Annons

Äntligen Sony Pro Service anmäl er nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Ja det låter vettigt det du skriver, men hur blir det när fotografyrket bantas ner till snart inga blir kvar.
Ditt svar var ju riktat till mig. Min kommentar består ju av personligt tyckande. Nu ställer du en annan fråga som nästan fordrar en kristallkula att skåda framtiden i. Så jag kan bara spekulera.

1/ Det kommer att finnas yrkesverksamma fotografer kvar (enl definitionen att de lever på sitt yrke) även långt in i framtiden. Men de kommer att vara färre-inte "utrotade". Det handlar naturligtvis om folk som kan tillhandahålla bilder i en kvalitet och form få andra behärskar.

2/ Den dagen vi inte behöver bilder kan jag inte ens se framför mig. Däremot inte nödvändigtvis "proffsbilder". Så i så fall får väl företagen som tillverkar utrustning och tillhandahåller service även anpassa sig till de användare som dominerar brukandet av utrustning. D v s intresserade och kunniga hobbyfotografer som ofta använder s k proutrustning.

Här har väl Canon och Nikon redan mjukat upp gränserna en del. Men båda kräver givetvis konsumtion av utrustning i viss form.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många bilder som används professionellt idag tas varken av fotografer som har s.k. proffsutrustning eller är fotografer till yrket. Idag finn de facto inga utrustningskrav utan bara krav på att själva bilden ska tillföra något till det media den presenteras i och vara av kommersiellt/allmänt intresse så att den kan användas som "flugpapper" och hålla kvar folk i gratismedia så man kan utsätta dem för reklamen som egentligen betalar gratis eller att den håller för att säljas i något betalmedia.
 

martinot

Aktiv medlem
Idag håller bilderna mycket högre kvalitet och jag har ju mycket att studera i det avseendet för Vaxholms helt perverterade näringsliv hyser åtminstone sex mäklarföretag som bor i själva stan, som har knappt 5000 bofasta invånare och drygt 10000 i kommunen och dessutom jobbar andra in mot Vaxholm och skärgården utifrån Stockholm och Täby inte minst. den andra delen av den infrastrukturen är bankerna och av dessa är alla de stora på plats i Vaxholm utom Nordea. Så fastigheter är Vaxholms helt dominerande huvudäffär. Annars säljs det väl bara lite servettter och inredningsbjäfs med maritimt tema. en del butiker är dessutom bara öppna ca 2 månader per år hur nu det kan vara någon idé.

Men kul nog så har två orädda kvinnor just öppnat" en fin atelje i vår förening. Det kan säkert funka för de har ett av de bästa lägena i stan på Hamngatan mitt i smeten. Men det mesta i bildväg som tas är nog turisternas mobilbilder. Det är rätt långt mellan folk med mer avancerade kameror.
Trevligt!

Appropå en helt annan sak; även om jag kan förstå mycket av kritiken emot Sonys Pro Service som disktueras (att den kostar pengar till skillnad ifrån konkurrenterna, att man skall passera en bildjurys granskning, etc) så tillbaka till lite av grundfrågan/tråden;

Finns Sonys Pro-service ens lanserad i Sverige, eller på något sätt ens tillgänglig för oss boende i Sverige?

Svårt att diskutera eventuella behörighetskrav och regler om tjänsten inte ens finns här.

Sonys Pro Service i USA gäller ju bara de som är boende/skrivna i USA, och samma sak för Tyskland (den enda Sony Proservice som jag känner till som funnits ett litet tag i Europa) att den endast gäller för fotografer som är boende/skrivna på adress i Tyskland.

Det kan mycket väl hända att den gör det, men det är något som jag isf själv missat helt (och inte heller sett någon i tråden besvara eller kommentera).

Jörgen Trued (TS som uppmanande Sony-ägare här att registerara sig); lite nyfiken; har du själv som svensk antagits eller accepterats som berättigad till Sonys Pro Service?
 

alfin

Aktiv medlem
Vad gäller utrustningskrav leder ju nästan alla sådana diskussioner tillbaks till anekdoten om Hemingway som berömde Ansel Adams bild ställandes frågan vilken kamera han använt.
Repliken kom snabbt då mr Adams i sin tur berömde Hemingways senaste roman med motfrågan vilken skrivmaskin han använt.
Är den anekdoten ens sann? Jag tror det är en skröna.
 

