Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hänger på tråden, funderar på att skaffa RX100 II och plåta i RAW
men vill först kolla om vilken ACR version som krävs, har letat på Adobes hemsida men hittar inte.
Det är ett vanligt problem då man skaffar ny kamera.

Har Photoshop CS6 och ska uppgradera till LR5.
ACR i PS6 funkar. Har det själv. LR5 är väl nyare så då funkar det där också.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
ACR i PS6 funkar. Har det själv. LR5 är väl nyare så då funkar det där också.
Toppen! Använder mest LR men det är ju bra om det funkar i PS också.

Annan fråga, fick Update failed när jag klickar på Updates... i CS6, får ett felmeddelande som säger att jag skall installera Adobe Application Manager. Leder till en trasig länk. Kan det ha något med att Adobe blev hackat??
 

Palletheking

Aktiv medlem
Toppen! Använder mest LR men det är ju bra om det funkar i PS också.

Annan fråga, fick Update failed när jag klickar på Updates... i CS6, får ett felmeddelande som säger att jag skall installera Adobe Application Manager. Leder till en trasig länk. Kan det ha något med att Adobe blev hackat??
Nä det tror jag inte men Adobe Application kommer du säkert åt från Adobes hemsida
 

kjellgerik

Aktiv medlem
Sony RX100 II Toppklass i FOTO

RX100 II testas i senaste nr av Foto och fick benämningen TOPPKLASS.

"Bästa kompakten ännu bättre"
 

Bengf

Aktiv medlem
RX100 II testas i senaste nr av Foto och fick benämningen TOPPKLASS.

"Bästa kompakten ännu bättre"

Ja riktigt roligt, toppklassade Sonykameror av tuffa Fototestare är vi inte bortskämda med, lite hjälp är väl att den fortfarande går in som någorlunda fickvänlig, och förmodligen döms inom det segmentet, men Topputmärkelse fick den hur som helst.


Lite roligt att den håller ställningarna ännu, mins att när RX100 kom med mycket beröm, så var många snabba på trådarna med uttrycket om RX100 att den var bäst just för dagen, viktigt för en del att få med det tillägget tydligen. Något som jag aldrig läst om någon annan kamera någonsin förut att den är bäst just för dagen. Och vad gällde testsajterna på nätet så var dom inte att lita på för berömmen var för bra om RX100.

Så när erfarna och duktiga testare på Foto toppklassar en kamera då är den bra, så är det bara.
jättekul.//Bengt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jo den är riktigt bra faktiskt. Skall ta med den någon dag och köra lite stativ med den. Tror det kan bli väldigt bra stadsbilder i mörjret.
 

afe

Aktiv medlem
Jo den är riktigt bra faktiskt. Skall ta med den någon dag och köra lite stativ med den. Tror det kan bli väldigt bra stadsbilder i mörjret.
Ska du ta planerade stadsbilder med stativ är en större kamera som din D800 garanterat bättre (förstås). Förstår inte riktigt poängen med RX100M2 och stort stativ.

Jag har med mig en gorillapod i fickan som jag använder med Sonyn om jag får för mig att fotografera i dåligt ljus, och den kan jag klämma fast nästan var som helst (men måste vänta på att den slutar vibrera). För planerade bilder rekommenderar jag dock en större kamera med större sensor - RX100M2 är ju mest bara för nödfall ;)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ska du ta planerade stadsbilder med stativ är en större kamera som din D800 garanterat bättre (förstås). Förstår inte riktigt poängen med RX100M2 och stort stativ.

Jag har med mig en gorillapod i fickan som jag använder med Sonyn om jag får för mig att fotografera i dåligt ljus, och den kan jag klämma fast nästan var som helst (men måste vänta på att den slutar vibrera). För planerade bilder rekommenderar jag dock en större kamera med större sensor - RX100M2 är ju mest bara för nödfall ;)
Jo den är ju givetvis sämre på allt egentligen. Men jag vill se vad den klarar a.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo den är ju givetvis sämre på allt egentligen. Men jag vill se vad den klarar a.

Du kommer inte att vara den första som använder stativ till liten kamera, det finns ju också lätta bra stativ som passar, långsam tid och stor öppning ger mindre brus. Alla har inte råd med en D800 eller har en D3 liggandes på hyllan, så visst är det roligt för oss amatörer att se om det fungerar med en kompakt.

Lycka till.//Bengt.
 

alfin

Aktiv medlem
RX100 är 24 MP

Upptäckte idag att RX100 är en 24 MP kamera. Förmodar att det är samma med RX100II.

Filerna i 3x2 format blir 5472x3648 px (20MP), men i 28 mm (10,4 mm) läget är RAW-filen 6221x3821 px (23,8MP).

Har nyligen uppgraderat Capture One till ver 7 och kunde inte förstå varför RX100 bilderna var croppade, tills jag förstod att Capture One, till skillnad från tex Lightroom, visar alla pixlarna i filen i crop-läget. Det går utmärkt att exportera filen med alla pixlarna i behåll.

https://drive.google.com/file/d/0Bz3sJoVqWBf6MWJyRUs4SEE0U2c/edit?usp=sharing

6221x3821 px är nära 16x10 format, så jag förmodar att det är för att inte behöva beskära kamerans 16x9 bilder för mycket.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är väl för att kompensera för det som går bort av distorsionskorrigeringen gissar jag.
Nej det tror jag inte, då skulle inte bilderna se normala ut i full pixelstorlek.

Möjligen att 5472x3648 är största bild som går att få till på alla zoomlägen. De inzoomade bilderna har inte lika många pixlar utanför normal storlek.
 
ANNONS