Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator, vad krävs?

Produkter
(logga in för att koppla)

lindli

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är tyvärr ointresserad av teknik, men gillar att ta fotografier. Jag har nyligen införskaffat en Canon 30D och har fullt upp med att lära mig den. Dock kommer jag inom kort att behöva en dator att redigera mina bilder i.

Vet någon hur mycket av ramminne, processor osv som krävs? Jag har förstått att det egentligen är mac som varit bäst för bildredigering men att det idag snarare verkar vara en smaksak.

Vad jag vill veta är vad jag möjligen kan få problem med om jag väljer det ena framför det andra! Och om man kan få photoshop på köpet när man införskaffar en ny dator?

Tack/Linda

Så mycket minner som möjligt, prossesor och sånt får nån anna svara på.

Jag har 3 gb ram-minne, o de flyter på rätt bra i photoshop cs3

lindli skrev:
Hej!

Jag är tyvärr ointresserad av teknik, men gillar att ta fotografier. Jag har nyligen införskaffat en Canon 30D och har fullt upp med att lära mig den. Dock kommer jag inom kort att behöva en dator att redigera mina bilder i.

Vet någon hur mycket av ramminne, processor osv som krävs? Jag har förstått att det egentligen är mac som varit bäst för bildredigering men att det idag snarare verkar vara en smaksak.

Mac eller PC spelar ingen roll ur funktionell synpunkt, de gör samma saker men på lite olika sätt. Som du själv är inne på, mer en smaksak.

Köper du en ny dator kan du ganska lugnt utgå från att processorn räcker bra, men se (som andra redan sagt) att få rejält med minne. Absolut minimum 1 gigabyte arbetsminne, helst 2 eller 3 gigabyte.

Och: Vad du än gör, se till att skaffa en lös hårddisk dit du löpande kopierar allt du gör. Alla viktiga filer (och bilder är viktiga) skall finnas på minst två ställen, helst fler.

Vad jag vill veta är vad jag möjligen kan få problem med om jag väljer det ena framför det andra! Och om man kan få photoshop på köpet när man införskaffar en ny dator?

Tack/Linda

Både Mac o PC har sina bra och sämre sidor, det är som kameror av olika märken, lite olika handgrepp, lite olika tankesätt men bägge gör bilder.

Photoshop måste du nog köpa. Ett tips är att skaffa "hemmaversionen" Adobe Photoshop Elements som kostar ca 1000 kr mot sisådär 7-8000 kr för "riktiga" Photoshop och ändå innehåller det mesta av det man behöver.

Min dator brann upp på eftermiddagen så nu måste jag också skaffa nytt. Mina funderingar:

Är quad core verkligen bättre än dual core?

Körde AMD 3800+ x64 X2 (som alltså också är dual core fast från AMD), på först XP x32 och sen x64. Windows (och internet explorer) gick jättesnabbt på x64 men inte Photoshop CS2. Hade 2GB i två kanaler.

Hur är det med CS3 och Lightroom, kan de dra fördel av x64 (antagligen inte) och dual/quad core (förhoppningsvis)?

Vill ha en vansinnigt snabb dator, tycker inte jag gör annat än att vänta på import och export av bilder i Lightroom. Tänker lägga mig snäppet under snabbaste processorn, brukar vara "most bang for the buck".

Så snabba diskar kommer det bli, Raid 0 heter det när man "parallellkopplar" till en dubbelt så stor dubbelt så snabb (men dubbelt så osäker :) ) disk.

Minnena har antagligen inte brunnit så de går väl att återanvända om jag inte byter till intel...eller? 3800+ och 6000+ kanske har olika minnestekniker?

Brukar uppgradera mig i takt med Moores lag, dvs var 18:e månad blir det ny dubbelt så snabb desktop.

Datorn ska vara tyst, tystare än någon annan dator jag byggt. Detta är givetvis bra intressant om jag bygger en helt ny dator, ska jag "bara" byta moderkort, processor och kraftaggregat har jag inte så mycket val.

Aaah, lägger in detta i bloggen i stället.

http://www.fotosidan.se/blogs/f0

iSolen.se skrev:
Min dator brann upp på eftermiddagen så nu måste jag också skaffa nytt.

Beklagar sorgen, men se det som en ursäkt att uppgradera ;)

Mina funderingar:

Är quad core verkligen bättre än dual core?

Bra fråga om Photoshop/Lightroom förmår dra nytta av det ... Jag är nyfiken på samma sak. Jag har noterat att Lightroom trivs bra med två kärnor, jag har precis som du (hade) AMD 3800+ x64 X2 och noterar att Lightroom oftast snällt håller sig till ena kärnan så den kan pyssla i bakgrunden medan jag gör annat.

Körde AMD 3800+ x64 X2 (som alltså också är dual core fast från AMD), på först XP x32 och sen x64. Windows (och internet explorer) gick jättesnabbt på x64 men inte Photoshop CS2. Hade 2GB i två kanaler.

Hur är det med CS3 och Lightroom, kan de dra fördel av x64 (antagligen inte) och dual/quad core (förhoppningsvis)?

Vad gäller att köra under 64-bitarssystem så finsn det viss tydligen nytta med det trots att Photoshop i sig själv bara är 32-bitars. Du kan läsa det här, mycket av informationen kommer i kommentarerna och svaren på dem:

http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/12/64_bitswhen.html

Om jag tolkat det där rätt så kan PS bland annat dra nytta av att 64-bitars operativsystem (som Win x64) med mycket minne (10+ gig o så ;) kan köra en betydligt aggresivare filcachning.

Dessutom är så vitt jag förstår i alla fall XP x64 bättre på att köra trådning (dvs utnyttja flera kärnor) än vanliga 32-bitarsversionerna.

Vill ha en vansinnigt snabb dator, tycker inte jag gör annat än att vänta på import och export av bilder i Lightroom. Tänker lägga mig snäppet under snabbaste processorn, brukar vara "most bang for the buck".

Håller helt med om det ;)

Så snabba diskar kommer det bli, Raid 0 heter det när man "parallellkopplar" till en dubbelt så stor dubbelt så snabb (men dubbelt så osäker :) ) disk.

Håller åter med dig, som jag förstått det är PS (och antagligen Lightroom) mycket diskberoende.

Minnena har antagligen inte brunnit så de går väl att återanvända om jag inte byter till intel...eller? 3800+ och 6000+ kanske har olika minnestekniker?

Jag hade själv tänkt uppgradera minne, från 2 till 4 gig. men det verkar som om DDR II-minnen säljs så billigt numera att jag lika gärna kan byta processor och moderkort bara för att få det istället för de gamla DDR-minnen min dator använder.

Brukar uppgradera mig i takt med Moores lag, dvs var 18:e månad blir det ny dubbelt så snabb desktop.

Datorn ska vara tyst, tystare än någon annan dator jag byggt. Detta är givetvis bra intressant om jag bygger en helt ny dator, ska jag "bara" byta moderkort, processor och kraftaggregat har jag inte så mycket val.

Aaah, lägger in detta i bloggen i stället.

http://www.fotosidan.se/blogs/f0

Skall bli intressant att höra vad för system du landar på och hur dyrt det blir!

Tack!

Vill bara tacka för alla svar, ska kolla marknaden och så får vi se vad det blir!

Som tidigare sagts måste du nog köpa Photoshop CS3, men om du är studerande kan du köpa den betydligt billigare. Photoshop Extended CS3 kostar 1995:- i studentupplaga hos Dustin Home. Du får då ingen manual men det kan man ju
lösa på annat sätt.

lindli skrev:
Hej!

Tack/Linda

Bra uppgraderingsalternativ

Jag har uppgraderat mitt hembygge med det allra senaste man kan köpa i datorkomponenter på Webhallen.
En sån här dator jag byggt finns inte att köpa än på marknaden, dröjer nog ett halvt till ett år innan det kommer ut någon på marknaden.

Moderkortet är det allra nyaste från ASUS(cirka 3 veckor gammalt nu), ASUS P5K-V med FSB 1333 MHz, nya Corsair minnen godkända för 1066 MHz och Intels nya 2,33 GHz processor 6550 som matchar dessa nya hastigheter.

