Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är denna bild förlorad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
När jag tittade igenom mina exponeringar så blev jag överaskad över denna, tagen med min Nikon D70 (Jpeg). Halva bilden är liksom förskjuten och missfärgad - synd på det motivet.

Bilden är tagen för c:a ett år sedan och jag har aldrig upplevt detta varken före eller efter. Det har hänt bara med denna bild. Vad beror detta på?

Är bilden helt förlorad eller går den att restaurera?

/Göran

Bilagor

• dsc_0121c.jpg
    dsc_0121c.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,243
Oj vad har hänt??

Förlorad ... mjaa kanske men det är ett fint snitt så du kanske skulle kunna justera den nedre delan av bilden till det bättre!

Testade mycket snabbt, liten bild men det ska nog kunna funka men man behöver orginalet för att clona lite samt att fixa en snyggare övergång än jag gjort!
Tror kanske aldrig att det kommer försvinna helt men nästan iaf :)

http://i4.photobucket.com/albums/y108/skanerost/dsc_0121c.jpg

Senast ändrad:
Något liknande dök upp på några bilder i min dator och det var bara en förvarning till att hårddisken var på väg att gå.
Några bilder hade sparats i trasiga sektorer och gick inte att rädda. Jag fick skaffa en ny hårddisk. Som tur var hade jag nästan allt på cd. Men jag har sett senare att flera bilder på den trasiga disken har uppvisat skador. Och det är bilder som var ok när jag tittade på dem tidigare.

johan

Voxa skrev:
Vad beror detta på?
Det är datakorruption. Bildfilen har fått en eller flera bitar förändrade vilket gör att resten av filen förändras i avkomprimeringen. Korruptionen var inte så allvarlig att JPEG-avkodningsrutinen "dör" utan den ger bara ifrån sig "dåligt data" (rättare sagt annat bilddata än det som skulle sparats).

Är bilden helt förlorad eller går den att restaurera?
Det finns väl två sätt. Det ena, mer praktiskt genomförbara, är Thomas inne på. Eftersom man har en klar avgränsad yta kan du fixa till färgerna på den undre delen av bilden och kanske klona över eller beskära bort de "dåliga" bildblocken.

En annan, teoretiskt möjligt, väg är att hitta det bildblock där korruptionen uppstått och försöka korrigera den. Att göra något sådant kräver att man är såpass insatt i JPEG-komprimering att man kan förstå filformatet och blockstrukturen i en JPEG-ström (långt över min förmåga måste jag säga). Jag har aldrig hört någon som lagat en bild på detta sätt och det kräver nog en hel del kunskap och tålamod. (Dock vet jag att det finns en kille som skrev ett verktyg för att gå in i en JPEG-bild och redigera bort en pixel i ett enskilt bildblock utan att påverka de andra bildblocken. Det är lite samma grundidé men säkerligen lättare.)

Det jag skulle oroa mig mest för är lagringsmediat du har de trasiga bilderna på. Hur uppkom korruptionen? Var det något diskfel som kanske indikerar att disken börjar bli dålig, var det en häftig stöt som gjorde att läshuvudena stötte till skivorna i hårddisken eller något program som (oavsiktligt?) ändrade på lite data? För att vara säker bör du kanske göra en backup av dina bilder (och andra viktiga filer) på dessa media och köra någon form av diagnosprogram (om det är en hårddisk de låg på).

Detta är tyvärr ett ganska sannolikt scenario för digitalfotografer, som bara har sina bilder på ett ställe, förr eller senare (inte ens multipla ställen är någon garanti men risken för att alla ska gå sönder ungefär samtidigt minskar). Nu hade du turen att det ändå gick att få ut någorlunda vettigt data ur filen. Har man otur är den trunkerad eller helt sabbad så alla program vägrar öppna den.

Hoppas att det ordnar sig till slut.

Calle, gjorde du en manuell färgkorrigering, eller använde du PS CS verktyg för att matcha färger?

Re: Re: Är denna bild förlorad?

jollaTT skrev:
Något liknande dök upp på några bilder i min dator och det var bara en förvarning till att hårddisken var på väg att gå.

Tack för den tanken Johan, skulle aldrig ha kommit på den själv eftersom hela mitt focus (. . . ) låg på kameran . .

maxzomborszki skrev:
Det är datakorruption. Bildfilen har fått en eller flera bitar förändrade vilket gör att resten av filen förändras i avkomprimeringen. Korruptionen var inte så allvarlig att JPEG-avkodningsrutinen "dör" utan den ger bara ifrån sig "dåligt data" (rättare sagt annat bilddata än det som skulle sparats).

Det jag skulle oroa mig mest för är lagringsmediat du har de trasiga bilderna på. Hur uppkom korruptionen? Var det något diskfel som kanske indikerar att disken börjar bli dålig, var det en häftig stöt som gjorde att läshuvudena stötte till skivorna i hårddisken eller något program som (oavsiktligt?) ändrade på lite data?

Det börjar klarna, tror jag.
Eftersom jag bara haft kameran för ögonen har jag inte tänkt på de möjligheter som ni, Max och Johan, pekar på - min dator är relativt ny och har aldrig krånglat så den har jag heller inte tänkt på. (Jag såg inte detta heller på kameran vad jag kan påminna mej. Dels så var det många bilder, man tittar inte så noga på alla, och dels är displayen egentligen inte till för att fingranska bilder på).

Återsår då detta: Bilden är tagen efter "The Great Ocean Road" längs Victorias sydkust (Australien, faktiskt på julafton 2004).

Sedan lade jag över bilderna från mina minneskort på ett internetcaffé och omformatterade korten därefer. Här finns nog källor till fel på bildfilen:

1) Programmet som användes vid CD-bränningen - jag var helt obekant med det programmet men det var lätt att använda.
2) Datorn som användes vid bränningen av CD:n. Data kan ju skadas vid mellanlagringen om disken eller överföringen felade.
3) Kanske CD-brännarens buffertlagring (om det fungerar så) har felat, etc.

Således; jag har bilden på CD men den ser alltså ut så här. Troligen inget fel på kameran, vilket känns skönt. Min enda chans att rädda bilden är väl då i PS - tack för alla tips! - att gå in i själva filen och peta känns dels osäkert (om det går), dels, som Max skriver, tålamodsprövande, och dessutom i skrivande stund obekant för mej hur man gör, så det får nog vara för en enda sketen bild bland tusen andra.

maxzomborszki skrev:
För att vara säker bör du kanske göra en backup av dina bilder (och andra viktiga filer) på dessa media och köra någon form av diagnosprogram (om det är en hårddisk de låg på).

Jag tar regelbundet backup från min dator. Till CD f.n.

Många tack för bra uppslag från er alla!

Mvh/Göran

Senast ändrad:
Nu har jag jobbat lite i PS. Tålamodsprövande bara det att justera pixlar, färger osv. Duger resultatet (för skärmvisning och fotoalbumet)?

Bilagor

• dsc_0121rfotoscmp.jpg
    dsc_0121rfotoscmp.jpg
    49.5 KB · Visningar: 776
Joi skrev:
ser ganska bra ut men den lutar litet, annars dvårt att bedömma så liten bild.

Jo, det lutar lite men objektivet visar "jordens rundning" så jag har inte brytt mej. Appropås det, vad kommer denna rundning av, ser det av och till på andra bilder också. Går detta att räta ut i PS åxå?
/Göran

Har inte hunnit testa så mycket än, har haft så mycket annat för mig. Jag började lite direkt när jag fick den, men då krashade datorn efter ett tag, och jag hade givetvis glömt att spara :S

Walle skrev:
Har inte hunnit testa så mycket än, har haft så mycket annat för mig. Jag började lite direkt när jag fick den, men då krashade datorn efter ett tag, och jag hade givetvis glömt att spara :S

OK, känn ingen press . . men . . . förlorade du Bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto