perisak skrev:
Är det några konstigheter att ge sig själv på att fila ner klacken på ovan nämnt PC-NIKKOR 1:4? Vore det korkat? Jag har inte någon som helst användning av den, förutom på D3:an och F100:an. Om det sen duger skärpemässigt vet jag inte, men det vore kul att testa om inte annat.
Är det någon som vet någon kameraverkstad som annars kan hjälpa till med modifieringen?
Om man filar själv, ska man montera isär objektivet för att inte få järnfilspån i det, elle går det att fila ihopmonterat?
Det gäller att veta var man ska fila också! Här är en liten guide, som jag själv inte riktigt begriper mig på, måste jag säga:
http://rick_oleson.tripod.com/index-107.html
Det finns också AI-modifieringskit, men jag har ingen aning om var man får tag i sådana. Det är antagligen då bara en ny bländarring, vilket borde vara en baggis att montera själv.
Tillägg: Ska du fila själv så bör du montera bort bländarringen först, eller åtminstone tejpa in hela gluggen grundligt för att undvika metallspån överallt. Frågan är om det ens går att fila utan att demontera den, med tanke på att själva bajonetten är i vägen.
--------------------------------------------
Det finns mängder av gamla objektiv som inte har någon modern motsvarighet. Deras optiska kvalitet kan ibland ifrågasättas, men klassiker som 35/1,4 ska tydligen vara mycket bra även på D3, och där finns inga moderna motsvarigeter alls. Den plastiga 35/2 AF är ett skämt i jämförelse. Visserligen finns 35/1,4 AI-S faktiskt i produktion fortfarande, men det är det inte så många som vet om. 35/1,4 pre-AI har precis samma optiska konstruktion, så där är det läge med en modifiering till AI.
50/1,2 är en annan klassiker. 24/2 en tredje, även om den tydligen inte är så skoj optiskt.