Annons

Äntligen Nikon D800

fishnose

Aktiv medlem
Det är mest serietagningen jag tycker är för långsam, men också mängderna data man samlar på sig under en enda burst avskräcker ju också trots den låga hastigheten. Men så enkelt är det ju, D800 är inte för alla men en grymt bra kamera för dem som använder den som det är tänkt!

AF borde hänga med, det är ju samma som på D4. ISO prestandan är också mer än tillräcklig.
Enligt mig är D800 nästintill den perfekta kameran till ALLT utom:

1. Snabb sport - t ex gymnastik, friidrott, racketsport, bil och MC. Kör D4.
2. Riktigt svåra ljusförhållanden, rejalt mörkt och man inte kan köra stativ eller blixt. Kör D4.
3. Då tyst plåtning krävs. Kör 5D3.
4. Diskret - det ska inte märkas att man plåtar. Kör ngt kompaktare exvis Leica.

Allt annat - perfekt.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Vad blev det kvar ?
Jo en stilla sittande Farmor i solig trädgård, och det är inte heller illa det.
Vad skulle man annars göra utan denna fantastiska kamera !?

En kamera med en mycket bättre mattskiva finns inte idag om man inte lyckas byta den själv. Är inte säker på följande fokus än men det känns som Canon lyckas bättre där. Matrix mätningen ger fel färgkontrast ibland.
Allt ger sig väl när man testat kameran ett tag men nu så här i början så är det en del saker som jag tyckte fungerade bättre med min Canon 7D.

Mvh. /LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Enligt mig är D800 nästintill den perfekta kameran till ALLT utom:

1. Snabb sport - t ex gymnastik, friidrott, racketsport, bil och MC. Kör D4.
2. Riktigt svåra ljusförhållanden, rejalt mörkt och man inte kan köra stativ eller blixt. Kör D4.
3. Då tyst plåtning krävs. Kör 5D3.
4. Diskret - det ska inte märkas att man plåtar. Kör ngt kompaktare exvis Leica.

Allt annat - perfekt.
Jag tycker dock att den är betydligt tystare än D700 och i LiveView-läget så är den nog tillräckligt tyst för mina ändamål.

/Karl
 

snap01

Aktiv medlem
Enligt mig är D800 nästintill den perfekta kameran till ALLT utom:

1. Snabb sport - t ex gymnastik, friidrott, racketsport, bil och MC. Kör D4.
2. Riktigt svåra ljusförhållanden, rejalt mörkt och man inte kan köra stativ eller blixt. Kör D4.
3. Då tyst plåtning krävs. Kör 5D3.
4. Diskret - det ska inte märkas att man plåtar. Kör ngt kompaktare exvis Leica.

Allt annat - perfekt.
jag tycker att d800 är väldigt tyst höra ingenting en stor förbättring mot D3x o D700 som är nästan pinsamt högljudda i en kyrka. Dom nackdelar jag tycker att D800 är greppet jämför du det med andra kameror så är det inget vidare, nackdel två som är rätt stor om man kör väldigt många bilder( för mig så blir det mellan 30-60 minuter mer tid framför burken med D800 per dag) o kunden inte behöver mer än 12 miljoner pixel är att man inte kan välja storlek på raw i kameran som man kan göra med tex Canon och det finns fler nackdelar o en till är att den drar betydligt mer batterier än tex D700 samt att den typ överhettar batterierna i blixtarna sb910 o sb 900.
Bara negativt? knappast det räcker med att öppna en bildfil så blir man genast glad :) är en otrolig kvalitet på filen. Jag hoppas verkligen att Nikon fixar till firmwaren så man kan välja storlek på raw i kameran det skulle snabba på efter arbetet.
 

Nils-Hubert

Medlem
Äntligen

Nu kan ävan jag sälla mig till de som kan säga äntligen.
Hämtat en från MM i Luleå i dag...... nu är det bara batteriet som ska laddas
/H
 

fishnose

Aktiv medlem
Dom nackdelar jag tycker att D800 är greppet jämför du det med andra kameror så är det inget vidare
Jag håller med. Greppet kunde varit bättre.
Jag hoppas verkligen att Nikon fixar till firmwaren så man kan välja storlek på raw i kameran det skulle snabba på efter arbetet.
Absolut! Tänk om man kunde välja Medium (FX, 20MP) och få både jpg och RAW i den storleken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag håller med. Greppet kunde varit bättre.

Absolut! Tänk om man kunde välja Medium (FX, 20MP) och få både jpg och RAW i den storleken.
Så länge du kan leva med ett annat utsnitt så ger 1.2-läget ca 24MP och DX-läget 16MP.
Jag har kört med 1.2-läget med mitt 18-200 och utan solskyddet så fungerar det bra på dom flesta brännvidderna på lite längre avstånd.

/Karl
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag har nu haft en d800 i ca 6veckor och nu också en d800e sedan en vecka , den stora skilnaden mellan kamerorna är att att jag får flera falska färgberäkningar med d800e än vad jag får med d800.
Skärpemässigt är det ingen större skillnad , d800 kan skärpas upp med färre färgfel till en nivå som är liknande d800 .
Hej Miche !
Har du testat olika Exponerings system ?
Jag upplever matrix läget lite oförsägbart när det gäller färg kontrast återgivningen. Men i spot läge blir det bättre på just de bilder som blir fel i matrix läget.

Detta med sökarbilden som jag upplever som mörkare i D800E mot Canon 7D kan bero på en bättre mattskiva i D800E men jag har ju inte kvar 7D nu så jag får gå efter minnet hehe.

Mvh. /LEE
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
matrixläget ger ca 0,7 ev för hög exponering vid normalt kontrastrikt motiv dvs sätter "medelgrått" lite högt och närmare klippning
jag använder därför kameran med ca 0,7 minusexponering vilket ger bättre högdagerexponering dvs att stegen till klippning ökas och kompenserar ev felaktigheter i mellantoner/skuggor med rawprogrammet. kameran har ju ett enormt stort DR så att exponera lite snålt spelar ingen roll.
Okey tack för den upplysningen !
Då ska jag testa att under exponera lite och se om jag får mindre störningar i matrix läget.

Mvh. /LEE
 

j2^

Aktiv medlem

Peterrrrr

Aktiv medlem
Hur lång tid kommer det ta tills det blir en prissänkning på D800? Hur lång tid tog det innan D700 gick ner i pris?
 
ANNONS