Annons

Äntligen Nikon D800

Är verkligen de där bilderna äkta? Jag tycker det ser ut som montage, ta bilden på baksidan av kameran, tycker det ser ut som om batterigreppet är inklippt.

Eller?
 
Vi andra håller till i tråden om Sony A77/A65 där vi diskuterar ... Tja, de mesta utom just A77/A65 ... :)

Hoppa ut ur den där tråden nu, leksaker har du väl växt ifrån Martin? =D Allvarligt, förutsatt att det här är den färdiga produkten så känner jag en stor sorg över att dom har tagit bort af väljaren, det är en av egenskaperna jag gillar mest med min d700, samt att dom har gjort den mindre, hmmm, blandade känslor.
 
Hoppa ut ur den där tråden nu, leksaker har du väl växt ifrån Martin? =D Allvarligt, förutsatt att det här är den färdiga produkten så känner jag en stor sorg över att dom har tagit bort af väljaren, det är en av egenskaperna jag gillar mest med min d700, samt att dom har gjort den mindre, hmmm, blandade känslor.

Diskussionen där handlar i nuläget mest om naturlagar och Heisenbergs osäkerhetsprincip, inga leksaker det inte!

Annars har jag faktiskt just en A77 här bredvid tangentbordet. Ingen leksak det heller ... :)

Angående bilderna på en eventuell D800: Jag är till att börja med lite försiktig att tolka in för mycket i sådana här bilder, men, om vi accepterar dem tills vidare så kan jag tänka mig att man valt att lägga AF-väljarens funktion i menyerna istället (du kanske kan toggla AF-läget med Fn-knappen?).

Jag är (som tidigare nämnt i tråden) förbryllad över beteckningen D800 vilket namnmässigt låter som en uppgraderad D700, när kameran det ryktas om känns som något ganska annorlunda: snarare en "D3Xs utan batterigrep", dvs en kamera som handlar mer om upplösning än om hastighet och där D700 är, kanske inte en direkt motsats, men i alla fall en helt annorlunda prioriterad kamera.

Om de här spekulationerna stämmer så vill Nikon antagligen få en mer direkt konkurrent till Eos 5D (Mark II och en sannolikt inte allt för avlägsen Mark III) än vad D700 har varit. I en sådan kamera kan det nog vara viktigare med direktreglage för video än för att välja AF-läge. Ständigt dessa prioriteringar ...

Men, det är ju som sagt faktiskt bara rykten än så länge.
 
Hoppa ut ur den där tråden nu, leksaker har du väl växt ifrån Martin? =D Allvarligt, förutsatt att det här är den färdiga produkten så känner jag en stor sorg över att dom har tagit bort af väljaren, det är en av egenskaperna jag gillar mest med min d700, samt att dom har gjort den mindre, hmmm, blandade känslor.

De kanske har lagt den på knapp på framsidan där man väljer manuel/auto fokus a la D7000 se :
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD7000/images/allroundview.jpg

Då får man trycka in knappen och snurra på ett hjul tror jag, jag har ingen D7000 (ännu).
 
Är verkligen de där bilderna äkta? Jag tycker det ser ut som montage, ta bilden på baksidan av kameran, tycker det ser ut som om batterigreppet är inklippt.

Eller?

Ja, det är många som tycker det ser skumt ut men samtidigt är bilden tagen med extremt kort skärpedjup och kameran var inte helt vinkelrätt placerad. Det ser ut som bilden är tagen lite ovanifrån, det skulle kunna göra att batterigreppet hamnat ur fokus. På baksidan är t ex info-knappen också utan fokus, inte lika mycket som AF-on på greppet dock.
 
Bara jag som tycker att den verkar väldigt lik en Canon? Jag tror tyvärr på montage... Titta också på pekfingerhjulet, jag tycker det verkar vara taget i en annan vinkel än själva kameran.

Angående fokusväljare, så ser det ju ut som att det sitter en liknande den på D7000. Jag har för övrigt aldrig gillat den gamla, alldeles för lätt att byta läge av misstag.

Edit: Vet någon vilket datum som gäller nu?
 
Det skall li intressant att se hur kameran oh dess specifikationer ser ut den dag den lanseras, d.v.s. om den verkligen lanseras. Rykten är för mig fortfarande rykten och inte fakta.
 
Det är förstås amatörbilder det handlar om som inte är ljussatta. Nu är frågan om de är äkta eller inte? Personligen är jag ännu inte helt övertygad men NR brukar alltid ha rätt när de går ut så här hårt.

Lägg märke till att beteckningen är övertejpad så den kanske får ett annat namn än D800 vilket faktiskt skulle underlätta förvirringen då denna spec enligt min mening inte är D700ans efterträdare utan snarare en helt ny variant som ersätter D3x i användningsområde.

Fokusväljaren har försvunnit men det har även tillkommit en knapp på toppen (WB, Q, ISO, +????)

Trist design men vem hade förväntat sig en Phaseone kamera?
 
Visst är det så. Dessutom "stämmer" inte skärpedjupet heller.

Hoppas att bilden är ett montage, men att specsen stämmer tvivlar i alla fall inte jag på längre, dom har aldrig fel på NR när dom har gått ut med en "ryktad" produkt på det här viset, i så fall skulle det vara första gången.
 
Tyvärr verkar knappt en enda käft förstå detta numera. Det pratas nästan alltid om teknologi när det i själva verket är teknik som avses. Du kommer att få det jobbigt. ;)

Jo, fast jag kan ju trösta mig med att jag snart kan få byta kamera. Bilderna ser bra ut mindre men ända ett ganska fett grepp. Antar att OS är målet för Nikon vad gäller för lanseringen.
Bara hoppas att den blir så grym som alla önskar :)
 
Jo, fast jag kan ju trösta mig med att jag snart kan få byta kamera. Bilderna ser bra ut mindre men ända ett ganska fett grepp. Antar att OS är målet för Nikon vad gäller för lanseringen.
Bara hoppas att den blir så grym som alla önskar :)
Om den kommer att se ut sådär så kommer jag inte att köpa den, ser ut att ha ett klassiskt "krampgrepp" och min älskade af väljar spaken är borta. Hoppas att bilden är fejk, det ser ut som det i alla fall.
 
Jo, fast jag kan ju trösta mig med att jag snart kan få byta kamera. Bilderna ser bra ut mindre men ända ett ganska fett grepp. Antar att OS är målet för Nikon vad gäller för lanseringen.
Bara hoppas att den blir så grym som alla önskar :)

om ryktet stämmer så är detta en allroundkamera med högre upplösning än tex Canon 5dmk2, en nästa generation d700

En snabb sportkamera kommer och "enligt rykten" är upplösningen runt 24Mpixel
 
Bilderna ser väldigt äkta ut tycker jag. Om kameran är lika liten som en D7000 så måste jag nog plocka ner mina objektivannonser:) Tyvärr kommer den nog väga mer ändå.

En intressant detalj är att pekfingerhjulet inte angränsar direkt till gummit i underkant. Det var ett vanligt problem på övriga Nikonkameror, eftersom gummit mjuknar och till slut bromsar hjulet så att det blir nästan omöjligt att vrida. Såna små detaljer har jag svårt att tro att någon sitter och fejkar i Photoshop.
 
Fast.. jag blir ju inte lika exalterad som när D3 kom.. Kanske har jag vuxit ifrån systemkameror trots allt.. Jag vill ha en liten kamera.. just nu lutar det mer åt Panasonic GX1 (förutsatt att autofokusen är blixtsnabb även med 20mm/1.7 då förstås) även om D800 skulle ha 15 steg i dynamiskt omfång..
 
En intressant detalj är att pekfingerhjulet inte angränsar direkt till gummit i underkant. ... Såna små detaljer har jag svårt att tro att någon sitter och fejkar i Photoshop.
Det ser precis likadant ut på Nikons produktbilder på andra modeller. Fast där sitter hjulet inte i en konstig vinkel, som det gör på de här bilderna.
 
ANNONS