Photocon

Aktiv medlem
Är den anekdoten ens sann? Jag tror det är en skröna.
Det vet jag ärligt talat inte, men jag har fått den berättad för mig på en vidareutbildning för fotojournalister på den tiden jag var anställd pressfotograf,
Sann eller inte? Det finns de som svär på att den är sann men är den inte sann tycker jag det kvittar då den har en viktig substans i sig.

Någon måste ju i så fall "uppfunnit" den och denne "någon" tycker jag i så fall är värd en rejäl eloge.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan ju undra lite över varför man har trösklar som dessa i kommersiellt servicesäljning. Annars är det ju jättebra att även detta kommer på plats.
Ja, det är ju lite tramsigt. Jag begriper inte riktigt varför kameratillverkare (definitivt inte bara Sony) har så konstiga krav för att erbjuda bra service. Varför inte bara ta betalt för det? Servicekontrakt är inte direkt okända företeelser i andra sammanhang.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, det är ju lite tramsigt. Jag begriper inte riktigt varför kameratillverkare (definitivt inte bara Sony) har så konstiga krav för att erbjuda bra service. Varför inte bara ta betalt för det? Servicekontrakt är inte direkt okända företeelser i andra sammanhang.
Jag vet inte hur Sony resonerar i det här fallet (där får man nog fråga deras proffsvideofolk som hållit på länge med sådant här), men i fallet Canon och Nikon har nog det här att göra med att man - av goda skäl - alltid sett det som god marknadsföring att ha många yrkesfotografer som kör deras utrustning. Och att man därför genom åren hittat på olika sätt att locka yrkesfotografer till just sitt märke. Serviceprogram, gärna utan avgifter, är ett av dessa sätt. Ett annat exempel på samma filosofi är att bägge ofta har service på plats under stora arrangemang - service som är kostnadsfri för ackrediterade fotografer.

Sedan varierar villkoren över världen. Det är bara i Europa som Canons CPS är helt kostnadsfritt, i USA har de högre servicenivåerna (Guld, Platinum) en årsavgift. Är du amerikansk NPS-medlem har du 20 % rabatt på reparationer, något Nikon inte erbjuder här i Europa, men i gengäld måste du påvisa att du tjänar 100 % av din inkomst från fotografi medan det här i Europa räcker det att visa att du har någon slags inkomst från fotografi.

Kort sagt, sådana här program är en integrerad del av marknadsföringen och handlar mycket om att få yrkesfotografer att känna sig uppskattade i och med att de fungerar som en slags (sett till det stora hela) självfinansierade reklampelare.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag vore kommersiell fotograf så skulle jag hellre teckna ett servicekontrakt med min utrustningsleverantör än att larva mig med konstiga villkor för att få "gratis prioriterad service". Ett servicekontrakt brukar specificera tider och annat som leverantören lovar att uppfylla.

Dyrare än gratis, javisst, men å andra sidan brukar man få vad man betalar för.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är ju lite tramsigt. Jag begriper inte riktigt varför kameratillverkare (definitivt inte bara Sony) har så konstiga krav för att erbjuda bra service. Varför inte bara ta betalt för det? Servicekontrakt är inte direkt okända företeelser i andra sammanhang.
Precis! Jag tror bara att Sony gör det onödigt besvärligt för sig. Det vore väl bättre om de ägnade sig åt att få snurr på sin service istället för att lägga en massa tid på en helsvampig bedömningsexercis. Är det en service för fotografer vi talar om eller ett konståknings-VM?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om jag vore kommersiell fotograf så skulle jag hellre teckna ett servicekontrakt med min utrustningsleverantör än att larva mig med konstiga villkor för att få "gratis prioriterad service". Ett servicekontrakt brukar specificera tider och annat som leverantören lovar att uppfylla.

Dyrare än gratis, javisst, men å andra sidan brukar man få vad man betalar för.
Om nu tillverkarna är pigga på att ge service här i Europa kostnadsfritt, varför skulle man föredra att betala för samma sak? :)

Nu kan jag bara tala för hur det funkar med Canon och Nikon, men bägge anger tydligt vad som gäller för tider, låneprylar och andra serviceåtaganden från deras håll. Medlemsskap i CPS/NPS är (bland annat) just ett servicekontrakt. Dessutom brukar de vara bra på att hålla det de lovar. Så vad är problemet?

Och villkoren, tja, man kan väl tycka att de verkar lite byråkratiska, men så speciellt konstiga är de ju inte.
 

martinot

Aktiv medlem
Precis! Jag tror bara att Sony gör det onödigt besvärligt för sig. Det vore väl bättre om de ägnade sig åt att få snurr på sin service istället för att lägga en massa tid på en helsvampig bedömningsexercis. Är det en service för fotografer vi talar om eller ett konståknings-VM?
Finns servicen ens, oavsett om gratis eller årsavgiftsfinasierad, i något Europeiskt land förutom Tyskland (tror den funnits där iaf något års tid nu)?

Sony har ju haft servicen i flera år i USA och Asien (främst Japan, men numera en 5-6 länder). Nu verkar ju även Australien vara på gång enligt Matt G i videolänken ovan.

Känns inte som om Sony direkt prioriterar Europa?

Lite märkligt tycker jag då det känns som om Sony är verkligt stora här. Iaf är de den absolut största och klart dominerande tillverkaren av spegellöst (alla kategorier).

(Eller så är de bara dåliga på att göra reklam för tjänsten, eller planerna för den, så att ingen känner till det.)

Någon som vet något mer om nuvarande status, eller framtida planer, i Sverige?
 

snap01

Aktiv medlem
Om jag vore kommersiell fotograf så skulle jag hellre teckna ett servicekontrakt med min utrustningsleverantör än att larva mig med konstiga villkor för att få "gratis prioriterad service". Ett servicekontrakt brukar specificera tider och annat som leverantören lovar att uppfylla.

Dyrare än gratis, javisst, men å andra sidan brukar man få vad man betalar för.
visst nikons pro service är gratis med bara krav på att du har tillräckligt mycket pro kameror/objektiv o kraven är inte höga typ 2 hus o 3 objektiv om jag minns rätt o vilken yrkesfotograf har inte det? sedan krav två att du är yrkesfotografer då får du visa upp ditt reg bevis tex.

Nej tack till service kontrakt finns många som har det på tex stora skrivare på kontor dyrt o inte ett dugg bra i dom flesta fall.Nikons kamera pro funkar 100% så nöjd på den biten med dom sedan att kameran bara rullar på gör inte saken sämre.
 

snap01

Aktiv medlem
Om nu tillverkarna är pigga på att ge service här i Europa kostnadsfritt, varför skulle man föredra att betala för samma sak? :)

Nu kan jag bara tala för hur det funkar med Canon och Nikon, men bägge anger tydligt vad som gäller för tider, låneprylar och andra serviceåtaganden från deras håll. Medlemsskap i CPS/NPS är (bland annat) just ett servicekontrakt. Dessutom brukar de vara bra på att hålla det de lovar. Så vad är problemet?

Och villkoren, tja, man kan väl tycka att de verkar lite byråkratiska, men så speciellt konstiga är de ju inte.
att få fotografer att byta märke till sony från jättarna ca/ni då krävs det att man har
-komplett serie objektiv allt från tilt shift optik till macro med tillbehör ljusstarka porträtt optik osv
-LIKA BRA ELLER BÄTTRE SERVICE för pro fotograferna
-bättre kameror eller likvärdiga

den dagen dom har det då kan sony börja ta marknadsandelar o då kommer vi kunna se sony produkter o en champinjons leauge final o inte bara vita canon linser blandat med nikons svarta.

Sedan är jag tveksam till sonys prissättning jag tror dom skulle behöva vara betydligt mer agressiv i den för att (köpa) över profotografer för männsikan är flockdjur skulle andra se att den tex bästa golf fotografen tex bytt till sony så kommer andra ta efter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej Canon/Nikon har mutat in ett super, superstarkt revir som är oerhört svårt att rubba för någon annan tillverkare av kameror. Så är det bara. Det är så mycket mera inblandat än bara ren kamerakvalitet. M.A. är inne på den fantastiska reklampelare som C/N får per automatik, mycket värdefull som C/N är så medvetna om, förmodligen helt avgörande för deras stora framgångar.


Se även Lennart Aspmans inlägg, där han syftar på att allt handlar inte om bara pressens arbetsredskap, det fins andra fotografer som inte behöver 1DXMII eller D5 för att ta professionella bilder, hur man nu skall definiera prostatus, att man äger Prokameror och utrustning behöver inte alltid betyda automatisk framgång även om viljan fins där.


Sony behöver väl i första hand se till att ha en vanlig bra service och tillgänglighet, dom har ju bommat igen stationer här om året.



Vänligen.
//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Finns servicen ens, oavsett om gratis eller årsavgiftsfinasierad, i något Europeiskt land förutom Tyskland (tror den funnits där iaf något års tid nu)?

Sony har ju haft servicen i flera år i USA och Asien (främst Japan, men numera en 5-6 länder). Nu verkar ju även Australien vara på gång enligt Matt G i videolänken ovan.

Känns inte som om Sony direkt prioriterar Europa?

Lite märkligt tycker jag då det känns som om Sony är verkligt stora här. Iaf är de den absolut största och klart dominerande tillverkaren av spegellöst (alla kategorier).

(Eller så är de bara dåliga på att göra reklam för tjänsten, eller planerna för den, så att ingen känner till det.)

Någon som vet något mer om nuvarande status, eller framtida planer, i Sverige?

Är det något som slagit mig genom åren så är det hur dåliga just Sony själva är på att puffa för sig och sina produkter. De har också varit usla på att stöda återförsäljarna även om de nu blivit en aning bättre. Tvärtom så är det ju så att det är användarna själva som genom sina "användarhistorier - user stories" dragit Sony framåt. Youtube är fullt av "review-videos" som gör indirekt reklam för Sony. Den utförs av folk som inte alls är anställda av Sony utan gör det av andra orsaker - ofta oklart vilka.

Så att de gör stolpe ut med servicelanseringen är bara helt i linje med vad vi sett tidigare och vad vi kunnat förvänta oss. Sony-business as usual alltså.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej Canon/Nikon har mutat in ett super, superstarkt revir som är oerhört svårt att rubba för någon annan tillverkare av kameror.
Om vi talar om den relativt lilla nischen av heltidsanställda press- och sportfotografer så håller jag med. Men sett till hela kakan av "proffsmarknaden" - en salig frilansande blandning av porträtt-, natur-, event-, dokumentär-, fastighets-, produkt- eller modefotografer och mängder av andra kategorier, på hel- eller deltid, så är inte Canons och Nikons grepp om marknaden på något sätt omöjligt att rubba. Faktum är att Sony redan tar marknadsandelar.

Sedan kan jag hålla med Sten-Åke att de ibland agerar sin egen värsta fiende, man skulle till exempel kunna skriva en mindre bok bara om alla de sätt de lyckats reta upp fotohandlare genom åren. Men samtidigt får jag säga att de verkar lära sig av misstagen, och det snabbt. De vill bli bättre och så länge de har den attityden har de en god chans att lyckas.
 

Photocon

Aktiv medlem
Om vi talar om den relativt lilla nischen av heltidsanställda press- och sportfotografer så håller jag med. Men sett till hela kakan av "proffsmarknaden" - en salig frilansande blandning av porträtt-, natur-, event-, dokumentär-, fastighets-, produkt- eller modefotografer och mängder av andra kategorier, på hel- eller deltid, så är inte Canons och Nikons grepp om marknaden på något sätt omöjligt att rubba. Faktum är att Sony redan tar marknadsandelar.

Sedan kan jag hålla med Sten-Åke att de ibland agerar sin egen värsta fiende, man skulle till exempel kunna skriva en mindre bok bara om alla de sätt de lyckats reta upp fotohandlare genom åren. Men samtidigt får jag säga att de verkar lära sig av misstagen, och det snabbt. De vill bli bättre och så länge de har den attityden har de en god chans att lyckas.
Om jag hade ett karbonpapper skulle jag lägga det mellan ditt inlägg och mina tankar som sammanfaller ganska exakt med varandra. Gäller även Sten-Åkes inlägg om att Sony på något konstigt sätt ibland lyckas med den negativa bedriften att motarbeta sig själv.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
att få fotografer att byta märke till sony från jättarna ca/ni då krävs det att man har
-komplett serie objektiv allt från tilt shift optik till macro med tillbehör ljusstarka porträtt optik osv
-LIKA BRA ELLER BÄTTRE SERVICE för pro fotograferna
-bättre kameror eller likvärdiga

den dagen dom har det då kan sony börja ta marknadsandelar o då kommer vi kunna se sony produkter o en champinjons leauge final o inte bara vita canon linser blandat med nikons svarta.

Sedan är jag tveksam till sonys prissättning jag tror dom skulle behöva vara betydligt mer agressiv i den för att (köpa) över profotografer för männsikan är flockdjur skulle andra se att den tex bästa golf fotografen tex bytt till sony så kommer andra ta efter.
Det som är fel med Sonys prispolitik är att de inte fattat att de är nya i grannskapet om man säger så. Det hör nog till att man får prisa sig in lite. Den självbilden har Sony inte haft som bolag men de har inte fattat att just på systemkameramarknaden är de faktiskt nybörjare, även om de har lärt sig mycket snabbt för det är inte ens tre år sedan de släppte de första A7:eek:rna. Men det kanske hänge ihop med att de är stora på andra segment och inte tycker sig behöva be om ursäkt på några plan.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det som är fel med Sonys prispolitik är att de inte fattat att de är nya i grannskapet om man säger så. Det hör nog till att man får prisa sig in lite. Den självbilden har Sony inte haft som bolag men de har inte fattat att just på systemkameramarknaden är de faktiskt nybörjare, även om de har lärt sig mycket snabbt för det är inte ens tre år sedan de släppte de första A7:eek:rna. Men det kanske hänge ihop med att de är stora på andra segment och inte tycker sig behöva be om ursäkt på några plan.
Visst kan man hänga upp sig på prissättningen. Jag gör det på många av deras fotoprodukter. Men historiskt har det inte hindrat folk från att köpa om de verkligen TROR att de köper bland det yppersta på marknaden.

Fast jag ger dig ändå rätt därvidlag för jag tror inte heller Sony är riktigt där i folks medvetande ännu.

Nu får jag väl f-n för att jag skriver följande: Jag tror att Sony, innan A7-serien kom, hade behövt presentera en fullstor dslr som presterade som exempelvis Nikon D3, D3X eller Canons motsvarigheter. Man var väldigt nära med A900 som i mångt och mycket kunde mäta sig med en D3X.
Den var dock aningen omodern när den kom och dess nackdelar var bristande lågljusprestanda, avsaknad av LV och ingen video samt en något sämre följande AF. Sekvbenstagning med 5bps och DR låg ju nära D3X och överglänste Eos 1DsMkII vad gäller DR och sekvens (men inte AF förutom single-shot).

Sony hävdade till försvar att A900 var en kamera för de "riktigt intresserade fotograferna som kom från filmvärlden och inte ville ha en massa bjäfs utan en dslr man kunde känna sig hemma med. Trots det hade kameran inbyggd SSS. Sökaren höll dock högsta klass.

En snabbare variant av den välbyggda A900 med exempelvis 16 mp, LV, video hade kanske inte suttit illa. De hade ju sina A-mount 24-70/2.8, 70-200/2.8, 135/1.8, 16-35/2.8, 70-400/4-5.6 m fl objektiv ur både Zeiss och G-serien.

Jag tror alltså att det var ett misstag men gjorde där. Och det går knappast att rätta till nu i efterhand.

//Lennart
 
ANNONS