Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
Har idag lärt mig att kameran går över till autoläge när man använder mobilen som fjärrkontroll.
Så nu sitter jag med en hög ISO 6400 bilder och inte ISO 100 som kameran var inställd på.
Det blir alltså full auto på tid/bländare/ISO när man kontrollerar kameran med mobilappen. Rätta mig gärna, säg att jag gjort något fel!
Suck. Det här är ju skit, inte ens någon info om aktuella inställningar syns i mobilen.

Gnäll nr 2: kameran är urusel att hantera med tjocka stickade vantar.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Den verkar iaf behålla rätt bländarvärde i läge "A", annars verkar allt gå på auto. Får väl hoppas att Sony eller någon annan vänlig själ utvecklar en bättre app.

Angående gnäll 2 så får du väl skaffa ett UV hus till kameran så blir den lättare att hantera med tjocka vantar.
 

Monografen

Aktiv medlem
Personligen tycker jag nog att även en liten recension är bättre än ingen alls.
Alla har inte ordets gåva och på ett sånt här forum - där vissa tydligen har höga krav och förväntningar - kan det ta emot att skriva något överhuvudtaget.


Jag kan komma med en liten recension jag också: Den är jättebra.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Köpte en RX100 II i veckan och kollade denna tråd. Helt galen i början som många Sonytrådar, men trevlig på slutet när de tröttnat. Trevlig kamera, blir min nya fickvariant, ortroligt bra kvalitet jämfört med alla små Canon jag haft tidigare, men beror förstås på sensorstorleken.
 

sirhenrik

Ny medlem
Överföringsproblem?

Jag har fört över bilder från min RX100 ii och får i datorn upp en väldigt annorlunda bild än den jag ser på kameradisplayen. Den bifogade bilden visar hur man får känslan av att det nästan är fotat med en fisheyelins. I kamerans display och på tumnagelbilden är bilden rak och fin. Jag har provat att köra den via Adobe DNG converter, men det blir ingen skillnad. Någon vet orsaken till detta?
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Objektivet i RX100 (II) har en rejäl distorsion. Kameran kompenserar för detta och visar i sökaren en bild som ser mycket mer normal ut, och gör samma sak med bilderna förutsatt att du inte fotograferar i råformat och använder ett program som inte hanterar det.

Ja, det är en nackdel, men det är också så det är möjligt att göra en så liten kamera med det omfånget.
 

sirhenrik

Ny medlem
Ok, tack för info. Jag har mycket riktigt fotat i RAW-format (ARW). Finns det något att göra med bilder som redan förts över till dator och plockats bort från kameran, eller är det bara att gilla läget? I så fall hur gör jag bäst i framtiden för att komma tillrätta med detta, förutom att fota i andra format? Några idéer?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ok, tack för info. Jag har mycket riktigt fotat i RAW-format (ARW). Finns det något att göra med bilder som redan förts över till dator och plockats bort från kameran, eller är det bara att gilla läget? I så fall hur gör jag bäst i framtiden för att komma tillrätta med detta, förutom att fota i andra format? Några idéer?
Jodå det går visst. Precis som Afe skrev:
Objektivet i RX100 (II) har en rejäl distorsion. Kameran kompenserar för detta och visar i sökaren en bild som ser mycket mer normal ut, och gör samma sak med bilderna förutsatt att du inte fotograferar i råformat och använder ett program som inte hanterar det..
Nyckelordenhär är "använder ett program som inte hanterar det".

Nyare versioner av Adobes program, Lightroom och ACR kan uppdateras med en profil för kameran och objektiven och då läggs samma algoritmer in där för att korrigera bilderna som i den raw-konverterare som finns inbyggt i kameran och används när du ställer in att kameran ska spara jpeg direkt.

Vet inte om uppdateringarna finns ännu till den här kameran, men det borde göra det, annars kommer det snart.

Sonys eget raw-program som du kan ladda ner gratis från Sony stöder det garanterat. Det heter Image Data Convrter, IDC. Versionen med stöd för RX100m3 heer 4.2.0.3
http://www.sony.se/support/sv/content/cnt-dwnl/prd-dime/sony-image-data-converter-software-update-ver4203-win

Andra raw-program som t.ex. DxO*optics eller Raw Therapy har inte dessa profiler, men kan såklart hantera detta manuellt.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Nu handlade det om RX100 II, och för den finns det stöd i både LR och ACR sedan några versioner bakåt.
 
Hej!
Har letat kompaktkamera nu i ett par dagar. Jag har aldrig ägt en riktig systemkamera, men är rädd att jag kommer tycka den är för stor och komplicerad för att använda den.
När jag fotar (oftast på semesterresor) har jag en gammal lumix tz8 och skillnaden mellan den och en "vanlig" digitalkamera tycker jag är stor.
Därav spåret att fortsätta på en mer avancerad digitalkamera!
Öppen för förslag på alla utom Olympus då deras verkstad i solna har fuckat upp mitt förtroende för dom.

Jag vill ha: en liten nog att kunna ha i fickan, helst wifi. Ja det var väl allt.

Därför bör väl en rx100 II vara bra?

http://jnlstores.com/digital-cameras/1118-sony-cyber-shot-dsc-rx100-ii-black-digital-camera.html hittade denna sida via ebay. Denna 2a kostar ju samma som en 1a i Sverige. Skiljer "bara" 500 iaf.

Vad tror ni?
 

reboot81

Aktiv medlem
Bra val av kamera. Men butiken ställer jag mig fundersam till.
De säljer alltså kameran bra mycket billigare än andra. Ringer det inga varningsklockor hos dig?
Köper du i Sverige/EU har du dessutom bra mycket bättre konsumentskydd än vad du har om du köper från Kina.

Köper du den i Sverige kan du nyttja Sonys Sonys cashback, kameran blir din för under 5000kr.
 
Satan Joel. Det var därför!
Garanti vill jag ha. Men vill givetvis betala så lite som möjligt.

Verkar inte vara någon direkt begagnatmarknad heller...

jag ska klura. lumix lx8 lär väl dröja.
 
Snabba vändningar. Vad tror ni om panasonic tz60 istället? 3349 i butik på siba. Den har wifi och det är bra.

Eller är tex lx7 en mycket bättre kamera?

Just idag har jag nog bara råd med rx100 1.

Edit. Fel forum.
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon som ägt både 1:an och som nu äger 2:an? Vad är dom mest märkbara uppgraderingarna?

Vad jag kommer på spontant är väl att tvåan har blixtsko vilket gillas av en del, trean saknar blixtsko men fick i stället en uppfällbar sökare.

Ettan som jag äger själv är den minsta och lättaste i serien vilket är trevligt tycker jag, skiljer inte mycket i ren bildkvalitet mellan ettan och trean, men trean har ett bra ljusstarkt objektiv som nog är mera påkostat.
 
ANNONS