Annons

Äntligen Nikon D800

akterspegel

Aktiv medlem
Intressanta länkar! det är något speciellt med att fåtill sådana kort med bara en exponering! men det känns som att det kräva mycket övning för att fåtill det riktigt! väldigt vad har har snöat in på inova`s lampor, har ett par och dom är bra men inte så unika ändå..

Kan någon tipsa om en prisvärd slimmad väska som precis rymmer en d800 med en 50 1,4 monterad.
Hade en sådan till min D90 och det var en ful gammal väska men jag saknar den väldigt mycket, ofta så slänger jag bara med den kombon och saknar en så smidig väska som möjligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan någon tipsa om en prisvärd slimmad väska som precis rymmer en d800 med en 50 1,4 monterad.
En Nikon F med 50mm f/1.4 går precis i en Lowepro Apex 110AW.
En D800 är väl inte större än en F?
Väskan kostar cirka 300 kr, enligt Prisjakt. (Jag köpte den mycket billigare på Kjell & Co, men där säljs den tydligen inte längre).
 

iSolen.se

Guest
som sammanfattat hur det egentligen ligger till. Tycker det verkar otroligt att man i något läge, under samma förutsättningar, skall kunna få sämre bild med en 800 än med exempelvis en 700.

lma
Nej men lika bra/dålig upplösning är lätt att hitta exempel på och om det inte blir bättre med en D800 och anledningen för att köpa just en D800 var den högre upplösningen skulle man ju kunna ifrågasätta den motiveringen...

Jag själv är just efter den höga upplösningen och konstaterar också att alla mina objektiv fått svårare att prestera max, dvs med samma eller bättre upplösning än vad kameran har.


Jag hörde att Cyberfoto sålde D800 för 22 nånting i helgen, INKLUSIVE vertikalgrepp.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Grundregeln är att inget blir bättre än dess svagaste länk.
Därför inköptes ett Sigma EX 180 F/2.8 DG OS HSM som är ooooootroligt skarpt. Så äntligen har min kamera en värdig kompis.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 

iSolen.se

Guest
Tog några kort på månen som inte är i sin hela fas nu med D800E, men jag fick med en skum stjärn rörelse som syns ovanför månen.
Dessa stjärn rörelser brukar ju oftast bli sneda strck när man exponerar under en lång tid. Någon som vet vad detta beror på eller hur detta kan komma sig ?
Månen är inte rund och verkar ha rört sig i samma riktning som punkten.

Stativet har väl sjunkit ner i marken, du har flyttar på dig så du tryckt ner underlaget olika eller så slirar kulan lite. Eller kombinationer.

Bilden har alldeles för lång exponeringstid av flera anledningar, jorden hinner vrida på sig och allt är överexponerat, plus att som ovan konstaterats, grejerna har hunnit röra på sig.
 

Photocon

Aktiv medlem
Nej men lika bra/dålig upplösning är lätt att hitta exempel på och om det inte blir bättre med en D800 och anledningen för att köpa just en D800 var den högre upplösningen skulle man ju kunna ifrågasätta den motiveringen...

Jag själv är just efter den höga upplösningen och konstaterar också att alla mina objektiv fått svårare att prestera max, dvs med samma eller bättre upplösning än vad kameran har.


Jag hörde att Cyberfoto sålde D800 för 22 nånting i helgen, INKLUSIVE vertikalgrepp.

Jag förstår inte riktigt det här. Själv använder jag följande Nikongluggar:

14-24/2.8
24-70/2.8
60/2.8 macro
105/2.8 macro VR
85/1.8

Samtliga presterar bättre än med D3x/D3. De presterar också utmärkt med adapter på NEX-7 som är en APS-C med 24Mp och den motsvarar 50+ Mp i upplösning översatt till samma area som sensorn på D800.

//Lennart
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nej men lika bra/dålig upplösning är lätt att hitta exempel på och om det inte blir bättre med en D800 och anledningen för att köpa just en D800 var den högre upplösningen skulle man ju kunna ifrågasätta den motiveringen...

Jag själv är just efter den höga upplösningen och konstaterar också att alla mina objektiv fått svårare att prestera max, dvs med samma eller bättre upplösning än vad kameran har.


Jag hörde att Cyberfoto sålde D800 för 22 nånting i helgen, INKLUSIVE vertikalgrepp.
Hur har du mätt att "...alla mina objektiv fått svårare att prestera max, dvs med samma eller bättre upplösning än vad kameran har."?

Var vänlig åskådliggör hur dina objektiv får svårare att prestera max med D800 än med andra kameror.
 

iSolen.se

Guest
Hur har du mätt att "...alla mina objektiv fått svårare att prestera max, dvs med samma eller bättre upplösning än vad kameran har."?

Var vänlig åskådliggör hur dina objektiv får svårare att prestera max med D800 än med andra kameror.

D800 har högre upplösning, det är väl inte så konstigt att objektivens defekter blir synligare?

T ex CA syns tydligare om du vill ha ett exempel som inte är ren skärpa.
 

azek99

Aktiv medlem
D800 har högre upplösning, det är väl inte så konstigt att objektivens defekter blir synligare?

T ex CA syns tydligare om du vill ha ett exempel som inte är ren skärpa.
Så vid utskrift A3 med samma objektiv och motiv innehåller D800 bilden mer CA defekter än motsvarande från D3?
Förstår jag rätt?

