättar!

Terje

Senast ändrad:
aceeo skrev:
Har läst denna, är begreppet så enkelt att om kurvorna hamnar i rätt ända av skalan så kan de betecknas High resp Low Key?

// Anders

Terje ger en korrekt beskrivning av det. Spotmätning är nästan ett måste, om amn ska vara noggrann.

Jag har gjort ett par väldigt high-key inspirerade bilder här. Dock är det lite för nära medelsträcket enligt mig. Att försöka göra vettiga high-key bilder i färg utan att det ser utvattnat ut är riktigt svårt. Med svart-vitt är det lite lättare, men fortfarande rätt svårt och det blir att tänka riktigt ordentligt så det inte bara blir en urvattnat bild utan fortfarande finns någon slags dynamik kvar.

Den här är inte strikt high-key då blått har en hel del under medelsträcket.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=192407

Den här gränsar på high-key då det är minimalt med information under medeln.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=208329

Precis dessa jag tänkte på när jag startade denna tråden

Hoppades också att det fanns fastställda regler kring "färg High key", om det nu finns något sådant

// Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto