Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det dumt att använda dammvippa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag brukar ladda mina storformatshållare i en påse från Calumet (kommer inte ihåg vad det heter).

Det funkar smidigt, men ibland får man in damm på negativet när man laddar (hållaren har jag inte problem med).

Nu undrar jag om man tex när man har laddat filmen skulle ta en liten dammvippa och dra försiktigt över filmen (jag tror inte man skulle repa om man tar försiktigt), men det jag undrar är om man genom att göra det laddar upp filmen också, så den kan dra åt sig damm när man väl exponerar filmen (dammet från tex bälgen)?

/ Marcus

Går det nte att torka försiktigt med en antistat-trasa? Sån brukar jag använda i mörkrummet och den funkar jättebra till negativ där...men jag vet ju inte riktigt hur det funkar med din storformatskamera iofs...

-Catherine- skrev:
Går det nte att torka försiktigt med en antistat-trasa? Sån brukar jag använda i mörkrummet och den funkar jättebra till negativ där...men jag vet ju inte riktigt hur det funkar med din storformatskamera iofs...

Jag brukar använda den för att torka av glaset på scannern. Jag köpte precis en ny, för jag antar att de slutar funka efter en tid (min var nog över ett år gammal), men den som jag köpte dammade massa när jag tog ur den (eller rättare sagt, det var inte damm utan trådar från trasan).

Den kostar ju bara dryg 50 spänn, så jag orkar inte åka tillbaks till Scandinavianphoto och klaga, men samtidigt känner jag inte för att använda en liknande på negativen, då jag inte kan se resultatet (det kan ju ändå du göra i mörkrummet)

/ Marcus

Hmmm...vad synd att du inte var nöjd med den nya trasan då, alltid irriterande när grejor man köper inte håller måttet.

Då kanske det är bättre med en dammvippa isf, men jag instämmer lite i din oro om statisk elektricitet, det finns nog en lite risk för det...men det kanske är så litet så att det inte märks? Går det att komma åt att rengöra insidan av bälgen innan du exponerar? Isf kanske det skulle funka som en liten försäkring att det inte dammar från bälgen iaf...

Äsch, vad vet jag..jag är okunnig så du bör nog strunta i mina taffliga råd :p

OM det kan vara ngn tröst så hyser jag den allra största respekt för ditt arbete och dina vackra bilder, jag kommer ALDRIG nå upp till den nivå du ligger på...

Ja, det är surt när man får grisen i säcken (fast det var en genomskinlig säck...)

Jo, jag kan komma åt bälgen, då jag vid varje fototillfälle bygger ihop kameran (den får inte plats i hopbyggtläge i min väska), men som du vet så räcker det med ett dammkorn för att man måste retuschera och det är inte kul.

Jag kommer aldrig strunta i dina råd, du har ju för sjutton framkallat C-41. Det tycker jag är imponerande.

Och det är alltid till tröst när man får höra att ens bilder är vackra och inspierande :)

Men jag brukar säga att det är inte jag som gör bilderna, utan det är mina modeller. Jag trycker ju bara på en liten knapp :)

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Men jag brukar säga att det är inte jag som gör bilderna, utan det är mina modeller. Jag trycker ju bara på en liten knapp :)

/ Marcus
EN sådan knapp önskar många...

Man kan ju prova en gg.
Den största risken borde vara antistaturladdningar. Om det nu blir sådana så visar de sig som prickar på filmen.

Erik Schalin skrev:
EN sådan knapp önskar många...

Man kan ju prova en gg.
Den största risken borde vara antistaturladdningar. Om det nu blir sådana så visar de sig som prickar på filmen.

Och med antistaturladdningar, menar du fysiska skador på filmen eller att dammet dras till sig till dessa platser?

/ Marcus

Det finns även antistat-borstar i olika bredd för negativ. De är visserligen dyra men fungerar bra för negativ i mörkrummet som jag upplever det. Ha fått betydligt mindre problem med damm på negativen där sedan jag började använda en sådan. När man dragit borsten över negativet kan man även blåsa bort dammet lättare efteråt om det skulle sitta kvar några då. Eftersom filmen avladdas av borsten dras inte dammkornen fast i negativet.

Brummelisa skrev:
Och med antistaturladdningar, menar du fysiska skador på filmen eller att dammet dras till sig till dessa platser?

/ Marcus
Äldre mekaniska kameror kunde ibland skapa sig statisk elektricitet när man drog fram filmen fort i torr väderlek (normalt kallt). Det blir urladdningar som exponerar filmen som prickar.

Vill du låna en antistatborste så hör av dig. Jag har en liten för 35mm film i mörkrummet. Några dagar skall väl kunna leva utan den. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto