Annons

Äntligen Nikon D800

Maxe

Aktiv medlem
Nu komme rju nästa ilandsproblem.

Sälja min D700? (Originalplanen)
Behålla båda?
ELler, det mest drastiska, sälja bägge och skaffa en begagnad D3s istället... Jag har ärligt talat svårt att bestämma mig.

Ja, 800 är fantastisk vad gäller bildkvalitet, men jag börjar inse att 8bps är bättre än 4bps.
Jag sålde min D700 och köpte D3s istället. Så nu ligger D3s hemma och "skräpar" istället för D700 då jag fotograferar 95% med D800E......

Ser dock att D800E står skäms i hörnet då vi snackar actionbilder..... Så där får den sin heder åter big time!
 

snap01

Aktiv medlem
Visst valde jag rätt, jag förstod på förhand att Era kameror skulle levereras med 30 olika fel, ha defekt autofokus och kännas som dom där engångskamerorna man köper på Lidl.
jag vet inte om jag är mer kritisk än andra d800 ägare men jag tycker att af inte alls är bra i motljus eller i lite mörkare ljus den hittar inte alls o sätter focus fel o jag är tvungen att sätta skärpan manuellt i vissa lägen. Är det någon som vet om Nikon kommer få arslet ur vagnen o låta oss Nikon ägare välja storlek på raw i kameran för att spara tid vid bildbehandlingen (få kunder vill ha 36 milj pixel filer) hos canon har man kunnat gjort det länge. Jag kan lägga upp exempel bilder där D800 inte klarar av att fokusera.

Sedan så kan jag konstatera att bildkvaliten från D800 är riktigt bra men gör man utskrifter så skiljer det inte så mycket mot tex 5D mark 3 som pool o jag testade när vi sågs i stockholm o oavsett dynamiskt omfång o alla pixlar om inte kameran kan sätta skärpan rätt så kör canons 5D mark 3 över D800 för den verkar ha betydligt bättre af än min D800.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har nu filmat en del med min D800 och här är lite reflekteringar.

1. AFen är inte jättebra, även om motivet är statiskt så försöker kameran ibland skruva in bättre kontrast genom att justera lite åt olika håll. Bästa resultat har jag fått genom att använda AF-S i filmläget och sedan fokusera med AF-on när det behövs.

2. AFen hörs väldigt väl i den inbygda microfonen, den hörs också ganska väl på andra microfoner som är nära kameran. Fokusera sparsamt med AF-on.

3. Håll kameran still, speciellt på längre brännvidder krävs en stadig kamera. Jag har fått klart bäst resultat med en monopod på rörliga objekt och en tripod på statiska. Med en monopod har jag fått bra resultat på 420mm ca 50-100m bort.

4. När man filmar kan man nästan med blotta ögat se hur plopparna försvinner på batteri-indikatorn. 3-4 timmar blandat fotograferande och filmande är vad ett batteri orkar med.

5. Minneskortshanteringen. Filmer läggs på det kortet som man ställt in inte primärt utan endast, när det minneskortet är fullt kan man inte filma längre och måste då konfigurera om kameran att spara film på det andra.

När man väl fått styr på punkterna ovan så blir resultatet riktigt, riktigt bra. Jag är faktiskt förvånad själv över hur bra resultat jag har lyckats få till efter bara 3-4 timmars övande.

/Karl
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Äntligen kom kameran

Nu ligger min D800 på Tempo och väntar på mig.
Tyvärr är jag på semester på annan ort.
Jag får klara mig med min D200 så länge.
4 månader tog det att få kameran.
Man skulle kunna tro att man beställt en ny bil med den leveranstiden...
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Minneskort

Jag har köpt ett 32GB CF Lexar 1000x samt ett 64GB SDHC SanDisk Extreme Pro.
Är det någon som har erfarenhet av dessa minneskort i D800:an?
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har köpt ett 32GB CF Lexar 1000x samt ett 64GB SDHC SanDisk Extreme Pro.
Är det någon som har erfarenhet av dessa minneskort i D800:an?
Lexaren är väl den snabbaste, det finns en länk till test lite tidigare i tråden.

Är det någon som fått sin D800 från Japanfoto? jag står i en annan kö också sedan några veckor tillbaks och där kom jag på plats 6 när jag beställde. så dom borde snart ringa.
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Japan photo

Men vad fint hörru, då kan vi som inte vill sprätta upp våran fråga dig som blir som en expert här på FS hehe.

Väntar du att få något ifrån Japan Photo så avsluta den väntan och beställ ifrån någon annan för jag fick beskdet av JP att ingen leverans kommer att ske föränn till hösten kring Oktober OM och det OM JP kan förhandla med Nikon om ett bra pris på en stor order.
Dom vill inte köpa till de priser som Nikon satt samt har nu en jäkla stor kö på D800 + D800E till ett bra pris så får dom inte ett bättre pris så får vi det inte heller.

Mvh. /LEE
Så här står det tidigare i tråden....
 

krillekl

Medlem
Lexaren är väl den snabbaste, det finns en länk till test lite tidigare i tråden.

Är det någon som fått sin D800 från Japanfoto? jag står i en annan kö också sedan några veckor tillbaks och där kom jag på plats 6 när jag beställde. så dom borde snart ringa.
Köerna verkar vara ett minne blott. Enligt prisjakt har just nu sju leverantörer hus i lager
 

akterspegel

Aktiv medlem
Då ska jag ringa till den expertbutiken där jag står på kö direkt inorgon, det borde ju varanära nudå!! Det är min sista semestervecka så det vore ju perfekt med en vecka att lära känna varandra!
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Detta med att få både nattljuset utifrån ett fönster samtidigt när lampor lyser har jag haft svårt att fixa innan D800E.
Nu blir väl bilderna väldigt små eftersom man ej får ha större än 100 KB här och jag körde på 300 DPi tyvärr.

Denna förbättring kanske beror på Nikon Matrix mätning.
Mvh. /LEE
 

Bilagor

matnyttige

Aktiv medlem
Någon som vet om den "ansiktsprioriterande autofokusen" ska fungera när man inte kör live view?
Jag får det inte att fungera i alla fall (förutom med live view).
 

keckax

Aktiv medlem
Kan man få en ledtråd vad man missat för skoj?

Micke.
Några inlägg om en viss avstängd Mikael!

Jag tror ägarna till fotosidan är skitnödiga att opinionen mot en viss typ av taskig och hård moderering får ringar på vattnet och att fler ser skiten som gör att ännu fler vaknar!

/K
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Efter jag inköpt D800E så tycker jag det är svårare att krympa bilderna utan att det blir sågtandliknande teckning.
Så kan någon ge tips hur sjutton man ska göra för att bäst få ned en bild till HD formatet typ ?
Jag har testa olika algorithmer och ingen tycks ge bra resultat.
Här är två bilder av en del av en bild som har fina mönster i bladen.

Först 100 % Crop där man ser de fina streck linjer utan sågtänder.
Sedan en bild som krympts med algorithm Bicubic till ca. 2.56 MP ändå blir resultatet skit dåligt fast man ändå håller sig över HD kvalité.

Har testat många Resize program och får inte bra resultat längre.
Joakim sa en gång att man skulle ta 20 % i omgångar men jag tycker det blir lika sågtandiga kanter ändå.

Hur gör ni och måste man köra Photoshop för att lyckas ?
Har som sagt testat några stycken nu men efter dator bytet har jag ej Photoshop tillgänglig.
Denna bilder är förminskad med Tumbmail.

Hoppas ni förstår dilemat !
 

Bilagor

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående försäkring.
Hur ska man som privatperson försäkra sin kamerautrustning på bästa vi? det börjar bli ganska mycket pengar och har jag med mig stora väskan så bär jag med mig nästan hela värdet på ryggen...
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående försäkring.
Hur ska man som privatperson försäkra sin kamerautrustning på bästa vi? det börjar bli ganska mycket pengar och har jag med mig stora väskan så bär jag med mig nästan hela värdet på ryggen...
för en privat person kan det oftast räcka med att utöka sin hemförsäkring men kolla med försäkringsbolaget. Jag har special försäkring på tex trygg hansa (ej på kameror andra föremål) o på ett värde på 80000 kr betalar jag 1000 kr i premie o den gäller utomlands o har en självrisk på 1000 kr.
 

Falumas

Aktiv medlem
Efter jag inköpt D800E så tycker jag det är svårare att krympa bilderna utan att det blir sågtandliknande teckning.
Så kan någon ge tips hur sjutton man ska göra för att bäst få ned en bild till HD formatet typ ?
Jag har testa olika algorithmer och ingen tycks ge bra resultat.
Här är två bilder av en del av en bild som har fina mönster i bladen.

Först 100 % Crop där man ser de fina streck linjer utan sågtänder.
Sedan en bild som krympts med algorithm Bicubic till ca. 2.56 MP ändå blir resultatet skit dåligt fast man ändå håller sig över HD kvalité.

Har testat många Resize program och får inte bra resultat längre.
Joakim sa en gång att man skulle ta 20 % i omgångar men jag tycker det blir lika sågtandiga kanter ändå.

Hur gör ni och måste man köra Photoshop för att lyckas ?
Har som sagt testat några stycken nu men efter dator bytet har jag ej Photoshop tillgänglig.
Denna bilder är förminskad med Tumbmail.

Hoppas ni förstår dilemat !
Det är möjligt att det behövs nya skalningsmetoder för att skala bilder utan AA-filter. Sågtandningen syns dock lite även i orginalbilden.

/Karl
 
ANNONS