Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Äldre objektiv än AI på D3!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Kan ingen ladda upp tydliga bilder där man kan se skillnaden mellan AI, AI-S och icke AI?
Det är mycket enkelt. AI och AI-S har en grundare fläns på baksidan av bländarringen, så att bara en klack sticker in mot kamerahuset och hakar tag i AI-pinnen. På objektiv innan AI så är flänsen lika djup som AI-klacken, runtom. Detta innebär att man kan bryta av pinnen på kameran, om den inte går att fälla undan eller är flexibel! AI-modifierade objektiv har antingen en utbytt bländarring med klack och grund fläns, eller så har man helt enkelt filat ner flänsen så att endast en klack återstår. Man kan alltså se det lätt även på pre-AI-objektiv som man inte vet om de är modifierade eller ej.

Bilagor

• ai.jpg
    ai.jpg
    42.4 KB · Visningar: 151
Har lite svårt att fatta att man håller på och filar på gamla gluggar för att de skall passa på en kamera som kostar nästan femtio tusen kronor. Har man köpt en så dyr kamera så borde man ha råd med optik också tycker jag. Annars har man ju förköpt sig rejält.

Fläsk-Tarzan skrev:
Har lite svårt att fatta att man håller på och filar på gamla gluggar för att de skall passa på en kamera som kostar nästan femtio tusen kronor. Har man köpt en så dyr kamera så borde man ha råd med optik också tycker jag. Annars har man ju förköpt sig rejält.
Misstaget i ditt resonemang är att antaga att dessa gluggar skulle vara sämre än moderna, dyra gluggar. Så är inte nödvändigtvis fallet. Nikkor-H 50/2 anses exempelvis vara ett av Nikons skarpaste objektiv.

Tillägg: Själv har jag lite svårt att förstå varför man inte använder så billiga objektiv som möjligt som funkar bra, oavsett vad kameran kostar.

Fabian.Gafvelin skrev:
(vet ej hur F3 F4 F5 ser ut, viss info om det fanns tidigare i tråden dock).
F3 och F4 har uppfällbar flärp, F5 kan modifieras.

Håller för övrigt med Martin helt. Jag har flera guldkorn som t ex Micro-Nikkor 55/3,5 (egenhändigt AI-filat), PC-Nikkor 35/2,8 (egenhändigt pseudo-AI-filat) och 80-200/4 (AI-S från början). Av dem är det bara makrot som har en modern motsvarighet och det är inte lika skarpt för närbilder. De har sammanlagt kostat mig mindre än vad ett modernt makro skulle kostat (och då står PC-objektivet för 75 % av kostnaden).

Då blir jag mer chockad varje gång jag håller i ett modernt finingobjektiv och upptäcker hur billigt det känns. Varför måste ett objektiv för 10-15 tovor kännas som ett verkty från Rusta när man vrider på fokusringen?

Är det några konstigheter att ge sig själv på att fila ner klacken på ovan nämnt PC-NIKKOR 1:4? Vore det korkat? Jag har inte någon som helst användning av den, förutom på D3:an och F100:an. Om det sen duger skärpemässigt vet jag inte, men det vore kul att testa om inte annat.

Är det någon som vet någon kameraverkstad som annars kan hjälpa till med modifieringen?

Om man filar själv, ska man montera isär objektivet för att inte få järnfilspån i det, elle går det att fila ihopmonterat?

Fläsk-Tarzan skrev:

Ett exempel är t.ex. den smått legendariska NOCT-Nikkor 58/1,2 - ordentligt gammalt objektiv, men gjord för mörkerfotografering med full bländaröppning. I just det fallet finns ingen modernare motsvarighet, och många skulle nog ge sig på att fila t.o.m. i kamerahuset på en D3 för att använda den.

Varför tycker du man ska köpa ny optik för att man köper en kamera för 50 kkr, om man redan har antika gluggar som både passar och fungerar utmärkt (med lite anpassning)?

perisak skrev:
Är det några konstigheter att ge sig själv på att fila ner klacken på ovan nämnt PC-NIKKOR 1:4? Vore det korkat? Jag har inte någon som helst användning av den, förutom på D3:an och F100:an. Om det sen duger skärpemässigt vet jag inte, men det vore kul att testa om inte annat.

Är det någon som vet någon kameraverkstad som annars kan hjälpa till med modifieringen?

Om man filar själv, ska man montera isär objektivet för att inte få järnfilspån i det, elle går det att fila ihopmonterat?
Det gäller att veta var man ska fila också! Här är en liten guide, som jag själv inte riktigt begriper mig på, måste jag säga: http://rick_oleson.tripod.com/index-107.html
Det finns också AI-modifieringskit, men jag har ingen aning om var man får tag i sådana. Det är antagligen då bara en ny bländarring, vilket borde vara en baggis att montera själv.

Tillägg: Ska du fila själv så bör du montera bort bländarringen först, eller åtminstone tejpa in hela gluggen grundligt för att undvika metallspån överallt. Frågan är om det ens går att fila utan att demontera den, med tanke på att själva bajonetten är i vägen.

--------------------------------------------

Det finns mängder av gamla objektiv som inte har någon modern motsvarighet. Deras optiska kvalitet kan ibland ifrågasättas, men klassiker som 35/1,4 ska tydligen vara mycket bra även på D3, och där finns inga moderna motsvarigeter alls. Den plastiga 35/2 AF är ett skämt i jämförelse. Visserligen finns 35/1,4 AI-S faktiskt i produktion fortfarande, men det är det inte så många som vet om. 35/1,4 pre-AI har precis samma optiska konstruktion, så där är det läge med en modifiering till AI.
50/1,2 är en annan klassiker. 24/2 en tredje, även om den tydligen inte är så skoj optiskt.

Senast ändrad:
Makten skrev:

Tillägg: Själv har jag lite svårt att förstå varför man inte använder så billiga objektiv som möjligt som funkar bra, oavsett vad kameran kostar.

Det går inte skryta och "visa upp" ett objektiv för 500 spänn vettu ;)

Nu har jag filat!

Iofs en D300 som mottagare. Följde instruktionen på den här sidan
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/aimod/aimod.htm

Det tog 1 timme att konvertera 2 st. En 24/2,8 och en 105/2,5. Fungerar ypperligt på D300an.
Lite arbete återstår. Måste antingen fila av gafflarna eller hitta nya, avsedda för AI, om dom ska fungera med mina gamla F och F2 or. Men det är inget stort jobb.

105an gav mig lite motstånd, då den hade en fjäder fäst mellan objektivet och bakplattan, den var tvungen att lossas för att få loss bländarringen. Lossa var en sak, men att sen få tillbaka den kräver bra pincett, stadig hand och bra ögon. Det tog en stund, eftersom jag bara har en bra pincett, det andra var många år sen jag hade.

24an däremot gick som en dröm att konvertera.

Arbetet kräver bra skruvmejslar, några pincetter, bra filar, renlighet och lite nogrannhet.

Kul jobb, kul resultat. Jag är nöjd med förmiddagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto