Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra bakgrundsfärg till genomskinlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

vaspenil

Aktiv medlem
Jag har en bild där en text (logotype) tonas ut mot en vit bakgrund. Jag skulle vilja använda denna mot en annan bakgrund, men då skulle jag behöva att övertoningen sker mot genomskinlighet.
Kan jag på något vis göra detta i Photoshop utan att gå på och manuellt "piffa" till alla kanter.

Det beror lite på vad du ska ha logon till, är det till tryck eller till hemsida eller nåt annat?

Jomen, hur ska den visas, ska du ha den i 3d-grafik eller powerpoint eller ska det vara på en hemsida?
Alla dessa ändamål hanterar transparens olika så det beror på hur du ska visa loggan.

bEPH skrev:
Jomen, hur ska den visas, ska du ha den i 3d-grafik eller powerpoint eller ska det vara på en hemsida?
Alla dessa ändamål hanterar transparens olika så det beror på hur du ska visa loggan.

Nu förstår jag din fråga.

Jag skulle vilja ha genomskinligheten inne i photoshop. Jag vill ha loggan i ett lager och min bakgrund bakom. Sen tänker jag göra en jpeg av det hela när jag är färdig. Den behöver inte vara genomskinlig på något vis.

Jag vill bara slippa att min logga som skall vara på en mörk bakgrund kommer att få en ljus kant runt sig till följd av att den tidigare var på en ljus bakgrund

Varför inte göra loggan i Illustrator från början...! Gör du det så kan du använda den till allt möjligt och du slipper dessutom problemet med att det ligger en färg i bakgrunden...

Vill du ha in loggan i Photoshop sedan så är ju det inga problem alls. / Leif

Photosession skrev:
Varför inte göra loggan i Illustrator från början...! Gör du det så kan du använda den till allt möjligt och du slipper dessutom problemet med att det ligger en färg i bakgrunden...

Vill du ha in loggan i Photoshop sedan så är ju det inga problem alls. / Leif

Tack för era idéer.
Dock har jag inte tillgång till Illustrator eller liknande, och så har jag bara tillgång till loggan som bildfil.
Jag hoppas att någon ps hejjare skulle ha någon idé om hur man kan göra.

Jag skulle testat med att gå in i Select / Color range sedan välja den färg som bakgrunden har, klippa ut den, och ta väck den. sedan skulle jag lagt ett nytt lager bakom svart då lämpligtvis, och finjustera med att ta väck det ljusa runt kanterna manuellt med (hjärnsläpp) "ta bort penseln" :D

Mvh Simon

Problemet som jag ser det är att någonstans måste Photoshop dra gränsen för vad som ska behållas och vad som ska uteslutas (jag utgår ifrån att toningen går från kolsvart till kritvit). Jag tror det kan bli knepigt att få ett bra resultat av det.
Har du testat att återskapa loggan i ett nytt dokument utan bakgrund? Skulle man eventuellt kunna få se bilden ifråga?

Har du förresten testat med att kopiera in din svartvita bild i ett nytt dokument och helt enkelt bara ändra blandningsläge?
Illustrerar det med följande bild där den översta bilden kopierats in i den nedre och blandningsläget är satt till Multiply. Vips! Det vita är borta och du har fortfarande toningen kvar.

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    40.6 KB · Visningar: 478
lastrand skrev:
Har du förresten testat med att kopiera in din svartvita bild i ett nytt dokument och helt enkelt bara ändra blandningsläge?
Illustrerar det med följande bild där den översta bilden kopierats in i den nedre och blandningsläget är satt till Multiply. Vips! Det vita är borta och du har fortfarande toningen kvar.

Blandningsläge kan vara min lösning. Skall kolla så fort jag kommer åt. Höll på och micklade med att en alfakanal, men fick inte till det. Jag har inte svart text, utan färgad.

vaspenil skrev:
Blandningsläge kan vara min lösning. Skall kolla så fort jag kommer åt. Höll på och micklade med att en alfakanal, men fick inte till det. Jag har inte svart text, utan färgad.

Tackar för alla ideer jag fått. Nu är mit problem ihamn. Det hjälpte inte med blandningsläge eftersom min text inte är svart utan orange.

Jag kunde lösa mitt problem genom att placera min text i lagermasken på ett färgat fyllnadslager. (Tänk att man inte kom på det tidigare.) Då fick jag det beteende jag ville ha.

Det enda problem jag hade var att få in min text i själva lagermasken. Det enda sättet jag lyckades med var att gå in i snabbmaskläge och klistra in min text och sedan gå till lagermasken, gå bort från snabbmask och sedan fylla markeringen med svart.

Finns det inget annat sätt att klistra in ett urklipp i lagermasken.

ANNONS
Götaplatsens Foto