Falumas
Aktiv medlem
Det arbetssättet fungerar väl bra även om man använder bara ett kort?
Jag upplever att min buffert blir full snabbare när jag fotar i bägge formaten på ett kort med min D700. Något jag hoppas blir bättre med två kort.
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det arbetssättet fungerar väl bra även om man använder bara ett kort?
Jag upplever att min buffert blir full snabbare när jag fotar i bägge formaten på ett kort med min D700. Något jag hoppas blir bättre med två kort.
Dom flesta Mac:ar har snabba SD-kortsläsare som sitter direct på PCI-express-bussen. Så även om en Mac saknar modern teknologi så borde man kunna komma runt detta med snabba SD-kort istället för CF-korten.
Problemet blir bara att kameran då får jobba med 45MB/sek SDXC-kort istället för 60MB/sek CF-kort.
/Karl
Nu vet jag ju inte hur snabba de är i praktiken men nog finns sandisk sd-kort som är specade till 95MB/s.
Jag kommer att köra sd-kort i min D800, då jag bara har utrustning idag som använder sd-kort. (inkl. min mbp som har inbyggd läsare)
I alla fall till det visar sig att det inte duger för mina behov.
Ah, jag glömde att dagens ungdom alltid kör med serietagning.
och jag glömde att dagens gubbstruttar aldrig fotar mer än en bild i sekunden. När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.
/Karl
och jag glömde att dagens gubbstruttar aldrig fotar mer än en bild i sekunden. När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.
/Karl
Har du motordriven vridning av stativhuvudet? Om man ska vrida kameran för hand blir det väl svårt att få en jämn rörelse med 2 bps?När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.
/Karl
Varför sådant tempo? Hur klarar du det?
En svepande rörelse och att trycka på knappen 2ggr per sekund är inte så snabbt.
/Karl
Nej inte så snabbt, men varför? Om man vill göra ett panorama så låter det lite "slarvigt" i min öron.
Har du motordriven vridning av stativhuvudet? Om man ska vrida kameran för hand blir det väl svårt att få en jämn rörelse med 2 bps?
Så om jag hinner slänga iväg 300 bilder på 2.5min så blir det oftast bättre slutresultat mot att ta bilderna en och en med stativ och bättre måttning.
/Karl
Ok, 300 bilder. Hur stor blir den bilden?
Mina panoramor brukar landa på mellan 100MP och 900MP. 300 bilder brukar hamna 900MP då jag har ganska stor överlappning.
/Karl
Vilken brännvidd kör du när det blir 300 bilder? Med så många bilder blir det rimligtvis några vertikala rader också. Om man nu ska göra så stora bildfiler låter det ganska chansartat och faktiskt.... dumt, att köra handhållet och smacka av 2 bilder i sekunden. Att vara snabb pga solens rörelse har inte särskilt stor betydelse enligt min mening. Värre med människor och annat som rör sig.
Jag brukar köra med 200mm. Det blir definitivt många vertikala rader också. Jag brukar ofta avsluta med en 70mm serie också. I början missade jag ofta någon liten bit någonstans och kunde då fylla det med en 70mm-bit (det var ofta i himlen jag missade och där måste man nästan veta vilken bit som är 70mm för att se vart det är), men numera brukar det alltid sitta.
Det skall bli riktigt skoj med en D800, då kommer jag nog fixa min första Gigapixelbild. Med 200mm och 12MP räcker inte ens den vidsträkta vyn från en alptopp för att få ihop en Gigapixelbild.
/Karl