Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen pannkaka till Canon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet hur det är med kvaliteten hos Cosina?

Mycket hög och tämligen jämn när det gäller voigtländer och zeiss gluggarna, där visar de att de kan...att det sedan säkert kommer en del skit på lågbudgetsidan ur den fabriken är väl mer för att det är just lågbudget.

Men jag blir lite ilsk när de våldtar gamla och invanda namn så som color-skopar genom att sätta det på en vidvinkel! Skopar är klassisk voigtländers tessar-variant, color-prefixet är väl ok för det anger bara att det är en antireflexbehandlad glugg (men idag är ju alla gluggar det så man kan råga sig nyttan).

Likaså är det med heliar-namnet, det är också våldtaget och missbrukat.

Zeiss har gjort lite samma sak med en del av sina zoomar....kallar dem Vario-tessar när det inte har nått med tessar att göra!

Nåja...det är bra gluggar över lag iaf, jag vet inte just hur denna är men det lär man väl läsa in sig på under de närmaste veckorna.

Cosina var väl känt för många år sedan att hålla rätt låg kvalité bland piratmärken. Min egen lista då (bäst först) var:
- Tamron
- Sigma
- Vivitar
- Tokina
- Cosina
- Expert

Så Cosina stod inte högt på min lista iallafall. Men dom har väl slagit sig ihop med Voigtländer som är riktigt bra.

Min gissning är att det är en riktigt skarp glugg. Vi får väl se när dom första testerna dyker upp.

De gör som sagt objektiv under lite olika märken. Voigtländer är mycket bra. Jag använder pannkakan 40/2 på min D700 mest hela tiden, och det är faktiskt det enda objektiv jag ägt som kunnat tävla med 24-70 (Nikon då förstås) när det kommer till kontrast och färger vid stora bländaröppningar. Nackdelen är lite mer distorsion än hos större objektiv, samt redig vinjettering vid full bländaröppning.

Läs gärna min utförliga recension här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17977

Tillägg: Nu ljög jag lite. Även Nikkor 50/1,4 AF-S är i samma klass gällande kontrast och färg. Antagligen ganska ointressant för en Canotist, men rätt ska vara rätt;-)

Det var nog den mest omfattande recensionen jag läst på fotosidan! Mycket trevligt med bilderna också. Nu blev jag än mer sugen på ett 40mm :)

ANNONS
Götaplatsens Foto