Re: Re: Är denna bild förlorad?
jollaTT skrev:
Något liknande dök upp på några bilder i min dator och det var bara en förvarning till att hårddisken var på väg att gå.
Tack för den tanken Johan, skulle aldrig ha kommit på den själv eftersom hela mitt focus (. . . ) låg på kameran . .
maxzomborszki skrev:
Det är datakorruption. Bildfilen har fått en eller flera bitar förändrade vilket gör att resten av filen förändras i avkomprimeringen. Korruptionen var inte så allvarlig att JPEG-avkodningsrutinen "dör" utan den ger bara ifrån sig "dåligt data" (rättare sagt annat bilddata än det som skulle sparats).
Det jag skulle oroa mig mest för är lagringsmediat du har de trasiga bilderna på. Hur uppkom korruptionen? Var det något diskfel som kanske indikerar att disken börjar bli dålig, var det en häftig stöt som gjorde att läshuvudena stötte till skivorna i hårddisken eller något program som (oavsiktligt?) ändrade på lite data?
Det börjar klarna, tror jag.
Eftersom jag bara haft kameran för ögonen har jag inte tänkt på de möjligheter som ni, Max och Johan, pekar på - min dator är relativt ny och har aldrig krånglat så den har jag heller inte tänkt på. (Jag såg inte detta heller på kameran vad jag kan påminna mej. Dels så var det många bilder, man tittar inte så noga på alla, och dels är displayen egentligen inte till för att fingranska bilder på).
Återsår då detta: Bilden är tagen efter "The Great Ocean Road" längs Victorias sydkust (Australien, faktiskt på julafton 2004).
Sedan lade jag över bilderna från mina minneskort på ett internetcaffé och omformatterade korten därefer. Här finns nog källor till fel på bildfilen:
1) Programmet som användes vid CD-bränningen - jag var helt obekant med det programmet men det var lätt att använda.
2) Datorn som användes vid bränningen av CD:n. Data kan ju skadas vid mellanlagringen om disken eller överföringen felade.
3) Kanske CD-brännarens buffertlagring (om det fungerar så) har felat, etc.
Således; jag har bilden på CD men den ser alltså ut så här. Troligen inget fel på kameran, vilket känns skönt. Min enda chans att rädda bilden är väl då i PS - tack för alla tips! - att gå in i själva filen och peta känns dels osäkert (om det går), dels, som Max skriver, tålamodsprövande, och dessutom i skrivande stund obekant för mej hur man gör, så det får nog vara för en enda sketen bild bland tusen andra.
maxzomborszki skrev:
För att vara säker bör du kanske göra en backup av dina bilder (och andra viktiga filer) på dessa media och köra någon form av diagnosprogram (om det är en hårddisk de låg på).
Jag tar regelbundet backup från min dator. Till CD f.n.
Många tack för bra uppslag från er alla!
Mvh/Göran