Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ändra filnamn automatiskt
- Trådstartare PerLars
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
PerLars skrev:
Hej!
Jag vill ändra filnamn automatiskt.
Har idag mappar med bilder och vill sortera vissa bilder till en gemensam mapp. Då uppstår ibland problemet att filer har samma namn.
Hur gör jag för att sortera dessa bilder automatiskt?
/Per
Det finns flera sätt att göra sånt men alla är inte automatiska. Det bästa hade väl varit om alla kameror hade möjlighet att spara bilderna med unika namn. Ofta sparar dagens kameror bilderna med en tillverkar/modellbeteckning i löpnummerordning från 1 ->. Formaterar man sitt kort mellan sejourerna så får man alltid samma filnamn. Detta gör att man skriver över befintliga filer om man vill lägga dem i samma bibliotek. En strategi då kan ju vara att istället lägga filerna i egna bibliotek (ett per sejour typ) och sedan hantera bilderna med ett bra program. Lightroom har ju exv. inga problem med det.
Vill man ändå göra sina filer unika så kan man ju ta in bilderna i Lightroom och konvertera dem med Lightrooms exportrutin. Där finns möjlighet under "Custom text" att skriva in en egen text exv "testtext". Exporterar man sen bilderna sparas de på valfri plats som Testtext-1, Testtext-2 o.s.v.
Vill man ha större flexibilitet och kör Windows så kan man ju alltid leta reda på en gammal MS-DOS manual och filhanteringskommandona i den. Motsvarande finns för andra operativsystem också.
Själv gör jag mina bilder unika när jag konverterar den från RAW till DNG i Adobes DNG Converter.
Som sagt, det finns många sätt. Enklaste kanske är att hitta något bra program som kan hjälpa dig med hanteringen. Alla gillar ju inte att hålla på och pickla med operativsystemskommandon.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
jag lägger till datum först
Använder downloaderpro från www.breezesys.com.
Prova att ladda ner den och sen kopiera från en mapp till en annan och lägg på datum.
ååmmdd-xxxx.cr2
Den kan dessutom sortera upp så den skapar en katalog per dag och lägger dem där också.
Roine
jag lägger till datum först
Använder downloaderpro från www.breezesys.com.
Prova att ladda ner den och sen kopiera från en mapp till en annan och lägg på datum.
ååmmdd-xxxx.cr2
Den kan dessutom sortera upp så den skapar en katalog per dag och lägger dem där också.
Roine
erro.se
Aktiv medlem
PerLars skrev:
Hej!
Jag vill ändra filnamn automatiskt.
Har idag mappar med bilder och vill sortera vissa bilder till en gemensam mapp. Då uppstår ibland problemet att filer har samma namn.
Hur gör jag för att sortera dessa bilder automatiskt?
/Per
Befintliga filer är ju en sak, men du bör fundera på grundproblemet för framtiden.
Är grundproblemet att filer får samma namn redan i kameran? Isåfall är din kamera inte inställd för kontinuerlig filnumrering. Du har en D200 och den borde klara sådant tycker jag.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Faststone Resizer har en del användbara finesser. Bland annat kan man kopiera filer till en ny mapp och samtidigt ge dem nya namn enligt något mönster som man själv väljer, t.ex. Semester_2007-Bild0001 osv. Samtidigt kan man ändra upplösningen, skärpa bilderna, lägga till text...
Programmet är gratis för icke-kommersiell användning.
Programmet är gratis för icke-kommersiell användning.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Re: Re: Ändra filnamn automatiskt
Håller med om det. Är bara problemet att du vill vara bergis på att få unika filnamn så är väl detta enklast.
erro.se skrev:
Befintliga filer är ju en sak, men du bör fundera på grundproblemet för framtiden.
Är grundproblemet att filer får samma namn redan i kameran? Isåfall är din kamera inte inställd för kontinuerlig filnumrering. Du har en D200 och den borde klara sådant tycker jag.
Håller med om det. Är bara problemet att du vill vara bergis på att få unika filnamn så är väl detta enklast.
McSpace
Ny medlem
Hejsan!
Prova detta program, har kört det ett bra tag nu och är ruskigt smidigt Är inte automatiskt men ändå. Räddade mig när jag bytte kamera och min nya Nikon började om på 1
//Stefano
http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php
Prova detta program, har kört det ett bra tag nu och är ruskigt smidigt Är inte automatiskt men ändå. Räddade mig när jag bytte kamera och min nya Nikon började om på 1
//Stefano
http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php
Senast ändrad: