Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon vits med en ST-E2?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
En ST-E2 kostar cirka 2300:-. Just nu säljer Madeco några 550EX för 2750:-. Har en ST-E2 några fördelar jämfört med att använda en 550EX (eller 580EX) som master-blixt?

Annars borde det väl vara betydligt mer användbart med en extra blixt (om än tyngre och några hundralappar dyrare), eller?

/Anders

Det roligaste med ST-E2 är när man använder den med två (eller fler) blixtar. Jag vet inte vad du har sen tidigare.

(Fast jag använde min en del enbart med en 420EX en del i början. ST-E2 på kameran och blixten i ena handen. Ganska användbart för att få ljusskällan mer från sidan, och lättare att rikta blixten mot en passande yta.)

yalazy skrev:
Det roligaste med ST-E2 är när man använder den med två (eller fler) blixtar. Jag vet inte vad du har sen tidigare.

(Fast jag använde min en del enbart med en 420EX en del i början. ST-E2 på kameran och blixten i ena handen. Ganska användbart för att få ljusskällan mer från sidan, och lättare att rikta blixten mot en passande yta.)

Jag har nu endast en 580EX, men om jag köper en 550EX så kan jag ju använda den (eller 580EX) på samma sätt som en ST-E2 om jag förstått saken rätt. Eller är det så att den blixt som sitter som master på kameran måste utlösas?

Jag har alltid en ST-E2 i väskan. Att kunna ta av blixten från kameran ökar de kreativa möjligheterna enormt. Jag kan varmt rekommendera en ST-E2.

Jag har visserligen tillgång till 4 st 550EX, men orkar sällan bära runt på så mycket. Bara att kunna ta av blixten gör mycket.

På ST-E2 kan man ställa balancen mellan blixtarna. Om jag fattat allt rätt. Har man en 550EX så måste man väll göra det på vardera blixt. Har man bara en blixt så spelar detta självklart inte någon roll.

St e2 hade jag men sålde.
Så bra var den, räckvidden är alldeles för kort (med dåliga batterier är den obefintlig).
Köp pocket wizard istället med 500m räckvidd.

froderberg skrev:
Jag har alltid en ST-E2 i väskan. Att kunna ta av blixten från kameran ökar de kreativa möjligheterna enormt. Jag kan varmt rekommendera en ST-E2.

Jag har visserligen tillgång till 4 st 550EX, men orkar sällan bära runt på så mycket. Bara att kunna ta av blixten gör mycket.

Ok, men jag har ändå för mig att jag sett någonstans att 550EX som master kan bete sig som en ST-E2 (och dessutom hantera fler grupper). Är det alltså inte så? Ja, jag vet att en 550EX väger något lite mer än en ST-E2 :D Den har dock den poängen att den kan fungera som blixt också ...

Annars verkar ST-E2 smidig, men den kostar ju en slant ...

martinh skrev:
På ST-E2 kan man ställa balancen mellan blixtarna. Om jag fattat allt rätt. Har man en 550EX så måste man väll göra det på vardera blixt. Har man bara en blixt så spelar detta självklart inte någon roll.

jo det kan man på 550EX men inte på 420EX. Men fördelen är främst är att det är så lätt och snabbt att ändra och få optimalt styrkeförhållande mellan de olika blixtarna.

AFE skrev:
Jag har nu endast en 580EX, men om jag köper en 550EX så kan jag ju använda den (eller 580EX) på samma sätt som en ST-E2 om jag förstått saken rätt. Eller är det så att den blixt som sitter som master på kameran måste utlösas?

Ja, blixten som sitter som huvudblixt måste utlösas. Det är nackdelen med att ha blixt som master. Det var det som var bra med att kunna hålla min enda blixt i handen i stället. T ex kunna få enbart ljus från sidan osv

(rätta mig om jag har fel, jag är ingen blixtexpert precis)

froderberg skrev:
jo det kan man på 550EX men inte på 420EX. Men fördelen är främst är att det är så lätt och snabbt att ändra och få optimalt styrkeförhållande mellan de olika blixtarna.

Att det är lätt att ändra inställningarna är ju en klar poäng. Jag har inte gett mig in i de menyerna i min 580EX (efterom jag bara har en blixt), så jag har ingen uppfattning om hur krångligt det är att göra på den.

Det kanske är så att man ska ha en ST-E2 OCH en 550EX? :D

Här är ett exempel på när det är trevlig med en ST-E2 i kameraväskan. Ett tråkigt porträtt blir plötsligt mer spännande om man kan få till ett bra ljus.

Repportern blev rätt trött av att få hålla blixten över huvudet, men hon börjar bli van.

Bilagor

• mariasterner-_i4y3934.jpg
    mariasterner-_i4y3934.jpg
    54.1 KB · Visningar: 480
AFE skrev:
Att det är lätt att ändra inställningarna är ju en klar poäng. Jag har inte gett mig in i de menyerna i min 580EX (efterom jag bara har en blixt), så jag har ingen uppfattning om hur krångligt det är att göra på den.

Det kanske är så att man ska ha en ST-E2 OCH en 550EX? :D

Det är enklare att ställa in kompensationen på en 580 än en 550. Men så billig som 550:an är nu så är det nog läge att slå till.

Har du bara en blixt justerar du styrkan enklast genom blixtexponeringskompensationen på kameran. (svårare att skriva ordet än göra inställningen) :)

froderberg skrev:
Det är enklare att ställa in kompensationen på en 580 än en 550. Men så billig som 550:an är nu så är det nog läge att slå till.

Har du bara en blixt justerar du styrkan enklast genom blixtexponeringskompensationen på kameran. (svårare att skriva ordet än göra inställningen) :)

Jaja, jag vet hur man justerar en blixt :) Frågan var om det är krångligt att via en 580 kontrollera en 550 (eller flera).

Snygg bild förresten, och ett bra exempel på användningsområde för trådlös blixt.

AFE skrev:
Frågan var om det är krångligt att via en 580 kontrollera en 550 (eller flera).

Beror lite på vad du menar. jag kan intge 580 fullt ut, men med 550 EX kan du inte sätta ner effekten på en annan blixt som men ST-E2. Manövreringen är dessutom krångligare. På ST-E2 finns en knapp för sak, medan på 550EX ska allt ställas in med samma knapp genom bläddrande i menyn.

Hmm... ok, jag får väl bita i det sura äpplet och kika i manualen vad som går att göra.

Är förresten ST-E2 ett typiskt specialtillbehör som är stört omöjlig att få tag på (som vinkelsökaren jag frågade om i en annan tråd)?

AFE skrev:
Är förresten ST-E2 ett typiskt specialtillbehör som är stört omöjlig att få tag på (som vinkelsökaren jag frågade om i en annan tråd)?

Det tror jag inte och jag har inte heller hört något såndat, men Canon brukar sälja för mycket av det mesta.

Nu tillåter nog inte budgeten (eller hustrun) både en till blixt och en ST-E2 samtidigt. Tycker ni jag ska passa på att köpa en ny 550EX billigt, eller en ST-E2 och senare komplettera med en 420EX (som borde räcka bra som komplement till en 580EX)?

ANNONS
Götaplatsens Foto