Annons

Är det bara att slänga den analoga?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonna72

Avslutat medlemskap
Hej!
Vet inte om jag hamnat rätt bland forumen. Har en Canon EOS Rebel (köpt i USA, tror den motsvarar EOS 1000) som är från 1992. Den har legat oanvänd i ett år eller två och när jag förra veckan plockade fram det blev det bara fiasko. Köpte sprillans nya batterier till min blixt (Speedlite 200E) och fotade gladeligen en rulle. Bytte film och vips, blixten fungerade inte längre! Det lyser rött=blixten är laddad men när jag trycker av händer ingenting. Problem två: Fick hem de framkallade bilderna från första filmen. Till min stora förvåning och besvikelse är över hälften av bilderna till stor del täckta av en svart ridå! Alltså något slags slutarfel antar jag. Ringde en Canon-reperatör i Malmö som bara sa att det finns inga nya delar till så gamla kameror... Aaaaaargh! Är det bara att slänga den???? Någon som har tips och råd?
Tack på förhand!
Annett

Kameran behöver inte vara sönder. Du kanske hade för snabb slutartid inställt och då hinner inte blixtsynket med. Resultatet blir att en del av slutaren syns i bilden.

EOS 1000 har väl 1/90s som snabbaste synktid.

Troligen lirar kameran helt rätt med sin ordinarie blixt i autoläge. Men det är inte sagt att varje Canonblixt passar ihop med varje Canonhus.

Troligtvis handlar det om ett inställningsfel (synktyp första ridån eller sista, förblixt, mätmodell etc!). Hittar man inget där får man kolla om blixten och kameran överhuvud taget kan fungera på "full auto" på båda. Ofta finns det då ett "stollesäkert" läge, (full manuell?) som går att bruka i så fall.

Ta en rulle utan blixt, så vet du lite mer om hur kameran mår. Om slutaren krånglar så borde du få med den på bild även utan blixt.

Tack för alla svar! Ja, jag får väl ta klart filmen i kameran utan blixt och se om slutaren syns då med... Gör den det så är det väl bara att ge upp. Begriper dock fortfarande inte varför blixten lade av. Det är den enda blixt jag använt tillsammans med denna kamera (köpt vid samma tillfälle) och den har alltid fungerat. Visst vill jag ha en digital och hade i vilket fall tänkt börja spara till en. :) Men tyckte inte det var så bråttom eftersom jag ändå hade en fungerande systemkamera... Hade var väl ordet, suck. Kan man använda alla Canon EF-objektiv till tex en EOS 400D? Har en 35-80 och en 75-300. Surfade runt lite oc letade blixtar på nätet innan jag fick tillbaka den framkallade rullen och såg till min fasa hur makalöst dyra de var!!! Hu, finns de inga så enkla blixtar som den jag har längre..? ;-) Köpte hela min utrustning (hus, de två objektiven, blixten, stadigt stativ, film, batterier, väska, skylightfilter) för strax under 4.500 kr. Those were the days! :-D

jonna72 skrev:
..... Kan man använda alla Canon EF-objektiv till tex en EOS 400D? Har en 35-80 och en 75-300. ........ Hu, finns de inga så enkla blixtar som den jag har längre..? ;-) ......

Alla EF objektiv passar till 400D.
Du behöver inte köpa en dyr 430EX blixt.
Ibland finns den enklare 380EX begagnad för ca 700 kronor. Fungerar bra med EOS digitala. OBS att det måste vara en EX blixt. EZ fungerar inte!
Finns även bra "Canon E-TTL kompatibla" Sigma och nu även en japansk "Nissin" blixt för ca 1500.-

Ett alternativ till en ny 400D är en beg 350D eller varför inte en 10D (mycket bra o rejäl). Finns många beg nu.

Tack för tipsen! Jag är inte så bevandrad i tekniken... Älskar bilder men blir lätt uttråkad av teknik. ;-)

Kan vara att du har oxid på kontakterna i blixtskon resp på blixten. Tvätta dom små mässings/guldplupparna på blixtkontakterna med en topz fuktad i lite sprit - inte aceton eller thinner! - och se om saker fixar till sej. Tänkte på en grej till..om blixt o kamera ska köra på full automatik med blixt måste väl blixten stå i TTL-läge eller motsvarande? Och kameran har väl ett blixt-läge, men det antar jag att du hittat. Lycka till!

/R

Det väl så att alla kameror mår dåligt av att ligga oanvända en längre tid! Slutaren mår inte bra av det! Man får helt enkelt plocka fram den i bland och spänna slutaren och trycka av lite, annars pajar den!

Hoppsan... Det visste jag faktiskt inte. Fast det borde jag ju kunnat räkna ut logiskt sett... :) Allt (inklusive en själv!) blir ju litta stelt när det inte används. ;-)

Och den blev ju faktiskt flitigt använd ända tills jag köpte en liten Canon IXUS 400. Efter det har den blivit sorgligt försummad. Det är ju så mycket lättare/roligare/billigare/snabbare att jobba digitalt. Fast man blir ju lite begränsad av en liten pocketkamera...

"Tänkte på en grej till..om blixt o kamera ska köra på full automatik med blixt måste väl blixten stå i TTL-läge eller motsvarande? Och kameran har väl ett blixt-läge, men det antar jag att du hittat."

Hmmm, men risk för att vara tekniskt komplett idiot, men vad är TTL-läge? Blixtläge på kameran? Ingen aning... Som sagt, allt har alltid fungerat perfekt, både med och utan blixt. Fram tills nu...

ANNONS
Götaplatsens Foto