Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Álternativ till mitt AF 75-300/4,5-5,6 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Jag vill byta mitt 75-300 4,5-5,6 eftersom jag tycker att det är en ganska tråkig ljussvag nybörjaroptik, fick den till min Minolta Dynax 7. Vad finns det för alternativ om man är beredd att betala kring 2000-3500 kr.

Kollat på:
Tamron Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6LD macro
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Dl Macro
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo

Hjälp mig att hitta rätt

Begagnad tredjeparts 70/80-200/2.8 kanske? Borde kunna hittas för de pengarna. De linser du nämner är ju lika ljussvaga som den du redan har.

/Martin

Du har kanske rätt, bättre att satsa på en ordentlig ljusstark glugg. Var hittar man beg 80-200/2,8? Några ideer

Bland fotosidans annonser tex, eller på cyberphotos begagnatbörs. Det finns länkar till flera begagnathandlare och annonssiter på länksidan.

/Martin

Du har valt en fin kamera, dessvärre så är begagnatutbudet på bra optik till minolta begränsat.. Inte ofta man ser ett 80-200/2,8 till salu begagnat..

Att satsa på någon av objektiven du nämnde först är nog ingen bra idé, samma skrot och korn i princip.. dessvärre är oftast bra optik också dyr..

Såg dock att scandinavianphoto har ett begagnat Tokina ATX 80-200/2,8 till salu, dock kanske priset är lite högt, 4495:-
Det framgår dock inte om det är den äldre eller nyare modellen, priset är dyrt för den äldre, den nyare kan jag inte uttala mig om.. jag hade den gamla modellen, var rätt nöjd med den.. hyffsat skarp till ett rätt lågt pris, jag sålde den för 2700:- inkl stativfäste..

http://www.scandinavianphoto.se/product/item_used.asp?itemid=33278

Har du bra med pengar och kan tänka dig fast optik så har dom också en 300/2.8 för endast 8995:-, den har fått ett hyffsat bra MTF-värde (nej jag vet, mtf säger inte allt), 3,8.. fan, det är nästan så att jag blir lite sugen ;)

Senast ändrad:
Scandinavian bedriver ju en affärsverksamhet och det beg. är ofta dyrt jämfört med privat.
Börja med att leta på Tyska och Engelska E-bay efter beg.
Sedan kan man gott leta efter nytt från Tyskland eftersom momsen end. är 16%. Ska du eller ngn du känner till Tyskland så brukar det vara billigare att handla direkt hos näthandlarnas adresser än på nätet. Det är bara och maila och fråga, Lycka till.

Jag hade inte valt den fasta 300/2,8 när jag letar efter en zoom.
Sigma har ju släppt ett fantastiskt 120-300/2,8.
Priset är billigt i förhållande för vad man får.

Mvh Erik

Självklart tar dom sin del av kakan också.. men saken är den att det oftast inte är helt lätt att hitta sådan optik till Minolta AF... dock så finns det ett Tokina 300/2,8 på ebay.de just nu, utropspris 1200 euro... alltså ca 10 890,76 SEK

Visst är Sigmas 120-300 fin, men den kostar ca 26.000:- ny, och var hittar du den begagnad? Då ska man ha en ruskig tur..

MTF värde?

SunKi skrev:
den har fått ett hyffsat bra MTF-värde (nej jag vet, mtf säger inte allt), 3,8.. fan, det är nästan så att jag blir lite sugen ;)

Vad är MTF-värde?

Även jag är sugen på att köpa ett objektiv, när jag kollat tester för olika objektiv har jag stött på utryck som MTF, vinjettering och disortion. Dessa begrepp är något begrepp för mig.

Kan någon förklara?

/micke

MTF står väl för Modular Transfer Function.

Läs på www.photodo.se i deras artikelsektion. där stå en heldel om hur man tolkar mtf, hur de utförs osv.
Jag har inte gjort det själv men slå en sökning här på fotosidan så kan du nog hitta en hel del matnyttigt åxå.
/M

Micke

Gå till biblioteket och låna ett nummer av tidningen Foto där det förekommer objektivtester.

Då kommer nog begreppen att klarna lite mer.

/Erik

Jesper.. jag vill inte vara sån.. men de tre objektiven är ju ganska precis snarlika det som du redan har.. Det skiljer ett ½ steg på 70mm...

Titta på begagnade 3:dje-parts objektiv i 2.8-klassen... Jag tror du får ett större urval om du kan sträcka dig upp emot 4-4500:-

Absolut

Jag håller med dig att det är bättre att pröjsa ett par tusingar till för en bättre ljusstyrka. Tredjepartsobjektiv, menar du typ andrahandssorteringen eller har jag missat nåt?

Nej alltså alla andra än orginal... De är ju alltid dyrare än piraterna..

Ta t.ex. ett Sigma EX 70-200/2.8.. Det kan du nog hitta för en 5000:- begagnat.. Ett begagnat Canon 70-200/2.8 kostar det dubbla...

Är det verkligen SÅ svårt att hitta gluggar till Minolta?

Tog en snabb titt på blocket.se

Hittade att både: ett Minolta 80-200/2.8 samt ett Tamron SP AF 28-105 F/2.8, har annonserats ut senaste 15 dagarna.

/Pingo

ANNONS
Götaplatsens Foto