Man kan välja dom dyrare 6650, 6750 eller Quadprocessorn till det här moderkortet men den här kombinationen är perfekt för Photoshop CS3.

Man behöver inte överklocka processorn men det går att göra upp till 30% enligt instruktionsboken.

Standardklockat tog det 21,1 sekunder att skrynkla till Skorpan men det viktigaste är den nya minneshastigheten som är underbar i Photoshop. Allting bara rinner på.

Man ska naturligtvis ha två SATA II diskar. En mindre som systemdisk och en större som Data och Fotoalbumdisk. Kraschar datorn genererar man bara om systemdisken. Alla data ligger då kvar på den andra disken.

Mitt råd är att inte köpa Photoshop CS, om du inte är proffs och sitter halva dagarna med bildbehandling.
Varför? för det första är det dyrt och för det andra är det ett segt program som gör att du vill ha/behöver en värsting dator.
Då räcker en dator för 7000, se till att den är tyst, ca 500Gb hårdisk och med möjlighet att sätta i flera och har 2Gb minne så räcker det.
Köp skärm samtidigt och en med pivot(vridbar för höjdbilder)och låt dom kalibrera skärmen till datorn.

lindli skrev:
Hej!

Tack/Linda

Om man ska vara ärlig, så duger i princip vad du än köper. Allt är snabbt idag. 1GB ram är väl det minsta datorer säljs med. Du kan nog med trygg förvissning köpa en dator. Gå till en pc-butik och prata lite. Om du är händig, så köper du en dator i delar och monterar själv. Då sparar du några kronor.

Satsa inte på intergrerat grafikkort, du vill gärna kunna driva stora skärmar och bildredigeringsprogram drar mer och mer på grafikminnet :)

Tydar ju på dett mer och mer, i och med vista tror jag redigeringsprogram satsar mer och mer på snygg grafik, lightroom tar ju en del grafik och tror bara dett kommer och bli mer.
Bara titta på aperture till mac, tar stora mängder grafikminne.

madsochmarja skrev:
Tydar ju på dett mer och mer, i och med vista tror jag redigeringsprogram satsar mer och mer på snygg grafik, lightroom tar ju en del grafik och tror bara dett kommer och bli mer.
Bara titta på aperture till mac, tar stora mängder grafikminne.

Statiska bilder kostar bara när de ritas upp, det är animeringar etc som kostar. Så om du låter bli att byta fönster hela tiden etc så påverkas inte photoshopprestandan.

Samma situation, med nya frågor

Skulle också vilja hoppa på den här tråden och be om lite råd då jag är i samma situation som övriga frågeställare. Behöver en ny dator som skyfflar data riktigt snabbt i framför allt lightroom och PS CS. Siktar på snäppet under det absolut värsta för att få lite prisvärde, samt vill ha extremt tysta grejor. Har byggt själv tidigare, men det var ett tag sedan nu och behöver lite råd på senaste standarder, kompatibilitet och smartaste köpen.

1) Finns det någon förutom Scandinavianphoto som säljer färdiga dedikerade photoshopdatorer? Tror tyvärr inte man får så bra deal hos scandinavian. Hade ju annars varit hyggligt smidigt.

2) Finns det något annat ställe som är lämpligt som leverantör så att man slipper sprida ut ordern mellan 3 olika webbutiker? Har tidigare använt Datorbutiken, komplett och dustin, med goda erfarenheter, men ibland saknar en av dessa butiker några komponenter som en annan butik har ock då blir det ett sammelsorium och problem vart man skall vända sig i garantiärenden.

3) Utgångspunkt för bygget om man vill ha tyst och rymmligt. Antec Sonata något? Eller finns det andra bättre chassin att bygga på? Tänkte eventuellt externt HDD kabinett med Gigabitt LAN för att köra i RAID 1. Smidig säkerhetslösning, samt mindre värmeutveckling i datorlådan och bra åtkomst från alla 3 datorerna kojan, samt ca 1TB i RAIDat utrymme (4x500GB Samsung spinpoint som fått utmärkta recensioner) för att räcka minst ett år frammåt. Synpunkter, bra lösning?

