andgi skrev:
Jag tror inte påståendena i början av tråden var till räckligt tydliga för att det skall gå att avgör vad som menades - såvitt jag kan se så sas det aldrig om det skulle vara samma utsnitt eller avstånd.
Önskas samma utsnitt betyder det att brännvidden eller avståndet måste vara olika för de båda sensorerna. Båda dessa parametrar påverkar skärpedjupet "mer" än skillnaden i förstoringsgrad.
Dvs om man har samma bränvidd och längre avstånd för den mindre sensorn så får den bilden längre skärpedjup trots skillnaden i förstoringsgrad.
/Anders
Ja, de flesta här tycker nog samma sak, men vi uttrycker oss på helt olika sätt och väljer olika termer.
Så låt oss då gå in på nästa sak; vad är skärpedjup, och hur mäter man det? Om påståendet om att detta ändras med förstoringsgraden på bilden så är det ju som sagt helt godtyckligt vad som anses med skärpedjup.
Jag skulle nog vilja säga att det är det område på toppen av den klockformiga skärpefunktionen, då absolutbeloppet av lutningen understiger ett visst värde. Detta är alltså samma avstånd oavsett hur mycket man än förstorar bilden.
Om man tittar på funktionen så kommer den att se olika ut beroende på bländaren och avståndet (jag VET inte, men jag antar), med olika flack topp. Alltså kurvan är olika brant. Förstorar man bilden så förblir lutningen precis densamma, även om man då också försämrar den synbara skärpan i ändarna av intervallet förstås. På så vis skulle man kunna
definiera skärpedjup, och det vore väl inte så dumt;-)
Eller så går vi bara ut och fotar istället:-D