/Anders
 

iSolen.se

Guest
Så vid utskrift A3 med samma objektiv och motiv innehåller D800 bilden mer CA defekter än motsvarande från D3?
Förstår jag rätt?

/Anders
Nej skalar man ner bilden (förutsätter att A3 är nedskalning) och jämför blir det nog väldigt likt.

Men då tittar vi ju inte på max prestanda längre.

Med en D800 kan du ju krama ur 50% mer upplösning än D3x, 150% mer än D3, det kanske man vill kunna utnyttja ibland. Eller hela tiden... :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Nej skalar man ner bilden (förutsätter att A3 är nedskalning) och jämför blir det nog väldigt likt.

Men då tittar vi ju inte på max prestanda längre.

Med en D800 kan du ju krama ur 50% mer upplösning än D3x, 150% mer än D3, det kanske man vill kunna utnyttja ibland. Eller hela tiden... :)
Nja, det där stämmer väl inte. D800 ger väl inte dubbel så hög upplösning som D3?
 

jeduven

Aktiv medlem
Nej skalar man ner bilden (förutsätter att A3 är nedskalning) och jämför blir det nog väldigt likt.

Men då tittar vi ju inte på max prestanda längre.

Med en D800 kan du ju krama ur 50% mer upplösning än D3x, 150% mer än D3, det kanske man vill kunna utnyttja ibland. Eller hela tiden... :)
Om du ALLTID betraktar dina bilder oskalade i 100% på skärm så kan jag förstå ditt resonemang men då tror jag att en D3200 kan leverera mer max prestanda och skulle passa dej bättre då en D3200 har ca 22% högre upplösning på skärm än vad en D800 har...

D800 har ca 22% högre upplösning än D3x och ca 73% högre än D3.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nu blev det väldigt mycket siffror och inga formler så vi andra som tycker detta är intressant kan ej rätta er och utnämna en vinnare i kampen om vem som hade rätt.

Vad jag kan säga om detta D800E kontra olika objektiv är väldigt svår bedömt på skärm. Men jämför jag med min tidigare Canon 7D så tycker jag inte det ser bättre ut på skärm idag med D800. Vad detta beror vet jag inte men skärmarna kommer ju inte i närheten av upplösningen.

Jag gluttar på en 32" i HD upplösning och det är ju inte specillt tätt pxelmässingt. Dpt 2073600 / 32 = 64800 P/tum men en stor nedskalning från dess 36 MP.

Mvh. /Lennart Edlund
 

Mesch

Aktiv medlem
En Nikon F med 50mm f/1.4 går precis i en Lowepro Apex 110AW.
En D800 är väl inte större än en F?
Väskan kostar cirka 300 kr, enligt Prisjakt. (Jag köpte den mycket billigare på Kjell & Co, men där säljs den tydligen inte längre).

Lowepro Passport Sling Black Art.nr: 155100 på Netonnet 465:-

Kan rymma lite mer jox ( tröja vattenflaska) om man expanderar den
 

akterspegel

Aktiv medlem
Lowepro Passport Sling Black Art.nr: 155100 på Netonnet 465:-

Kan rymma lite mer jox ( tröja vattenflaska) om man expanderar den
Jag har många väskor i alla storlekar förutom den allra mest slimmade så där går slingen bort då jag har flera i samma storlek.

Lowepro Apex 110AW verkar fin men D800 verkar vara lite för hög för den tyvärr..
 

jeduven

Aktiv medlem
Nu blev det väldigt mycket siffror och inga formler så vi andra som tycker detta är intressant kan ej rätta er och utnämna en vinnare i kampen om vem som hade rätt.

Vad jag kan säga om detta D800E kontra olika objektiv är väldigt svår bedömt på skärm. Men jämför jag med min tidigare Canon 7D så tycker jag inte det ser bättre ut på skärm idag med D800. Vad detta beror vet jag inte men skärmarna kommer ju inte i närheten av upplösningen.

Jag gluttar på en 32" i HD upplösning och det är ju inte specillt tätt pxelmässingt. Dpt 2073600 / 32 = 64800 P/tum men en stor nedskalning från dess 36 MP.

Mvh. /Lennart Edlund
En HD-skärm har väl 1980 x 1080 pixlar (1080 linjer i höjdled) och är den på 32 tum så blir den verkligen lågupplöst med sina ca 70 ppi och sämre än en normalskärm att granska bilder med. (antal pixlar diagonalt delat bilddiagonalen 32 tum. = ROT( 1980^2 + 1080^2)/32 ~ 70 ppi)

En normal datorskärm brukar hålla minst 94 ppi.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
En HD-skärm har väl 1980 x 1080 pixlar (1080 linjer i höjdled) och är den på 32 tum så blir den verkligen lågupplöst med sina ca 70 ppi och sämre än en normalskärm att granska bilder med. (antal pixlar diagonalt delat bilddiagonalen 32 tum. = ROT( 1980^2 + 1080^2)/32 ~ 70 ppi)

En normal datorskärm brukar hålla minst 94 ppi.
Leif HD skärmar har 1920 x 1080 men precis som du säger blir det inte lika upplöst som dator skärmar. Vad jag var ute efter i mitt lilla inhopp är just detta med större skärm inte är lika med hög upplöst bild.
Har en 60" TV och lika där HD och pga. betraktnings avståndet så störs man inte av detta. Ser fram emot 4K skärmar när priserna gått ned.

Mvh. /Lennart Edlund
 
ANNONS