4) Vilken kombo, moderkort, processor, minne? Har lite förkärlek för intel pga tidigare amd strul trotts att jag vet att det bara är fördomar. ASUS och Corsiar gillas också.

5) Fläktsystem? Är Thermaltake bäst? Kanske rent av vattenburet kylsystem. Såg nyligen en test, fanns tydligen några riktigt välutvecklade smidiga och effektiva system, men bara 2 av 4 var tysta eftersom de övriga 2 hade samma sura elfläkt på den externa radiatorn som en vanlig systemfläkt. 2 var dock som sagt fläktlösa.

6) Grafikkort.... vilken sanslös djungel ... puhhh.... snälla hjälp. Vill ha ett prisvärt kort som huvudsakligen skall klara driva upp till 2 skärmar, huvudskärm (1900x1200 eller 1600/1200) och palettskärm (1280x1024), profilerade var för sig, eller 2 separata kort (kan man köra så am det blir en smidigare/billigare lösning?) för att kunna profilera bägge skärmar individuellt? Måste man ha Matrox och i så fall vilket, eller kan andra märken numer också klara 2 skärmar, inkl profilering? Dessutom bör kortet klara 3D studio max med bra prestanda, och gärna en urladdning med Pang Pang i Halo 3 eller liknande för att man ska kunna rensa hjärnan från photoshop pixlar emellanåt, (en slags human reboot ;-) Spelprestandan är dock inte viktig, sålägge som det inte hackar. Upplösningen i spelläget spelar ingen roll.

Vore grymt tacksam för alla tänkbara tips. Budget hmm... har dålig koll på vad det kostar men det är inget gigantiskt problem. Rätt grejor ska nog gå att klämma in i den ekonomiska planen. Kanske 14-22tkr ex moms ink extern HDD RAID på 1TB exklusive monitor.

Andra bra tips på guldkorn och fallgropar mottages tacksamt! Minnesstandard, chipset mm. TACK! mvh, Niclas

Skulle vilja putta lite på den här tråden. Någon som skulle vilja hjälpa med tips på en photoshopdator? Det är ju en djungel med alla komponenter. Samtidigt som det hela tiden dyker upp nytt. Fanns en jättebra tråd om just detta, men med ca 18månader på nacken är ju den disskussionen redan stenålders :-/

Eftersom det handlar om bildredigering och allt vad det innebär så rekommenderar jag ingen speciell dator utan snarare detta:

Snabb processor
Bra grafikkort med mycket ram på.
Stort arbetsminne rekommenderar 3GB
Sen tar ju bilderna numera stort utrymme MEN jag tycker inte du skall stirra dig blind på hårddiskens storlek när det gäller den inbyggda.
Iofsig kan du sätt in fler interna diskar, se bara till att separera systemdisken med lagringsdiskarna.

Skaffa hellre externa nät eller -USB diskar samt en bra backupstation - Helst en RAID som speglar.
Ovärderligt då den räddar dina bilder vid hårddiskskrasch.
Dessutom väldigt praktiskt då du byter dator.

Jag lagrar numera ingenting i en stationär eller bärbar dator.Havererar de så gör det ingenting avseende på mina lagrade arbeten/bilder eller liknande.

Program är ju bara att installera om igen.

Photoshopdator kräver:

- snabba diskar för att kunna ladda bilder snabbt (en separat swapdisk för när minnet tar slut). Se till att få tysta.

- Massa minne så att minnet inte tar slut :). Om du jobbar med många bilder samtidigt alltså, annars lär du inte göra av med mer än en gig.

- Vrålsnabb processor. Separat kylsystem för ljudet, finns en hel del fina nuförtiden med stora kylflänsar och stora fläktar.

Grafikkortsprestanda spelar ingen roll, PS går inte snabbare av det. De flesta klarar väl två skärmar på 1920x1200 idag. Köp hellre något långsammare med passiv kylning, grafikkortsfläktar är kända för att låta som jetplan.

14k SEK kommer räcka långt om du bygger själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto